InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Winterkost; recept voor hartige taart

Winterkost; recept voor hartige taart

Winterkost; recept voor hartige taart Heerlijk toch dat Nederlandse weer. Met zijn vier jaargetijden, waarin de natuur en de temperatuur steeds weer veranderen. En ook in de keuken vind je die verandering van de seizoenen terug. In de winter gaan we voor ovenschotels, stamppotten, stoofpotjes en hartige taarten. Hier gaat het over het gemakkelijk en snel bereiden van hartige taarten met wintergroente. Hartige taarten zijn heerlijk om warm te eten, maar een restje in de vorm van een koude taartpunt de volgende dag is een ware delicatesse. Volop mogelijkheden met de Nederlandse wintergroente, zoals spruitjes, pompoen en spinazie.

Recept voor hartige taart

Recept voor rijst-spruitjes-kaastaart

Het eerste recept bevat de wintergroente bij uitstek, spruiten. Spruiten behoren niet bij iedereen tot de favoriete groente. Maar verwerkt in deze taart zijn ze heel anders van smaak en niet zo opvallend aanwezig. De taart is vrij eenvoudig te bereiden en heeft een verfijnde smaak door het gebruik van croissantdeeg. Door de rijst, de kaas en de spruiten is het een echt winters gerecht dat goed vult. Het is een hoofdgerecht voor 4 personen.

Ingrediënten:

  • 150g rijst
  • Zout
  • 400g schoongemaakte spruitjes
  • 1 blikje croissantdeeg
  • 100g Danablue
  • 100g geraspte kaas
  • Peper
  • 3 eieren
  • 2 eetlepels bloem
  • 2 dl melk

Voorbereiden (ca. 30 minuten)
Kook de rijst met zout gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Kook de spruitjes in ca. 10 minuten gaar. Laat ze uitlekken en hak ze grof. Verkruimel de Danablue. Rol het croissantdeeg uit en bekleed hiermee een ingevette ovenschaal. Prik de bodem hier en daar met een vork in. Meng de rijst met de spruitjes en de twee soorten kaas. Breng op smaak met peper. Schep de rijstvulling op de bodem. Klop met de mixer de eieren met de bloem en de melk los en schenk het beslag over de vulling.

Bereiden (ca. 35 minuten)
Verwarm de oven voor op 225°C. Bak de taart in ca. 35 minuten in het midden van de oven goudbruin en gaar. Serveer de taart met een frisse salade.

Recept voor hartige pompoentaart met shoarmavlees

Ook in dit recept wordt gebruik gemaakt van croissantdeeg. Hiermee krijg je snel en eenvoudig een heerlijke bodem voor een hartige taart. Ditmaal in combinatie met pompoen en shoarmavlees. Het zoet van de pompoen en de scherpe kruiden van het shoarmavlees vormen een heerlijke én verrassende smaakcombinatie. Ook weer een recept voor 4 personen.

Ingrediënten:

  • 1 kilo pompoen
  • 1 ui
  • ½ groene paprika
  • ½ rode paprika
  • 400 gr. shoarmavlees
  • 3 eetlepels hot tomatenketchup
  • 1 blikje super croissantdeeg
  • 2 eieren
  • 1/8 ltr. slagroom

Voorbereiden (ca. 20 minuten)
Maak de pompoen schoon en schil hem. Snijd hem in reepjes. Pel en snipper de ui. Maak de paprika's schoon en snijd ze in reepjes. Meng de pompoen, ui, paprika, het shoarmavlees en de ketchup door elkaar. Bekleed een springvorm (doorsnede 24 cm.) met het croissantdeeg. Druk de naden goed tegen elkaar. Schep het vleesmengsel erin.

Bereiden (ca. 35 minuten)
Verwarm de oven voor op 200ºC. Klop de eieren en de slagroom door elkaar. Schenk het over de taart. Laat de taart in het midden van de oven in ±35 minuten gaar worden. Dek de bovenkant af met aluminuimfolie als hij te bruin wordt.

En dan nu een vreemde eend in de bijt. Een hartige taart zonder deeg. Een hele leuke en lekkere variant op de traditionele hartige taarten. Als wintergroente ditmaal spinazie in combinatie met pesto en geitenkaas.

Recept voor drie-kleuren-macaronitaart

De drie-kleuren-macaronitaart is een beetje een "vreemde eend in de bijt". We hebben hier te maken met een hartige taart die bereidt wordt zonder deeg. Weer eens iets anders en een hele leuke en lekkere variant op de traditionele hartige taarten. Als wintergroente ditmaal spinazie in combinatie met pesto en geitenkaas.

Ingrediënten:

  • 300 gr. macaroni
  • zout
  • 400 gr. diepvriesspinazie
  • 1 potje groene pestosaus
  • 2 eetlepels paneermeel
  • 4 tomaten
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 1 zakje kaassaus
  • 1 dl. slagroom
  • 100 gr. geraspte Hollandse geitenkaas

Voorbereiden (ca. 20 minuten)
Kook de macaroni in ruim water met zout in ±8 min. bijna gaar. Laat het goed uitlekken. Ontdooi de spinazie. Schep de spinazie in een zeef en druk het vocht er goed uit. Roer de pestosaus en de paneermeel door de spinazie. Was de tomaten en snij ze in stukjes. Snipper de ui. Fruit de ui met de knoflook in de boter. Roer de tomaat erdoor en bak dit ±5 min. zachtjes.

Bereiden (ca. 20 minuten)
Verwarm de oven voor op 225ºC. Vet een (glazen) bakvorm (22 cm.) in. Schep ¼ deel van de macaroni, de helft van de spinazie, weer ¼ deel van de macaroni, de gebakken tomaten, weer ¼ deel van de macaroni, de rest van de spinazie en tot slot de rest van de macaroni in de bakvorm. Maak de kaassaus volgens de aanwijzingen op het pakje, meng er de slagroom en de geraspte kaas doorheen. Plaats de bakvorm op een rooster in het midden van de oven en laat de drie-kleuren-taart in ±20 minuten gaar worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekkere spruitjesreceptenLekkere spruitjesreceptenSpruitjes, wie kent ze niet? De meeste kinderen lusten geen spruitjes, maar u als ouder wil eigenlijk toch wel dat de ki…
Hartige taarten in verschillende soortenHartige taarten in verschillende soortenHartige taarten of quiches zijn gemakkelijk te maken en kunnen goed van te voren worden bereid. Bij onderstaande recepte…
Recepten met pompoen; taart en tulbandRecepten met pompoen; taart en tulbandNaast het decoratieve gebruik van pompoen wordt die grote oranje vrucht ook steeds meer toegepast in de keuken. Bekende…
Zomerse zuurkool: zuurkoolrecept met ananasZomerse zuurkool: zuurkoolrecept met ananasZuurkool eet je meestal in de winter, maar dit recept is ook heerlijk in de zomer. Zuurkool met ananas in bladerdeeg of…
Afvallen met pompoenDe pompoen is een vrucht die je vooral in de herfst en winter tegenkomt. Is de pompoen gezond en kan het helpen om af te…

Reageer op het artikel "Winterkost; recept voor hartige taart"

Infoteur: Martina
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Winterkost
Schrijf mee!