InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Boerenkool of zuurkool vegetarisch, heerlijk

Boerenkool of zuurkool vegetarisch, heerlijk

Boerenkool of zuurkool vegetarisch, heerlijk Boerenkool of zuurkool als stamppot met worst, dat zijn combinaties die iedereen kent. Het kan echter ook heel anders en zonder vlees. En dat kan erg lekker zijn. De recepten vind je hier. In praktische zin gaat het nu om zuurkool en boerenkool, maar als je de gedachte begrijpt kun je dit met een beetje fantasie "vertalen" naar allerlei andere gerechten.

Boerenkool vegetarisch, 2 personen

Ingrediënten

  • 400 gram gesneden boerenkool
  • 150 gram belegen komijnekaas
  • 1 ui
  • 2 eetlepels rozijnen
  • 225 gram magere kwark
  • 1 eetlepel azijn
  • peper
  • zout
  • 1 eetlepel boter

Bereiden

  1. De boerenkool met een beetje water aan de kook brengen. Laag draaien en ongeveer 5 minuten laten koken. Daarna in een vergiet goed laten uitlekken. De ui pellen en aan stukjes snijden. In een hapjespan de boter bruin laten worden en de ui erin fruiten. De boerenkool en de rozijnen in de hapjespan bij de ui doen en door elkaar scheppen. Op smaak brengen met peper, zout en azijn.
  2. De kaas raspen. De helft van de kaas mengen met kwark.
  3. Een ovenschaal invetten. De helft van de boerenkool erin scheppen. Daarbovenop de helft van het kaas-kwarkmengsel verdelen. Hier bovenop de andere helft van de boerenkool. Dan de rest van het kaas-kwarkmengsel erop en dan de rest van de kaas.
  4. Oven voorverwarmen op 200 graden en het gerecht 25 minuten bakken.
  5. Serveren met gebakken aardappelen.

Zuurkool vegetarisch, 4 personen

Ingrediënten

  • 500 gram zuurkool
  • 250 gram witte bonen of een klein blikje witte bonen
  • 2 uien
  • 2 zure appels
  • 1 eetlepel rozijnen
  • 1 theelepel kerriepoeder
  • 4 jeneverbessen
  • 2,5 dl appelsap
  • 1 theelepel maizena
  • 1 klein bekertje zure room
  • 2 eetlepel olie
  • eventueel 1 mespunt bonenkruid
  • eventueel 1 laurierblad

Bereiden

  1. Als je droge witte bonen gebruikt moet je ze 12 uur weken. Daarna 1 uur in het weekwater met een laurierblad en een mespuntje bonenkruid gaar koken.
  2. In een grote bakpan de olie verwarmen. De uien snipperen en met het kerriepoeder ongeveer 3 minuten fruiten. Daarna voeg je de zuurkool, de appels, de rozijnen, de jeneverbessen en het appelsap toe. Aan de kook brengen en met het deksel op de pan 15 minuten zachtjes laten koken. Opletten dat het niet droog kookt, eventueel nog een scheutje appelsap erbij.
  3. De gare witte bonen of de inhoud van het blikje erbij en alles samen nog 5 minuten goed warm laten worden. Eventueel op smaak brengen met een beetje zout.
  4. De maizena met een beetje water tot een glad papje roeren en al roerend bij de zuurkool schenken.
  5. De zure room op tafel zetten en serveren met bruin brood of gekookte aardappelen.

Vleesvervangers

Natuurlijk kun je ook heerlijke vegetarische maaltijden maken met behulp van vleesvervangers en ik heb er geen bezwaar tegen als je dat doet. Maar realiseer je wel dat er niets te vervangen is, behalve in je eigen hoofd. Zolang je in je hoofd het idee hebt dat een warme maaltijd zou moeten bestaan uit aardappelen, groente en vlees, zolang zul je het idee hebben dat je iets moet vervangen als je geen vlees wilt gebruiken. En vaak zal de vegetarische maaltijd dan tegenvallen. Dat komt doordat je vlees als norm ziet en een surrogaat op tafel zet.

Vegetarische maaltijden

Maar als je helemaal uit je hoofd zet dat een warme maaltijd zou moeten bestaan uit aardappelen, groente en vlees, dan heb je geen surrogaten meer nodig. Dan kijk naar de kwaliteit van de maaltijd en of er alles in zit wat jij en je gezin nodig hebben. Je kijkt dan of er een eiwit bron inzit en dat mag dan gerust een plantaardige eiwitbron zijn.
Gerelateerde artikelen
Zuurkool met kip en boerenkool variatie'sWat dacht u van boerenkool met spek en pasta, of zuurkool met kip. Heerlijke recepten net even anders dan anders.
Basis stamppot receptenDe R zit weer in de maand. De temperaturen dalen, binnen brand de kachel weer. Het is dus weer tijd voor de stamppotten.…
Stamppotten en StoofpottenStamppotten en StoofpottenVoor de bereiding van het smakelijke, oudvaderlandse gerecht, dat we "stamppot" noemen, geldt dezelfde regel als voor de…
Elke kool zijn gerecht: exotisch, biologisch en vegetarischElke kool zijn gerecht: exotisch, biologisch en vegetarischRode kool was als kind allesbehalve mijn favoriet. Evenmin als spruitjes. En dan boerenkool: toch alleen met Carnaval ze…
Boerenkool maar dan andersMet boerenkool kun je zo lekker variëren en het is nog super gezond ook. Bovendien kunt u boerenkool wel twee weken bewa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Boerenkool of zuurkool vegetarisch, heerlijk"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!