InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sewia: vermicelli met melk

Sewia: vermicelli met melk

Sewia: vermicelli met melk De Indiase keuken staat bekend om zijn pittige eten: curry's. Wat vaak vergeten wordt is dat de Indiase keuken ook rijk is aan verscheidene heerlijke toetjes, waaronder Sewia. Sewia is niets anders dan vermicelli met melk. Sewia is heel makkelijk te maken en kan tevens dienen als ontbijt. Sewia zijn perfect voor een diner, binnen tien minuten heb je de warme Sewia klaar. Om Sewia te maken heeft men eerst goede vermicelli en boter nodig.

Boter

Doe een pakje roomboter (500 gram) in de pan. Laat dit op een zacht vuurtje warm worden. Na een tijdje gaat de boter scheiden: aan de ene kant krijg je een gele vloeibare stof en andere kant schuim. De bedoeling hiervan is dat men het schuim uit de boter haalt, waarna men alleen de gele vloeibare boter overhoudt. Men moet wel oppassen dat de boter niet aanbrandt. Stop de gele vloeibare boter in een pot. Dit kan men doen door de boter te zeven, waarna het schuim in het zeefje achterblijft. Stop de pot in de koelkast, zodat het een harde substantie wordt. Zodoende heb je kijauw.

Vermicelli

De vermicelli dient men in een grote pan of een wok te zetten. Het is de bedoeling dat de vermicelli een beetje aanbraadt, zodat het wat harder wordt. De reden hiervoor is dat wanneer men Sewia maakt dat men dan niet te maken krijgt met vermicelli dat dikker wordt door de melk (een papje wordt). De vermicelli dient droog, dus zonder water of iets dergelijks, in de pan heen en weer geroerd te worden zodat het niet aanbrandt. Wanneer de vermicelli een bruine kleur krijgt, weet men dat de vermicelli “harder” is geworden. Doe de vermicelli in een houdbaarheidspot.

Noten

Kies de noten die je zelf lekker vindt. Voorbeelden van noten zijn amandelen en pistache noten. Snij de noten grof en doe ze in de pan. Roer de noten heen en weer, zodat ook deze wat “harder” worden. Een variatie is dat men wat honing en boter bij de noten doet om ze zoeter te maken.

Sewia

Nu we de vermicelli en de boter hebben, kunnen we de Sewia maken.

Benodigdheden

  • vermicelli
  • suiker
  • melk
  • water
  • Kijauw (boter)

Bereidingswijze

  1. Doe een beetje kijauw in de pan. Doe daar de gebraden vermicelli bij.
  2. Stop bij het mengsel een aantal lepels suiker. Blijf roeren totdat de kijauw smelt en de suiker zich hecht aan het mengsel.
  3. Doe er een beetje water bij en blijf roeren.
  4. Vervolgens giet men de melk in de pan. Het water zal vanzelf wel verdampen.
  5. Blijf roeren en doe er de noten bij.
  6. Zodra het kookt, haalt men de pan van het vuur.

Laat het wat afkoelen en men kan opdienen als warm ontbijt. Men kan er ook voor kiezen om de vermicelli in glaasjes te doen en deze vervolgens in de koelkast te zetten. De vermicelli is dan een lekkere koude toetje. Variatie is mogelijk, men kan bijvoorbeeld wat vruchtensap op het toetje sprenkelen of het erin mengen. Ook lekker is het gebruik van bosvruchten op het toetje.
© 2008 - 2019 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sewia: vermicelli met melk"

Infoteur: Servanda
Gepubliceerd: 22-12-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!