InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Meer soeprecepten

Meer soeprecepten

Meer soeprecepten Soep kan altijd, de koude soep of lichte bouillon in de zomer of de heerlijke maaltijdsoep in de winter. Voor ieder wat wils en enorm gezond. Meer recepten om zelf soep klaar te maken en misschien weer op deze recepten te varieren.

Boerentomatensoep

Ingrediënten

  • 1 liter kippenbouillon
  • 1 groot stuk ham (kan qua hoeveelheid zonodig zelf mee gevarieerd worden)
  • ½ winterwortel
  • 1 rode ui
  • 2 eetlepels boter
  • 2 eetlepels bloem
  • 1 kg verse tomaten
  • peper en zout

Bereiding

Neem een pot kant-en-klare bouillon. Snij nu de ham in stukjes en zet het in een droge pan even aan en doe er vervolgens wat boter bij. Fruit nu de gesnipperde ui en kleingemaakte wortel en voeg het bij de ham. Strooi er nu wat bloem overheen en roer dit goed door. Giet nu voorzichtig de bouillon in de pan en blijf roeren tot de soep licht gebonden is. Doe de in stukken gesneden tomaten in de pan en laat de soep 30 minuten tegen de kook aan trekken. Zeef nu de soep goed en breng deze op smaak met wat peper en zout. Serveer met stokbrood of een plak donkerbruin brood.

Haaievinnesoep

Ingrediënten

  • 2 middelgrote kipfilets
  • 2 eieren
  • 1 teentje knoflook
  • 2 schijfjes gember
  • 2 eetlepels zoute ketjap
  • 1 prei
  • 1 eetlepel aardappelmeel
  • 1 eetlepel ve-tsin (natriumzout)
  • olijfolie
  • zout en peper

Bereiding

Kook de kip in 1 liter water en maak er kleine stukjes van. Snijd de prei, de gember en de knoflook fijn en bak vervolgens de gember en de knoflook in een klein beetje olie. Voeg de kippenbouillon en stukjes kip toe. Breng de soep op smaak met de zoute ketjap, ve-tsin, zout en peper en bind de soep enigszins met aardappelmeel. Giet bij de kokende soep de geklutste eieren. Als laatste, als de pan van het vuur is, de prei toevoegen.

Uiensoep met ravioli

Ingredienten

  • 750 gram uien
  • 500 gram aardappelen
  • 150 gram ravioli
  • 1 pot rundvleesbouillon met vlees
  • 150 gr rundergehakt
  • 2 teentjes knoflook
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 1 glas witte wijn
  • 2 eetlepels koffiemelk
  • 150 gr oude kaas (raspen)
  • 2 eetlepels gesnipperde peterselie
  • peper en zout

Bereiding

Snijd de uien in halve ringen en snipper gepelde de knoflook. Schil vervolgens de aardappelen en snijd ze in kleine blokjes. Verhit de olie en fruit hierin de ui, de knoflook en de aardappelen enkele minuten. Pureer dit mengsel. Voeg de wijn en de verdunde bouillon en breng de soep aan de kook. Maak het rundergehakt aan met de koffiemelk, de helft van de kaas en zout en peper naar smaak. Maak hier kleine balletjes van. Voeg de gehaktballetjes en de ravioli toe en laat 30 minuten op een laag pitje koken. Breng de soep met zout en peper op smaak en roer de peterselie door de soep. Ter garnering wat geraspte kaas er overheen strooien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meer soeprecepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!