InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sushi is ingeburgerd

Sushi is ingeburgerd

Sushi is ingeburgerd We kunnen rustig stellen dat Sushi inmiddels is ingeburgerd. Toch kopen velen van kost kant en klare sushi hapjes of gaan bij het Japanse restaurant Sushi eten. Toch is het eenvoudig om ze zelf klaar te maken.

Algemeen

De rijst is iedere keer op dezelfde manier. Er is speciale Japanse rijst te koop, maar Surinaamse rijst is ook prima. Kook de rijst gaar en laat het even nastomen tot deze enigszins kleverig is. Doe vervolgens een scheurtje rijstazijn een theelepel suiker en een theelepel zout door de rijst. Verdeel de rijst goed over het bord of de plaat en laat het goed afkoelen.

Sushi met tonijn

Ingrediënten

  • rijst (zie boven)
  • preibladeren
  • 1 kleine tomaat in reepjes snijden
  • 1/2 blikje tonijn op waterbasis
  • mierikswortel

Bereiding

De preibladeren in kokend water leggen (zo’n 4 minuten) en spoel ze daarna goed met koud water af. Maak er 2 mooie rechte stukken van (10 tot 12 cm) en leg deze op een harde ondergrond waar folie op ligt. Verdeel de rijst over de bladeren en houdt een klein stukje van het blad vrij. Leg er nu wat mierikswortel overheen, daarna de tonijn goed verdeel er overheen leggen en tenslotte de reepjes tomaat.
Rol het geheel nu op (eventueel de folie gebruiken als je het niet goed opgerold krijgt) en verdeel de rol over 4 tot 5 stukjes.

Sushi met zalm

Ingrediënten

  • rijst (zie boven)
  • preibladeren
  • 1/3 komkommer in lange plakken gesneden
  • 2 grote plakken zalm
  • mierikswortel

Bereiding

Verdeel de grote plakken zalm op een harde ondergrond met folie en verspreid daarna de rijst goed over de zalm. Weer insmeren met mierikswortel en de komkommer dun gesneden in de lengte midden over de rijst leggen.
De zalm oprollen (eventueel met behulp van de folie) en daarna in 4 stukken snijden.

Sushi met makreel

Ingrediënten

  • rijst (zie boven)
  • 2 makreelfilets
  • 5 bladjes munt
  • 2 vellen zeewier
  • 3 eetlepels rijstazijn
  • zout

Bereiding

De makreel met het vel naar beneden leggen en er rijstazijn overheen gieten en een snufje zout. Laat dit zo’n uur staan. Moet er goed in kunnen trekken. Vervolgens de makreel goed droogdeppen.
De zeewier is nu “het buitenkantje” dus deze op een harde ondergrond leggen met een laagje folie om eventueel het rolletje te kunnen maken. Leg hier de rijst overheen en de makreel in lange plakken gesneden. Leg hier de munt overheen en rol het geheel op. Zet het een half uur in de koeling en daarna zo’n 5 stukjes van maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sushi is ingeburgerd"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!