InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Rijst: lekker, gezond, gevarieerd en makkelijk

Rijst: lekker, gezond, gevarieerd en makkelijk

Rijst is een heel voedzaam soort etenswaar. Je hebt er vele soorten in, wat grote variatie mogelijk maakt. Zo heb je basmatirijst, notenrijst, couscous, risotto, enz. Hieronder zal ik enkele recepten plaatsen waarin verschillende soorten rijst tot hun recht komen.

Risotto

Nodig
  • Risotto
  • Broccoli
  • Zalm
  • Dille
  • Kruidenkaas
  • Boullionblokje

Kook de risotto met een beetje water met een half boullionblokje en witte wijn droog. Voeg evt. water bij als het niet genoeg is. (wanneer je niet teveel water gebruikt wordt de risotto wat plakkeriger) Snij de zalm in kleine stukjes en voeg deze toe. Doe er wat dille bij. Vervolgens snij je de broccoli in roosjes en ook deze voeg je toe. Wanneer alles warm en gaar is roer je een eetlepel kruidenkaas door het geheel en kun je het serveren. Evt. met wat sla erbij.

Couscous

Nodig
  • Couscous
  • Gehakt
  • Ui
  • Courgette
  • Paprika rood en geel
  • Basilicum

Snij de ui, de courgette en de paprika in stukjes. Zet een pan op het vuur en rul de gehakt zonder olie. Voeg de gesneden groenten toe met de basilicum. Zet ondertussen water op. Voeg tot slot in een schaaltje het gekookte water aan de couscous toe en wacht tot die goed is.

Basmatirijst

Nodig
  • Basmatirijst
  • Aubergine
  • Mais
  • Ui
  • Bouillon
  • Zongedroogde tomaat
  • Quorn

Zet water op met de boullion. Kook de rijst volgens de verpakking, lekker is wat witte wijn toe te voegen. Snij de aubergine en de ui in stukjes en bak deze met de mais, de zongedroogde tomaten en de quorn in de pan. Tot slot hussel je alles door elkaar.

Pandanrijst

Nodig
  • Pandanrijst
  • Taugé
  • Aubergine
  • Paprika (rood en geel)
  • Prei
  • Kipfilet
  • Koriander
  • Sojasaus

Snij de kipfilet in stukjes. Zet een wok op het vuur met wat olie. Pas als de olie goed heet is voeg je de blokjes kipfilet toe. Snij vervolgens de aubergine, de paprika en de prei in stukjes. Voeg deze als de kip gaar begint te worden toe samen met de taugé. Doe de koriander en wat sojasaus erbij en roer dit er goed door.

Notenrijst

Nodig
  • Notenrijst
  • Spinazie
  • Gele paprika
  • Feta
  • Pecannoten
  • Knoflooksaus
  • Basilicum

Zet de notenrijst met wat water op het vuur.Was de spinazie en snij de paprika in blokjes. Zet een wok met olie op het vuur en bak de spinazie en de paprika en doe de basilicum erbij. Voeg tot slot de feta en de pecannoten toe. Als laatste roer je er wat knoflooksaus door. De rijst kun je apart erbij serveren.

Gewone rijst

Nodig
  • Rijst
  • Tijm
  • Varkenshaas
  • Champignons
  • Ui
  • Boontjes
  • Brie

Kook de rijst met wat witte wijn. Snij de champignons en de ui in stukjes en haar de boontjes. Doe olie in de pan en bak te groenten. Voeg de tijm toe. Snij vervolgens de varkenshaas in stukjes. Deze hoeft niet lang op het vuur, gezien de binnenkant rosé hoort te zijn. Dan is hij mals van smaak. Tot slot doe je er wat stukjes brie door.
© 2008 - 2017 Vveentje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rijst: lekker, gezond, gevarieerd en makkelijk"

Infoteur: Vveentje
Gepubliceerd: 31-05-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!