InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pesach - recept: de sederschotel

Pesach - recept: de sederschotel

Pesach - recept: de sederschotel Het klaarmaken van de sederschotel vereist enige uren werk. Het is verkiesbaar om dit met meerdere leden van het gezin te doen, zodat het werk klaar is voor de seder begint. Het is het beste al het sedervoedsel voor te bereiden voor aanvang van het feest om halachische problemen te voorkomen.

De sederschotel: de ingrediënten en volgorde

Drie matzot worden geplaatst op elkaar op een schotel of servet en dan bedekt. De matzot zijn symbolisch voor de drie kasten van het Joodse Volk: de Priesters, Levieten en Israëlieten. Ze herinneren ook aan de drie maten van fijne bloem die Abraham aan Sara vertelde om matze van te bakken toen ze bezoek kregen van de drie engelen (Genesis 18:6).

Op een praktisch niveau zijn er drie matzot nodig zodat wanneer we de middelste matze breken, we twee hele over houden om de Hamotzi uit te spreken (zoals vereist op Sjabbat en feestdagen).

Op een kleed of schotel geplaatst boven de drie matzot, leggen we de volgende dingen neer:

Het speciale voedsel dat we op Pesach eten is ook voedsel om over na te denken. Elk ding op de seder heeft een betekenis

Het gebraden beentje

Een stuk geroosterd vlees vertegenwoordigt het lam dat het speciale Pesach offer was op de avond van de exodus uit Egypte en jaarlijks op de middag voor Pesach, in de Heilige Tempel.
Omdat we geen Paaslam kunnen offeren in verband met de afwezigheid van de Heilige Tempel, gebruiken we iets dat relatief ongelijk is aan het feitelijke offer. Vele gemeenschappen gebruiken een stuk kippen nek of iets wat er op lijkt.
Voorbereiding: rooster de nek aan alle kanten op een open vuur op het fornuis. Sommigen hebben de gewoonte het grootste deel van het vlees van de nek te verwijderen.
Rol in de Seder: het gebraden beentje wordt niet gegeten. Na de maaltijd wordt het in de koelkast gestopt en een tweede keer gebruikt op de sederschotel de volgende avond.

Het ei

Een hardgekookt ei vertegenwoordigt het speciale feestoffer gebracht in de dagen van de Heilige Tempel. Het vlees van dit dier bevat het belangrijkste deel van de Pesach maaltijd.
Voorbereiding: kook één ei per sederschotel en mogelijk meer voor gebruik gedurende de maaltijd.
Rol in de Seder: Leg één ei op elke schotel. Zo gauw als de maaltijd begint wordt het ei van de Sederschotel geplaatst en gebruikt gedurende de maaltijd. Het ei wordt gepeld en er wordt wat zout opgedaan. Het wordt gegeten vóór de vis.

De bittere kruiden (maror)

De bittere kruiden herinnert ons aan de slavernij van onze voorvaderen in Egypte. Vaak worden radijs of peterselie of sla of andijvie gebruikt.
Voorbereiding: Dit moet voor het feest gedaan worden. Maak de radijsjes goed schoon. Ze zullen later gegeten worden met de matze voor de Korech sandwich. Zorg dat er geen water op de radijsjes achterblijft. Mix de radijsjes met een elektrische mixer. De sla of andijvie moet gewassen en gecontroleerd worden op insecten. Daarna moet het grondig drogen. Plaats de radijs op de Sederschotel bovenop de slablaadjes of andijvie.
Rol in de Seder: Na het reciteren van het grootste gedeelte van de Haggada komt de rituele handwassing. Dan wordt de matze gegeten, gevolgd door de maror, gevolgd door een sandwich van matze en maror

De charoset

Een mix van appels, noten en wijn die het metsel en de stenen symboliseren die de Joden maakten in de slavernij.
Voorbereiding: Pel walnoten en schil appels en snijdt het fijn. Meng het samen en voeg een kleine hoeveelheid wijn toe.
Rol in de Seder: Dit wordt gebruikt als een soort smaakmaker waarin de maror wordt gedoopt voordat het gegeten wordt.

De groente

Een niet-bittere groente zinspeelt op het rugbrekende werk van de Joden als slaven. De Hebreeuwse letter van karpas kunnen gerangschikt worden tot 'Perach Samech'.

'Perach' betekent rugbrekend werk en 'Samech' is getalsmatig gelijk aan 60, verwijzend naar de 60 tienduizendtallen (gelijk aan 600.000). Dat het aantal Joodse mannen was van boven de 20 die slaaf waren in Egypte.
Voorbereiding: Schil de ui of kook aardappel. Snij een plakje en leg het op de seder schotel. Plaats op de tafel, naast de Sederschotel, een kleine kom met zoutwater.
Rol in de seder: Na het reciteren van Kiddoesj, gaat de familie naar de keuken en wast ritueel de handen, maar zonder het zeggen van de gebruikelijke zegen. Dan snijdt het hoofd van het gezin een klein stukje groente, doopt het in zoutwater, en geeft elke persoon aan tafel een erg klein stuk waarover zij de zegen zeggen. Elke persoon mag niet meer dan 17 gram eten.

De sla

De sla symboliseert de bittere slavernij van onze voorouders in Egypte. De bladen zijn niet bitter maar de stam is hard en bitter. Zo was het ook met de slavernij. Eerst was de benadering van farao zacht en gevoelig, maar later werd men gedwongen tot harde arbeid.
Voorbereiding: Was de sla goed schoon en controleer het op insecten.
Rol van de Seder: de sla wordt gebruikt in combinatie met radijs. Het wordt gebruikt wanneer de maror wordt gegeten en wanneer de matzot en maror sandwich wordt gegeten.

Pesach is een Joods feest, geen christelijk feest

De seiderschotel is bestemd voor Joden. De voorschriften voor het vieren van de seideravond mogen niet gewijzigd worden. Helaas zijn steeds meer christenen de seiderschotel gaan overnemen en geven ze er een christelijk tintje aan. Zo beweren ze dat het Pesachlam het symbool is van Jezus die gestorven is om de zonde van de mensen te vergeven. Het Pesachlam is in werkelijkheid het symbool van de Egyptische god die door de God van Israël verslagen werd. Het gaat dus om de vernietiging van afgoderij. Het Pesachlam is ook helemaal geen zondoffer zoals christenen beweren maar een brandoffer. Zouden christenen een zondoffer willen maken dan moeten ze kiezen voor een geitenbok. Overigens snijden christenen zichzelf in de vingers door het Pesachlam als symbool van Jezus voor te stellen. Daarmee bevestigen ze immers dat Jezus een afgod is. Vanuit het perspectief van de Tora bezien is dat ook zo. Joden beschouwen Jezus als een afgod. Het is verboden om tot een mens te bidden. Alleen rechtstreeks bidden tot God is geoorloofd.

Wanneer christenen de seideravond willen meevieren met Joden conform de Joodse traditie dan is dit uiteraard wel geoorloofd. Het vieren van de seideravond op christelijke wijze is niet geoorloofd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pesach: belangrijke Hebreeuwse woorden/zinnen bij PesachBij het Joodse Pesach feest worden veel Hebreeuwse woorden en zinnen gebruikt. Op de avond van de 15de Nisan nuttigen de…
Joodse feestdagen: Pesach (Paasfeest)Joodse feestdagen: Pesach (Paasfeest)De Tora (Exodus 23,14) bevat het gebod: 'Driemaal per jaar zult gij een feest voor mij vieren.' Dit heeft betrekking op…
CD recensie: The Passover Seder (Seder Pesach)recensieCD recensie: The Passover Seder (Seder Pesach)Op deze CD staat het hele programma van de Sederavond vanaf de eerste zegen tot en met 'Volgend jaar in Jeruzalem.' De t…
Joodse (Hebreeuwse) termen: Joodse feestdagenHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit artikel aandacht voor H…
Toe Bisjwat: basisrichtlijnen volgens de KabbalaToe Bisjwat wordt beschouwd als het begin van het jaar voor de bomen omdat het het middelpunt is van de winter: de sterk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pesach - recept: de sederschotel"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!