InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hasselbackspotatis en gemarineerde aardappelen uit de oven

Hasselbackspotatis en gemarineerde aardappelen uit de oven

Hasselbackspotatis en gemarineerde aardappelen uit de oven Hasselbackspotatis en gemarineerde aardappels uit de oven zijn twee eenvoudige en gezonde aardappelrecepten. Je kunt de gerechten in een handomdraai op tafel hebben staan. De aardappels van beide gerechten worden krokant van buiten en zacht van binnen. De kruidenboter en marinade zorgen voor een heerlijke smaak.

Zijn aardappelen wel gezond?

Aardappelen bevatten koolhydraten die ons lichaam nodig heeft. Veel dieetadviezen menen dat aardappels dikmakers zijn maar dat is niet zo. Alleen als je er allergisch voor bent of een bepaalde ziekte hebt, is het raadzaam om geen of weinig aardappels te eten. Vanaf de achttiende eeuw eten we in Nederland dagelijks een flinke portie aardappelen. Denk alleen al aan de hoeveelheid patat die we met ons allen wegwerken. Dat is dan wel weer wat minder gezond als je er teveel van eet. Dat komt dan met name door het bakken in bijvoorbeeld frituurvet. Beter is om in plantaardige olie te bakken. De ongeschilde aardappels behouden tevens hun voedingsstoffen die in de schil aanwezig zijn. Verder bevatten ze dan geen bakvet o.i.d. Als je een aardappel op de juiste manier in de oven bereid dan past het prima in elk gezond dieet.

Wat is hasselbackspotatis?

Op decoratieve wijze gebakken aardappels maken doe je met de hasselbackspotatis. Het is een authentiek Zweeds aardappelrecept uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog, en bedacht door de chefkok van Hotel Hasselbacken uit Stockholm. Net als al het andere Zweedse design is ook dit oude recept nog steeds heel actueel. Het recept is erg populair in de Scandinavische landen. Het is een eenvoudig recept en je hebt er weinig werk aan. In de Scandinavische keuken wordt het vaak geserveerd bij rendiervlees. In andere recepten wordt het ook wel 'Zweeds aardappelbrood' genoemd. Door de geroosterde schijfjes die als een waaier aan elkaar hangen wordt het echt smullen geblazen.

Ingrediënten voor vier personen

Wat heb je nodig?
  • 12 middelgrote vastkokende aardappelen
  • 2 verse teentjes knoflook gesneden
  • zout en peper naar smaak toevoegen maar niet teveel peper
  • 30 gram kruidenboter
  • 30 gram echte boter
  • 1 eetlepel paneermeel
  • 60 gram geraspte Parmezaanse kaas. Tip: Varieer bijvoorbeeld met Old Amsterdam

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 220 C. De aardappelen worden niet geschild, maar wel goed wassen en in een kom lauw of koud water leggen. Doe vervolgens de aardappelen in een ijzeren of houten opscheplepel en snijd met een mes over de gehele breedte een aantal inkepingen. Houd een afstand aan van ongeveer 3 mm aan. De rand van de lepel houdt het mes tegen zodat je de aardappels niet doormidden kunt snijden. De schijfjes niet te dik snijden want anders worden ze niet lekker krokant. Verwarm de echte boter en de kruidenboter in een magnetron of in de voorverwarmde oven, en roer hierdoor de knoflook en de peper en zout. Leg de aardappelen met de gesneden kant naar boven op een vel bakpapier op de bakplaat van de oven (niet op zilverfolie). Smeer of giet de kruidenboter over de ingesneden aardappelen en zet de schaal in de oven. Haal de bakplaat na ongeveer 20 minuten uit de oven en smeer ze nogmaals in met het botermengsel. Dit doe je ongeveer drie keer totdat er een uur voorbij is en de aardappels mooi goudbruin zijn. Je ziet dat de ingesneden schijfjes van de aardappels intussen als een waaier uit elkaar zijn gaan staan. Strooi tien minuten voordat je de aardappels uit de oven haalt, de geraspte Parmezaanse kaas of de Old Amsterdam over de aardappels en laat dit smelten en kleuren. Je kunt er als variatietip nog wat paneermeel over heen strooien. Dat maakt het nog net even wat extra krokanter. Als de aardappels bruin en knapperig van buiten zijn, kun je ze opdienen. Eet smakelijk.

Serveer- en variatietips

Hasselbackspotatis is heerlijk bij een biefstuk of gegrilde kip uit de oven. Serveer het altijd met verse groenten of een frisse salade. Voeg als variatie bijvoorbeeld aan de salade de 'vergeten' Hollandse groente Pastinaak toe.
Je kunt de aardappels ook op de bbq klaarmaken en er bijvoorbeeld een satéprikker doorheen doen met wat stukjes paprika en ui.

Gemarineerde aardappels uit de oven

Gemarineerde aardappels uit de oven is niet specifiek een streekgebonden recept. Oorspronkelijk is een aardappelgerecht puur Hollands maar het wordt steeds vaker in Scandinavische en zuid-Europese landen klaargemaakt. Hieronder vind je de Ingrediënten die je voor vier personen nodig hebt.
  • 1 kilo rode aardappelen
  • 1 paprika
  • 1 ui
  • 2 theelepels zout
  • 1 theelepel vers gemalen zwarte peper
  • 1 theelepel fijngestampte gedroogde rozemarijn

Bereidingswijze

Gemarineerde aardappelen uit de oven is net zo eenvoudig als hasselbackspotatis. Verwarm de oven voor op 250 C. Snijd de aardappels in schijfjes en snijd de paprika en de ui in kleine stukjes. Doe de olie, het zout, de peper, de stukjes paprika en ui en de rozemarijn in een grote schaal. Roer het geheel goed door elkaar tot een marinade. Doe nu de aardappelschijven erdoor zodat de aardappelen er aan alle kanten mee bedekt zijn. Leg de aardappelschijven in een enkele laag op de bakplaat van de oven. Laat het geheel ongeveer 30 minuten in de oven staan. Roer de aardappelschijven af en toe door elkaar. Eet smakelijk.

Aardappelmarinade

De aardappelmarinade geeft de smaak aan het gerecht. Om een goede marinade te krijgen moet de marinade bepaalde zuren bevatten die o.a. te vinden zijn in wijn, azijn, sojasaus en plantaardige olie.
Gerelateerde artikelen
AardappelreceptenAardappelreceptenSteeds meer variatie in ons eetpatroon geeft ook meteen aan dat we, vanwege de multiculturele samenleving en het interna…
Aardappelen bereiden op verschillende manierenAardappelen bereiden op verschillende manierenAardappels! Het is één van de populairste gerechten die wordt geserveerd in de Nederlandse keuken. Maar ook buiten de Ne…
Stamppotten en StoofpottenStamppotten en StoofpottenVoor de bereiding van het smakelijke, oudvaderlandse gerecht, dat we "stamppot" noemen, geldt dezelfde regel als voor de…
Stamppot receptenStamppot receptenDe wintermaanden staan weer voor de deur. Na alle zomerse gerechten slaat Nederland weer aan de stampotten. Met stampot…
Basis stamppot receptenDe R zit weer in de maand. De temperaturen dalen, binnen brand de kachel weer. Het is dus weer tijd voor de stamppotten.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixolga, Pixabay
  • http://sv.wikipedia.org/wiki/Hasselbacken,_Stockholm

Reageer op het artikel "Hasselbackspotatis en gemarineerde aardappelen uit de oven"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 27-11-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!