InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde snacks met vis, vijgen of knoflook

Gezonde snacks met vis, vijgen of knoflook

Hierbij geven we twee voorbeeldjes van gezonde snacks met vis. Vooral de vette soorten vis zijn een goede bron van eiwit, vitamines en mineralen. Bovendien zitten ze vol met onmisbare omega-3-vetzuren. Daarna laten we ook nog andere gezonde ingrediënten aan bod komen. Zoals vijgen, een uitstekende bron van calcium, ijzer en vezels. Maar ook knoflook, goed tegen verkoudheid en griep en bloeddrukverlagend.

Komkommer met gerookte zalm

Schil een kleine komkommer en snij hem in de lengterichting doormidden. Verwijder de kern uit beide komkommerhelften zodat gleuven ontstaan. Bestrooi deze met zout en laat ongeveer een kwartiertje uitlekken op keukenpapier, waarna je ze kan droogmaken. Verdeel wat halfvolle verse kaas over de gleuven en bestrooi ze daarna met wat dille. Daarna kan je ze in stukjes van ongeveer vijf centimeter snijden. We nemen twee plakjes gerookte zalm en snijden deze in reepjes, zodat we ze over de komkommerstukjes kunnen verdelen. Steek er een cocktailprikker door om het geheel bij mekaar te houden en werk het eventueel nog met wat dille af.

Roggebroodjes met makreelmousse

Neem 75 gram gestoomde makreelfilet en prak deze met een vork fijn. Roer anderhalve lepel dikke yoghurt erdoor en voeg hier een snuifje tabasco aan toe. Besmeer je sneetjes roggebrood met deze makreelmousse, snij ze in repen of vierkantjes en werk af met wat bieslook.

Mozzarellaspiesje met verse vijg en ham

Snijd enkele plakjes ham elk in drie repen en de vijgen in een viertal deeltjes. Rijg aan elke prikker wat mozzarella, een reep ham die je wat in elkaar vouwt en een stukje vijg.

Knoflook-uienbrood

Snij een stokbrood in de lengte doormidden. Bestrijk beide helften met olijfolie, waar knoflooksap is aan toegevoegd. Pel de uien en snij ze in dunne ringen, verdeel ze over het brood en werk af met kas. Bak de stokbroden in een voorverwarmde oven op 195 graden gedurende ongeveer een kwartier, zodat ze goudbruin gebakken zijn. Snij ze daarna in kleinere stukjes en bestrooi nog met wat peper.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde snacks met vis, vijgen of knoflook"

Infoteur: Kurtad1
Laatste update: 08-01-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!