InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De Friese lekkernij, oranjekoek

De Friese lekkernij, oranjekoek

Oranjekoek is een Friese lekkernij voor bij de koffie. De oranjekoek heeft zijn naam te danken aan de sinaasappelsnippers die in suikerwater worden getrokken en daarna als versiering wordt gebruikt op de oranjekoek. De oranjekoek bestaat vaak uit een vierkante of ronde koek, deze wordt afgewerkt met roze glazuur en crème. Op de crème worden ten slotte de sinaasappelsnippers en verse vruchten aangebracht.

Rond de jaren 70 is men in plaats van crème ook slagroom gaan gebruiken. De koek werd vanaf die tijd ook gevuld met amandelspijs of banketbakkersspijs. De oranjekoek werd vroeger vooral bij feesten en bruiloften in Friesland geserveerd, maar hedendaags wordt de koek als een gewone traktatie gezien.

Recept

Benodigdheden

  • 350 gram zelfrijzend bakmeel
  • 160 gram witte basterdsuiker
  • 30 gram kristalsuiker
  • 125 gram boter
  • 15 gram gestampte muisjes/ anijs
  • 2 sinaasappelen
  • snufje zout
  • 200 gram amandelspijs
  • 200 gram fondantglazuur
  • 200 gram slagroom

Bereiding

  • Sinaasappelen raspen en uitpersen.
  • In een pan de sinaasappelrasp, sinaasappelsap en kristalsuiker 5 minuten laten koken.
  • Zelfrijzend bakmeel, boter, basterdsuiker, gestampte muisjes en het sinaasappelmengsel kneden tot een soepel deeg.
  • Leg de helft van het deeg op een bakplaat en verdeel de amandelspijs er over, dek vervolgens de amandelspijs af met de andere helft van het deeg en bestrijk het met water.
  • Bak de oranjekoek in 30 minuten op 175 graden.
  • Versier de oranjekoek met fondantglazuur, toefjes slagroom en vers fruit.

Amandelen

Amandelspijs

Amandelspijs wordt bereid met amandelen en suiker en wordt gebruikt in verschillende gebakssoorten. Bijvoorbeeld in gevulde speculaas, boterletters, maar ook in oranjekoek.

De amandelen variëren in kwaliteit, dit is afhankelijk van de herkomst. Amandelen uit de omgeving van het Middellandse Zeegebied, zijn kwalitatief het best. Er zijn ook amandelen uit Californië, deze amandelen hebben een mindere kwaliteit. Om de amandelen te ontdoen van hun vliezen worden ze geblancheerd in water. Daarna is het vlies zacht, zodat je dit makkelijker kunt verwijderen. De amandelen worden vervolgens gewalst met een toevoeging van suiker of rietsuiker. Ook kan men nog citroenrasp, citroensap en/of rauwe eieren toevoegen. Als men schoon werkt zijn conserveermiddelen niet nodig.

Amandelspijs is een relatief dure grondstof. In gevulde koeken en ander goedkoop gebak, wordt daarom ook vaak gebruik gemaakt van banketbakkersspijs.

Banketbakkersspijs

Banketbakkersspijs is een vervanging voor amandelspijs. In plaats van amandelen worden gemalen abrikozenpitten, bonen, suiker en vet gebruikt. Dit levert een plakkeriger product op.

Bij toepassing in gebak moet men bij de ingrediënten dan wel vermelden dat er peulvruchten gebruikt zijn, echter dit wordt vaak nagelaten. Een eenvoudig testje met jodium kan uitwijzen of de banketbakker wel gebruik maakt van echte amandelspijs. Banketbakkersspijs zal door het gebruik van zetmeel paars gaan kleuren.
© 2013 - 2017 Dejong-wever, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Typisch gerecht van Terschelling: de pondkoekDe Terschellinger Pondkoek moet je gegeten hebben als je op Terschelling bent geweest. Het is zon typische lekkernij di…
De Friese keukenFriesland associëren veel mensen met schaatsen, zeilen en misschien zelfs met fierljeppen. Friesland biedt echter veel m…
Enkele Friese receptenIedere Nederlandse provincie heeft zo zijn eigen karakter, gewoontes, tradities en niet te vergeten gerechten en lekkern…
De Friese studentenvereniging BernlefDe Friese studentenvereniging BernlefDe Friese studentenvereniging Bernlef in Groningen bestaat in 2009 al 85 jaar. De vereniging werd in 1925 opgericht in G…
Streekproducten Fan Fryske GrûnStreekproducten Fan Fryske GrûnIn december 2012 wordt het boek Fan Fryske Grûn gepresenteerd. In het boek staan Friese streekproducten en streekgerecht…
Bronnen en referenties
  • Foto en recept, Gebak van Jolanda

Reageer op het artikel "De Friese lekkernij, oranjekoek"

Infoteur: Dejong-wever
Gepubliceerd: 19-11-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!