InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pindasoep en saotosoep uit de Surinaamse keuken

Pindasoep en saotosoep uit de Surinaamse keuken

Pindasoep en saotosoep zijn onder de gehele Surinaamse bevolking erg in trek. Veel Nederlanders hebben intussen al kennis kunnen maken met deze gerechten toen ze op vakantie waren in Suriname. Bij terugkomst in Nederland verlangen die vakantiegangers de smaken van deze heerlijke gerechten opnieuw te mogen ervaren. Om aan hun wensen tegemoet te komen maken wij een samenstelling van deze recepten waarmee ze zelf aan de slag kunnen als ze er klaar voor zijn. Met veel geduld en enthousiasme is dit haalbaar. Hopelijk kunnen ze familie, vrienden en kennissen aangenaam verrassen met hun aangeleerde kookkunst van buitenlandse gerechten.

Pindasoep voor zes personen

  • 1 pot pindakaas (Calvé)
  • 2 1/2 liter water
  • 3 kippenbouillonblokjes
  • 1 dl olie
  • 1 dl soja olie
  • ½ ui
  • 1 teentje knoflook
  • 1 eetlepel suiker
  • zout
  • witte peper
  • 2 zaadjes piment
  • 2 takjes selderij
  • 250 gr. kipfilet
  • 2 groene bananen (verkrijgbaar bij Surinaamse Toko)

Hulpmiddelen

  • 1 blender
  • 1 grote soeppan
  • 1 soeplepel en soepkommen
  • 1 garde

Bereiding

Breng twee en een half liter water aan de kook, voeg de drie kippenbouillonblokjes, één eetlepel suiker en twee zaadjes piment toe, daarna op een laag pitje zetten. We gaan nu de soep op de traditionele manier binden. Telkens vier lepels pindakaas uit de fles in de soepkom doen. Met de soeplepel uit de grote soeppan water scheppen en met de garde de pindakaas vermengen en terug in de soeppan doen. Langzaam weer aan de kook brengen en dat van de vier lepels pindakaas herhalen tot dat de soep dikker wordt. De soep is nu af en het vuur mag uitgezet worden om te voorkomen dat het nog dikker wordt. De schatting is dat je voor dit recept ongeveer een pot pindakaas nodig hebt, dat moet je naar eigen smaak en inzicht maken. Ui snijden en teentje knoflook uitpersen, in wat olie fruiten en op een bordje leggen. Kipfilet wassen, in reepjes snijden en inleggen met soja olie, zout en witte peper. Kipfilet samen met de gefruite knoflook en ui in olie bruin en gaar bakken. De twee groene bananen schillen en gaar koken. In stukjes snijden, in de blender doen en puree van maken. De puree aanmaken met wat zout en witte peper, bolletjes ongeveer zo groot als een aardappelkrieltje van maken. De selderij fijn snijden, die zijn net als de puree bolletjes voor de garnering. Als laatst doe je de gebakken kipfilet met knoflook en ui in de soeppan en laat je het vijf á acht minuten doorkoken. De kipfilet is nu lekker ingetrokken en de soep kan nu opgediend worden. Dat doe je door wat puree bolletjes van groene bananen in een soepkom met wat selderij en daar overheen de soep te schenken. Kan ook met rijst geserveerd worden. Eet smakelijk!

Saotosoep voor zes personen

  • 500 gr. Kipfilet
  • 500 gr. kippenvleugels
  • 6 eieren
  • 1 pakje Chinese vermicelli (verkrijgbaar bij Surinaamse Toko)
  • 2 dl olie
  • 2 ½ liter water
  • 4 kippenbouillonblokjes
  • 4 wortels laos (verkrijgbaar bij Surinaamse Toko)
  • 2 salam bladeren (verkrijgbaar bij Surinaamse Toko)
  • 2 takjes citroengras (verkrijgbaar bij Surinaamse Toko)
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 hele ui
  • 4 takjes selderij
  • 250 gr. taugé
  • zout
  • 4 korrels pimentkorrels
  • zwarte peper
  • witte peper
  • 1 dl soja olie
  • 1 vijzel
  • 1 hete peper (Madame Janet, verkrijgbaar bij Surinaamse Toko)
  • adji no moto (verkrijgbaar bij Surinaamse Toko)
  • 1 pakje frites (Albert Heijn)

Hulpmiddelen

Een pan om de kipfilet en kippenvleugels in te bakken, een pan voor de eieren, een grote soeppan, twee kommen en twee schalen. In plaats van de Chinese vermicelli en de frites van Albert Heijn is er bij de Surinaamse Toko een mix van beiden in kant en klare verpakking verkrijgbaar. Dat scheelt een hoop bak werk. Laat je vooral niet afschrikken door de benamingen en het aantal ingrediënten, deze soep is in principe eenvoudig te bereiden en heerlijk van smaak.

Bereiding

Doe twee en een half liter water in de soeppan en voeg de kippenbouillon, laos wortelen, citroengras, salam bladeren en de pimentkorrels toe. Als het water kookt, het vuur op de laagste stand zetten. Kook intussen de zes eieren, als ze klaar zijn, pel ze en zet ze dan in een schaal. Leg de kipfilet en kippenvleugels in met adji no moto, zout, zwarte peper en wat sojaolie en bak ze gaar. Blancheer de taugé en doe die in een vergiet. De kipfilet in kleine stukjes uitpluizen en samen met de kippenvleugels op een schaal leggen. Stamp de knoflook samen met de Madame Janet peper fijn in de vijzel, doe er een beetje sojaolie bij en vermeng ze goed. Snij de takjes selderij fijn. Alle benodigde ingrediënten op de saotosoep samen te stellen zijn klaar en kan je nu serveren. Doe drie volle scheppen soep met de soeplepel in de kom. Als garnering hoort daar stukjes kipfilet, kippenvleugels, een ei, taugé, frites, de Chinese vermicelli, wat fijn gesneden selderij en tenslotte een beetje van de sojaolie met de fijngestampte knoflook en Madame Janet peper bij. Een smaakvol gerecht met veel ingrediënten die betrekkelijk eenvoudig te bereiden is. Smullen!

Lees verder

© 2013 - 2017 Aucan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.okokorecepten.nl/recept/soep/pindasoep/pittige-pindasoep
  • http://www.freelancepromotions.nl/modemusthaves.html

Reageer op het artikel "Pindasoep en saotosoep uit de Surinaamse keuken"

Infoteur: Aucan
Laatste update: 19-11-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Surinaamse recepten
Schrijf mee!