InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Rijst in bouillon gekookt past bij Mediterrane gerechten

Rijst in bouillon gekookt past bij Mediterrane gerechten

Rijst in bouillon gekookt past bij Mediterrane gerechten In Nederland en in grote delen van de wereld is men gewend om de rijst droog te koken. Men eet deze over het algemeen met bijgerechten. In Spanje maar ook in Italië doet men dat anders. De rijst wordt gekookt in een bouillon en daarna komen er diverse toevoegingen zodat er een éénpansgerecht ontstaat wat ook wel risotto wordt genoemd. Men kan variëren en zelf experimenteren als men de basis eenmaal heeft leren kennen. Deze Mediterrane gerechten zijn gemakkelijk te maken en ook geschikt voor een groter gezelschap.

Bereiden van rijstschotel uit Spanje

In tegenstelling tot wat wij in Nederland gewend zijn maakt de Spaanse huisvrouw haar rijstgerechten op een voor ons tamelijk onbekende wijze. De Spaanse rijst heeft ook een andere structuur dan de rijst zoals wij die kennen. Als we de Spaanse rijst droog willen koken heeft ze toch de neiging om wat vochtiger te blijven. Daarom is het handig om de Spaanse kookwijze te hanteren en er een lekkere éénpansmaaltijd van de maken. In Italië maakt men eigenlijk op dezelfde wijze risotto. Alle hieronder beschreven recepten zijn geschikt voor vier personen, geschikt om voor méérdere mensen tegelijk klaar te maken en eenvoudig te bereiden.

Rijst met witte bonen en gamba's

Benodigdheden:

  • 4 koppen rijst
  • 1 blik witte bonen
  • 300 gram gepelde gamba's
  • 1 ui
  • 1 theelepel rozemarijn
  • 4 glazen groenten bouillon
  • 3 eetlepels boter
  • Zout en peper

Gamba's zijn in Spanje volop vers te koop in diverse supermarkten of op de vismarkt. In Nederland zullen we vaker gebruik moeten maken van diepvriesgamba's. Laat deze altijd goed ontdooien en droog ze zorgvuldig.

Bereiding

Maak de ui schoon en snijd deze fijn. Bak ze in twee eetlepels boter. Voeg de droge gamba's toe, zout en peper en de rozemarijn. Laat de witte bonen uitlekken en voeg deze toe aan het mengsel. Voeg daarna de rijst toe en één glas bouillon. Laat dit langzaam koken. Voeg na enige minuten het volgende glas bouillon toe en herhaal dit tot de bouillon op is. Dit zal ongeveer 15 minuten duren. Op het laatst kan men de schotel bedekken met de overgebleven boter.

Rijst met spinazie en Pancetta is lekker

Dit is een supergemakkelijk recept wat men snel kan maken als er onverwacht gasten blijven eten. Maak het eens op een zomeravond en geniet van het gerecht op het terras met een lekker glas wijn. Succes verzekerd.

Benodigdheden:

  • 4 koppen rijst
  • 1 pak diepvries spinazie
  • 8 dunne plakken Pancetta (kaas)
  • 4 glazen groenten bouillon
  • 1 ui
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
  • Peper en zout

Bereiding

Doe de spinazie in een pan met kokend water en laat dit gedurende 8 minuten zachtjes koken. Maak ondertussen de ui schoon en bak deze met twee eetlepels olie in een wokpan. Voeg de rijst toe en het zout en de peper. Giet langzaam de bouillon erover, glas voor glas, steeds na enige minuten. Na ongeveer 15 minuten is de rijst gaar. Haal de pan van het vuur, voeg de kaas en de spinazie toe en meng het geheel door elkaar. Als laatste de Parmezaanse kaas boven opleggen.

Rijst met knoflook, ansjovis en peterselie

Dit gerecht wordt veel gegeten in het noorden van Spanje, men kiest voor verse knoflook. Dit, gemengd met de smaak van ansjovis, is voor de echte liefhebber.

Benodigdheden:

  • 4 koppen rijst
  • 3 glazen groentebouillon
  • 2 tenen knoflook
  • 1 eetlepel gehakte peterselie
  • 8 ansjovis filets (uit blik )
  • 4 eetlepels olijfolie
  • Zout

Bereiding

Maak de knoflook schoon en meng deze met de ansjovis. Meng met de staafmixer tot een homogene massa verkregen is. Voeg daarna de olijfolie en de peterselie toe en een kopje groentebouillon. Dan de rijst erbij doen en na enige minuten weer bouillon toevoegen tot alles op is. Het geheel 15 minuten laten koken.

Rijst met zeevruchten, gekookt in bouillon

Dit recept is geschikt voor de echte visliefhebber en is ook leuk om zelf te maken als je bijvoorbeeld verblijft op een camping in het zuiden aan de kust waar verse vis goed te koop is.

Benodigdheden:

  • 4 kopjes rijst
  • 300 gram inktvis (indien verkrijgbaar)
  • 300 gram gamba's
  • 150 gram vis aan stukjes (zalm, kabeljauw of schelvis)
  • Enkele mosselen (uit de schelp gehaald )
  • 1/2 glas tomatensaus
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 1 glas witte wijn
  • 6 glazen visbouillon
  • 1 eetlepel kleingesneden peterselie
  • 2 eetlepels olijfolie
  • Zout en peper

Bereiding

Pel de ui en snipper deze. Bak samen met het gesneden teentje knoflook in een eetlepel olijfolie. Voeg de schoongemaakte vis toe. Daarna de rijst en de witte wijn, en beetje bij beetje de bouillon. Laat dit gedurende 15 minuten zachtjes koken. Doe er de tomatensaus bij en op het laatst de peterselie.

N.B.Het is ook mogelijk om de gamba's pas op het laatst toe te voegen omdat ze anders mogelijk erg week worden.

Zelf experimenteren

Men kan zelf heel gemakkelijk experimenteren met deze gerechten. Zo kan men naar smaak kappertjes toevoegen of zwarte olijven die wat kleiner gesneden worden. Ook stukjes tomaat of paprika kunnen worden toegevoegd. Men kan kippenbouillon nemen en kleine stukjes kip of ham toevoegen. Op deze manier is het heel eenvoudig om een éénpansgerecht klaar te maken wat heerlijk zal smaken op warme dagen. Bij al deze gerechten is het wel belangrijk dat men direct zodra de rijst gaar is aan tafel gaat. Deze rijstschotels hebben de neiging om als ze af koelen wel plakkerig te worden. Daarom snel aan tafel!
Gerelateerde artikelen
Rijstgerechten uit andere culturenRijst kennen we al lang, maar de meeste mensen eten rijst op de traditionele manier. Toch zijn er veel rijstgerechten ui…
De bijzondere varianten van rijstDe bijzondere varianten van rijstHet eten van rijst lijkt misschien saai, maar er zijn veel vaiaties mogelijk en wist je dat er veel verschillende soorte…
Gebakken rijst receptenGebakken rijst is wat minder bekend dan de traditionele gekookte rijst, maar absoluut niet minder lekker. Je ziet dan oo…
Rijst uit de wokRijst uit de wokRijst is lekker en gezond en wokken is gezond en handig opgeteld zijn dit dus heerlijke, gezonde gerechten die ook nog…
Pilaf rijst koken (Pirinç pilav)Hier wil ik de verschillende rijstrecepten aan bod laten komen. In de Turkse keuken wordt rijst zowel naturel, met groen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • Cocina facil. 2001

Reageer op het artikel "Rijst in bouillon gekookt past bij Mediterrane gerechten"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 27-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!