InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Uit de Römertopf: sperziebonenschotel en tuinbonen met spek

Uit de Römertopf: sperziebonenschotel en tuinbonen met spek

In elke gezonde levensstijl past een Römertopf. Dankzij zijn goede eigenschappen kan er zonder toevoeging van vetten mee worden gekookt. Dit maakt de Römertopf geschikt voor een vetarm eetpatroon en voor vele diëten. Met deze twee gerechten, de sperziebonenschotel en de tuinbonen met spek, haalt u wat lekkers uit uw Römertopf.

Sperziebonenschotel

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een half uur, de bereidingstijd ruim anderhalf uur. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen. Leg, terwijl u de ingrediënten snijdt, de schalen van de Römertopf vijftien minuten in koud water.

Ingrediënten

  • 600 gram sperziebonen
  • 5 verse tomaten
  • 1 paprika
  • 250 gram geschilde aardappelen
  • 375 gram varkensvlees (als u ongemarineed nasi- of bamivlees koopt, hoeft u het vlees niet meer te snijden)
  • 1 grote ui
  • 3 teentjes knoflook
  • 50 gram vetarm spek
  • zout, peper
  • 5 deciliter hete vleesbouillon (maak gerust gebruik van bouillonblokjes, kip of rundvlees)

Voorbereiding

Kook de bouillon. Dop de sperziebonen en snij ze doormidden. Ontvel de tomaten na ze even in kokend water gelegd te hebben. Halveer de paprika, verwijder de steel, zaadjes en de zaadlijsten. Snij de paprika vervolgens in reepjes. Schil de aarappelen en snij ze in schijfjes. Pel de ui en snij deze in kleine stukjes. Snij, wanneer u geen spekreepjes gekocht hebt, het spek in blokjes. Haal tot slot de geweekte Römertopf uit het water.

Bereiding

Leg alle gesneden ingrediënten en het vlees in de Römertopf en meng ze door elkaar. Breng het geheel op smaak met peper en zout en giet de bouillon over de groenten en het vlees. Zet de gevulde Römertopf in de koude oven en laat het gerecht 100 minuten staan bij 200-225 graden.

  • Serveer het gerecht in de geopende Römertopf met een glas wijn naar keuze.

Tuinbonen met spek

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een kwartier, de bereidingstijd ruim een uur tot anderhalf uur. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen. Leg, terwijl u de ingrediënten snijdt, de schalen van de Römertopf vijftien minuten in koud water.

Ingrediënten

600 gram verse tuinbonen (in de schil komt dat neer op 3 kilo)
of 600 gram diepvriestuinbonen
750 gram aardappelen
250 gram speklapjes
zout
7,5 deciliter hete vleesbouillon (maak gerust gebruik van bouillonblokjes, kip of rundvlees)

Voorbereiding

Kook de bouillon. Haal, indien u verse tuinbonen gebruikt, de bonen uit de schil. Laat, bij gebruik van diepvriesbonen, de tuinbonen ontdooien.Schil de aardappelen en snij ze in blokjes. Snij de speklapjes in reepjes. Haal de geweekte Römertopf uit het water.

Bereiding

Leg de ingrediënten in de Römertopf en meng ze door elkaar. Breng het geheel op smaak met zout en zet de gevulde Römertopf in de koude oven. Laat het gerecht 75 minuten (bij diepvriesbonen) of 100 minuten (bij verse bonen) staan bij 200-225 graden.

  • Serveer het gerecht in de geopende Römertopf met een lekker glas witte wijn.

Let op

Indien u een gasoven gebruikt, kunt u de oven niet meteen op 225 graden zetten, maar voert u de temperatuur handmatig steeds op, tot u de 200-225 graden bereikt hebt. Doet u dit niet, dan bestaat het risico dat de Römertopf door het plotselinge temperatuurverschil kapot gaat. Dit advies geldt niet voor elektrische ovens, omdat deze geleidelijker opwarmen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoonGroente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoonAls u groente gaat koken, wokken of stoven, is het handig om te weten hoeveel u per persoon moet rekenen. Tevens wilt u…
Alles over sperziebonenSperziebonen zijn in de maanden juli tot en met september in Nederland van eigen bodem te krijgen. Maar ook in de rest v…
Het telen en bewaren van tuinbonenHet telen en bewaren van tuinbonenTuinbonen kunnen vanaf eind januari worden voorgezaaid onder glas of in potten. Vanaf maart is zaaien in volle grond mog…
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Stamppotten en StoofpottenStamppotten en StoofpottenVoor de bereiding van het smakelijke, oudvaderlandse gerecht, dat we "stamppot" noemen, geldt dezelfde regel als voor de…
Bronnen en referenties
  • De recepten zijn afgeleid van recepten uit:
  • Eijndhoven, R. van (red.) Romertopf, gezond en zuinig koken, Rebo producties 1997

Reageer op het artikel "Uit de Römertopf: sperziebonenschotel en tuinbonen met spek"

Infoteur: Lourmarin
Gepubliceerd: 27-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!