InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Tiramisu met frambozen

Tiramisu met frambozen

Tiramisu met frambozen Voor de liefhebber van tiramisu volgt hier een lekkere en frisse variant. Tiramisu met frambozen. De zachte smaak van mascarpone en de licht zure smaak van frambozen worden in dit dessert op een prettige manier gecombineerd.

Tiramisu met frambozen

Tiramisu is een tamelijk zwaar dessert en kan dus het beste volgen op een lichte maaltijd. Heb je wel een stevig menu gepland, geniet dan wat later op de avond van deze zomerse tiramisu. Dit recept is in principe genoeg voor zes personen, maar in geval van hongerige liefhebbers moet wellicht worden uitgegaan van vier of vijf personen.

Bij de bereiding van tiramisu is het van belang dat je tijdig begint. Net als bij soep wordt dit toetje lekkerder naar mate het langer heeft gestaan. Staat de tiramisu 's avonds op het menu? Ga dan 's ochtends, of de avond ervoor, aan de slag. De voorbereidingstijd bedraagt tien minuten (houd wel rekening met het ontdooien van de frambozen), de bereidingstijd ongeveer een half uur.

Ingrediënten

  • 300 gram ontdooide frambozen
  • drie eetlepels suiker
  • 300 gram lange vingers
  • 0,5 deciliter Amaretto of marsala
  • 250 gram mascarpone
  • 4 (gepasteuriseerde) eierdooiers
  • het (gepasteuriseerde) eiwit van drie eieren
  • 100 gram poedersuiker
  • 1 vanillestokje, in stukjes (kan eventueel vervangen worden door een zakje vanillesuiker)
  • 2 deciliter slagroom
  • verse frambozen
  • citroenmelisse ter versiering
  • twee eetlepels geraspte pure chocola

Voorbereiding

Haal de bevroren frambozen uit de diepvries en laat ze ontdooien. Scheid, wanneer je verse eieren gebruikt, de dooiers van het eiwit en bewaar ze afgedekt en koel tot je ze moet gebruiken.

Bereiding

  • Doe de frambozen in een kom en voeg de drie eetlepels suiker toe. Giet daarna de likeur van je keuze over de mix. Doe het geheel in de blender en maak er een papje van. Doop de lange vingers stuk voor stuk in het frambozenmengsel, en leg de dieprode lange vingers voorlopig op een bord. Laat ze liggen tot je ze nodig hebt.
  • Vermeng de eierdooiers met de poedersuiker en de vanille. Voeg daarna de mascarpone toe en vermeng dit met de dooier-, poedersuiker- en vanillemix. Klop in een andere schaal de slagroom op, maar zorg ervoor dat de room niet stijf wordt. Doe, in een derde schaal, hetzelfde met het eiwit. Roer vervolgens de slagroom en de eiwitten rustig door het mascarpone-mengsel.
  • Leg de eerste laag lange vingers in de schaal en giet de crème er overheen. Breng daarna de volgende laag lange vingers aan, gevolgd door een tweede laag crème. Herhaal dit nogmaals, zodat je drie lagen krijgt.
  • Zet de tiramisu geruime tijd in de koelkast. Hoe langer het toetje staat, hoe lekkerder die wordt.

Serveren

Haal de tiramisu uit de koelkast en strooi de geraspte chocola er overheen. Versier het nagerecht met de verse frambozen en gesneden blaadjes citroenmelisse. Eet smakelijk!

Voor wie van de frambozentiramisu geniet, maar ook de originele versie wil proberen, volgt hier een recept dat geschikt is voor vier personen. De bereidingstijd is vergelijkbaar met het vorige recept.

Tiramisu (naturel)

Ingrediënten

  • 2 (gepasteuriseerde) eierdooiers
  • 2 eetlepels suiker
  • 250 gram mascarpone
  • 3 deciliter espresso of sterke koffie
  • 3 eetlepels amaretto of marsala
  • 36 lange vingers
  • 1 of 2 eetlepels pure cacaopoeder
  • citroenmelisse ter versiering

Bereiding

  • Vermeng de eierdooiers met de suiker. Roer hier de mascarpone voorzichtig doorheen.
  • Meng in een aparte kom de koffie met de amaretto (of marsala). Doop de lange vingers in het koffie-likeurmengsel, zodanig dat ze het vocht kunnen opzuigen, maar toch hun stevigheid behouden.
  • Leg een laag lange vingers in een schaal en bedek deze met de crème. Herhaal dit tot je drie lagen hebt. Strooi de cacaopoeder over de bovenste laag mascarpone en zet de tiramisu enkele uren in de koelkast. Hoe langer het dessert kan blijven staan, hoe lekkerder het wordt.

Serveren

Versier, alvorens deze te serveren, de tiramisu met blaadjes citroenmelisse.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verhaal achter tiramisuTiramisu is een uiterst populair dessert, afkomstig uit Italië. Karakteristieke ingrediënten van dit dessert zijn mascar…
Tiramisu: Italiaans dessertTiramisu: Italiaans dessertVan oorsprong is tiramisu een Italiaans dessert. Het dessert bestaat uit biscuits gedoopt in koffie met sterke drank, ee…
Tiramisu, eenvoudig receptTiramisu, eenvoudig receptTiramisu is een Italiaans nagerecht met mascarpone, koffie en Amaretto. Tiramisu betekent zoveel als “opkikkertje”. In I…
Wat is tiramisu?Wat is tiramisu?Tiramisu is een dessert dat pas in 1980 voor het eerst in kookboeken stond. Het is een heerlijk dessert dat niet moeilij…
Mascarpone, een heerlijke basis voor dessertsMascarpone, een heerlijke basis voor dessertsWie houdt er nou niet van, heerlijke desserts? Een heerlijke basis ingrediënt, voor vooral Italiaanse desserts in Mascar…
Bronnen en referenties
  • Deze recepten zijn gebaseerd op recepten uit:
  • Di Marcantonio, A. e.a. Moderne Mama, Delimo A/S, 2010
  • Di Marcantonio, A. e.a. Moderne Mama i en fart, Lætalis Danmark, 2012

Reageer op het artikel "Tiramisu met frambozen"

Infoteur: Lourmarin
Laatste update: 05-02-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!