InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Twee gerechten uit de oven: quiche en groentetaartjes

Twee gerechten uit de oven: quiche en groentetaartjes

Twee gerechten uit de oven: quiche en groentetaartjes Op zoek naar een lekker gerecht uit de oven? Kijk niet verder en probeer deze recepten eens uit. Ze zijn eenvoudig klaar te maken en indien gewenst al op de voorgaande dag te bereiden.

Quiche

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een half uur, de bereidingstijd een uur. Houd er rekening mee dat het deeg een uur moet rusten voordat dit in de quichevorm gestopt kan worden. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen.

Ingrediënten

  • 125 gram boter
  • 250 gram bloem
  • 5 eieren (1 voor het deeg, 4 voor de vulling)
  • 250 gram spekreepjes
  • een halve theelepel olijfolie
  • 150 ml melk
  • 250 ml crème fraîche
  • 120 gram geraspte Gruyère (kies, wanneer u een minder uitgesproken kaassmaak wenst, voor Emmentaler of een Nederlandse kaassoort)
  • zout en peper
  • In dit recept wordt uitgegaan van een quichevorm met een diameter van 26 cm. Vet deze voor gebruik in.

Voorbereiding

Snij de boter eerst in kleine stukjes. Doe de bloem in een kom en meng de boter erdoor. Voeg een ei, een theelepel zout en een theelepel water toe en kneed het geheel tot een gladde massa. Dek de kom met het deeg af en zet het een uur in de koelkast.
Bak de spekjes gaar. Wanneer u minder zoute en minder vette spekjes wilt, kunt u ze eerst even blancheren (d.w.z. kort koken in een laagje water).

Bereiding

Strooi wat bloem op het keukenblad (dit voorkomt dat het deeg aan het aanrecht bijft vastplakken) en rol het deeg erover uit. Strooi ook wat bloem over het deeg, zodat het deeg niet aan de roller blijft plakken. Zorg dat het deeg overal even dik is en dat de plak groot genoeg is om de hele quichevorm te bedekken. Leg het deeg in de vorm en druk het goed tegen de randen. Snij al het overtollige deeg weg en prik met een vork gaatjes in de bodem,

Zet de oven alvast aan op 200 graden. Meng in een kom de vier eieren, de melk, de crème fraîche en de kaas. Breng het geheel op smaak met zout en peper. Verdeel de spekjes over het deeg en giet het mengsel erover. De eerste tien minuten bakt u de quiche onder in de oven, verplaats de quiche vervolgens naar het midden van de oven en verlaag de temperatuur naar 175 graden. Laat de quiche zo nog een half uur staan.

De bereidde quiche kunt u rustig een dag laten staan. Laat in dat geval de quiche afkoelen en dek deze af met folie.

  • De quiche kan gegeten worden als tussendoortje, als gerecht op zich, maar past ook uitstekend in een lopend buffet. Serveer eventueel met lichte groenten van het seizoen en een lekker glas witte wijn.

Groentetaartjes

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt 20 minuten, de bereidingstijd drie kwartier. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen.

Ingrediënten

  • 8 plakken bladerdeeg
  • twee doosjes Philadelphia
  • 250 gram champignons
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 winterwortel
  • 2 lenteuitjes of een kleine prei
  • zout
  • twee eieren
  • olijfolie

Voorbereiding

Schil de winterwortel en snij deze in kleine stukjes. Maak de champignons schoon en snij ze in partjes. Snij de prei in kleine plakjes.
Leg de acht plakken bladerdeeg op het aanrecht.

Bereiding

Bak de stukjes wortel en champignons gaar in de olijfolie. Voeg twee geperste teentjes knoflook toe en breng het geheel op smaak met zout. Doe de twee bakjes Philadelphia in een kom en voeg de wortels, champignons en prei toe. Meng het geheel. Schep op iedere plak bladerdeeg twee eetlepels van het mengsel.

Smeer wat water over de randjes van het bladerdeeg en breng de tegenover elkaar liggende punten bij elkaar en plak het geheel dicht, zodat er van het mengsel niets meer te zien is. Leg de dichtgevouwen taartjes op de bakplaat en smeer ze in met eigeel. Laat de taartjes in 25 minuten gaar worden op 200 graden .

  • De groentetaartjes kunnen gegeten worden als tussendoortje, als gerecht op zich, maar passen ook uitstekend in een lopend buffet. Serveer eventueel met lichte groenten van het seizoen en een lekker glas witte wijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heerlijke eenpansgerechten met kipHeerlijke eenpansgerechten met kipSoms is het druk en heb je geen zin in al die pannen op het aanrecht, of je wil meerdere maaltijden klaar maken. Wat dan…
Hartige taarten in verschillende soortenHartige taarten in verschillende soortenHartige taarten of quiches zijn gemakkelijk te maken en kunnen goed van te voren worden bereid. Bij onderstaande recepte…
Snelle en gemakkelijke recepten voor studentenSnelle en gemakkelijke recepten voor studentenAls student heb je vaak een druk en turbulent leven. Het koken van een goede, gezonde maaltijd schiet er dan vaak bij in…
Zelf quiche maken: het is heel simpel!Zelf quiche maken: het is heel simpel!Een quiche of hartige taart is erg populair. In kleine stukjes gesneden, als bijvoorbeeld een hapje op een feestje, als…
Pasta, pasta en nog eens pastaPasta, pasta en nog eens pastaWe eten met zín allen nogal wat pasta weg iedere dag. Niet verwonderlijk dat er met enige regelmaat nieuwe pastarecepten…

Reageer op het artikel "Twee gerechten uit de oven: quiche en groentetaartjes"

Infoteur: Lourmarin
Gepubliceerd: 09-12-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!