InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kerstdiner met gebraden gans als hoofdgerecht

Kerstdiner met gebraden gans als hoofdgerecht

Kerstdiner met gebraden gans als hoofdgerecht Een traditioneel kerstdiner lijkt moeilijk te maken maar met de juiste ingrediënten is het echt niet ingewikkeld. Veel mensen vinden het leuk om in de decembermaand ouderwetse gerechten te maken zoals bijv. de gebraden gans wat als een Engelse traditie wordt gezien. Goede recepten zijn onontbeerlijk omdat we deze gerechten niet zo vaak maken. Wanneer gans op de juiste manier wordt klaargemaakt dan is het een delicatesse, maar we moeten wel opletten dat de gans niet uitdroogt.

Een kerstdiner in stijl

Als we een kerstdiner willen maken dan is het verstandig om eerst goed te kijken voor hoeveel personen we gaan koken. Daarna kijken we ons serviesgoed na. Hebben we voldoende schalen en borden? Ook het linnengoed, bestek, glaswerk eerst even inspecteren en zo nodig aanvullen. Daarna maken we een boodschappenlijstje en zorgen dat alles tijdig in huis is. Als we de benodigdheden van alle gerechten die hier vermeld staan bij elkaar nemen dan is het boodschappenlijstje voor het diner compleet. Soms is het leuk om zelf alleen te koken voor gezin, familie en/of vrienden maar het kan ook heel goed dat mensen met elkaar afspreken dat ieder een gerecht klaarmaakt of dat bepaalde gerechten samen worden bereid. Heel leuk is het om zelf menu-kaartjes te maken. Hier kan één lid van het gezin zich al op uitleven. Het dekken van de tafel vraagt om enige creativiteit. Belangrijk is dat het niet te bont gemaakt wordt. De gerechten die op tafel komen zijn het belangrijkste. Wel is het mooi om wat kaarsen op tafel te zetten en/of een klein kerststukje, dit verhoogt de sfeer. Denk hierbij aan een goede kleurcombinatie met het servies en tafellinnen. Ook Christmas crackers horen bij dit diner. Een voorbeeld voor een mooi, traditioneel kerstdiner kan zijn:
  • Garnalencocktail
  • Heldere groentesoep
  • Gebraden gans met appel; hierbij serveren we kleine aardappeltjes en doperwtjes of rodekool
  • Een kaasplateau
  • Warme kokospudding
  • Koffie met bonbons of kerstkransjes

Garnalencocktail

Benodigdheden

  • per persoon ongeveer 50 gram garnalen
  • Gamba's ter garnering (is niet beslist nodig )
  • tomatensaus (of tomatenpuree )
  • mayonaise
  • slagroom
  • port en drupje tabasco
  • klein beetje zout en peper
  • ijsbergsla
  • peterselie
  • schijfjes citroen

Bereiding

Om een garnalencocktail te maken rekenen we per persoon ongeveer 50 gram garnalen. Het staat mooi als deze wat groter zijn. Om te versieren kunnen een paar gamba's aan de rand van het glas gehangen worden. De saus maken we dit keer zelf en hiervoor nemen we een paar eetlepels tomatensaus of een beetje tomatenpuree. Deze mengen we met wat mayonaise. Hierbij komt wat ongeklopte slagroom. Een scheutje rode port en een paar druppels tabasco; naar smaak peper en zout. Als er kinderen in het gezelschap zijn dan een beetje saus apart maken zonder port. Voor het serveren gebruiken we ruime coupes. Hier leggen we op de bodem wat kleingesneden ijsbergsla. Daarop de garnalen met een lepel saus. Als garnering de gamba's aan de rand hangen en het schijfje citroen en wat peterselie heel fijn gesneden als garnering.

Heldere groentesoep

Voor deze gelegenheid maken we een originele groentesoep zoals deze vroeger regelmatig op tafel kwam. Het is wat méér werk maar kan goed de dag tevoren gemaakt worden. Vroeger deed men ook graag een mergpijpje of wat soepbeenderen bij de soep maar dit is niet aan te raden in verband met gevaar van gekke koeienziekte. Voor vier personen rekenen we:

Benodigdheden

  • 300 gram soepvlees
  • 200 gram gehakt half om half
  • 2 liter water
  • soepgroenten (kan uit de diepvries maar vers zelf gesneden is lekkerder )
  • bouillontabletten,
  • zout, peper, nootmuskaat en naar smaak wat foelie en/of laurierblad toevoegen

Bereiding

Spoel het soepvlees even af en breng het met het water en een beetje zout aan de kook. Daarna met de schuimspaan het schuim verwijderen. Vervolgens op een hele kleine stand het soepvlees gedurende tenminste 2 uur laten trekken. De bouillon moet precies tegen de kook blijven maar mag niet te hard borrelen. Ondertussen kleine gehaktballetjes maken van het gehakt op de normale manier met wat peper, zout en nootmuskaat. De gehaktballetjes in de soep doen samen met de soepgroenten. Naar smaak één of meerdere bouillontabletten en de foelie of laurier toevoegen. Het geheel aan de kook brengen en ongeveer 10 minuten laten koken. Foelie en laurierblad weer verwijderen.

Gans braden als hoofdgerecht

Benodigdheden

  • Een gans, de grootte is afhankelijk van het aantal personen
  • 150 gram boter
  • zout,
  • ui
  • 2 appels
  • broodkruimels mengen met gemalen amandelen en/ of rozijnen

Bereiding

De gans eerst even goed afspoelen onder water en droog deppen. Kijken of er geen losse delen zijn achtergebleven. Soms verpakt men de lever, en het nekje apart in een zakje en dat moet eerst verwijderd worden. Daarna de ui schillen en deze mengen met de appels die in kleine stukjes gesneden worden. Hiermee wordt de gans gevuld. Er wordt niet zoveel boter gebruikt omdat een gans in haar eigen vet kan gaarsmoren. De gans regelmatig bedruipen en met een prikker kleine gaatjes aan de bovenzijde in het vel steken zodat het vet goed naar buiten kan komen. Reken voor een normale oven 200 graden C. en een heteluchtoven 180 graden C. Na ongeveer één uur de gans voorzichtig keren en nogmaals tenminste één uur braden. De duur is afhankelijk van het gewicht van de gans. Als het vel van de poten los zit en makkelijk te verwijderen valt dan is de gans gaar.
Serveer de gans met aan het eind van de poten kleine papieren manchetten. Hierbij kan men gebakken kleine aardappeltjes presenteren en doperwten. Erg traditioneel is ook om hier rodekool bij te geven.

Kaasplateau

Benodigdheden

  • Cheddar
  • Bleu 'd auvergne
  • Camembert
  • Om mooi te garneren kunnen wat druiven erbij worden gelegd
  • Een paar crackers

Bereiding

Na het hoofdgerecht kan men kiezen om een kaasplateau of kaasplankje samen te stellen. Belangrijk is dat de kaas goed op temperatuur is. Haal deze daarom ongeveer een half uur voor het opdienen uit de koelkast. Men zal hiervoor alleen kiezen als het diner wat langer duurt. Maak alles mooi op en gebruik hiervoor een kaasplankje of heel mooi is ook een licht gekleurde glazen schaal.

Warme kokospudding met vruchten

Deze pudding is een beetje bewerkelijk. Het kan daarom heel goed uit handen gegeven worden zodat iemand anders dit maakt en meebrengt op de dag van het diner. De pudding kan opnieuw warm gemaakt worden voor het opdienen. Men kan er natuurlijk ook voor kiezen om de pudding een dag van tevoren zelf te maken.

Benodigdheden voor 4 personen

  • 200 gram oud brood zonder korst
  • 4 dl. melk
  • 75 gram gemalen kokos
  • 50 gram rozijnen
  • een paar druppels citroensap
  • 75 gram suiker
  • 2 eieren
  • wat zout

Bereiding

Het brood eerst fijnmaken. Dan van brood, melk en suiker een papje maken en roer er daarna van het vuur af de losgeklopte eierdooiers, boter, rozijnen en kokos doorheen. Klop eiwitten stijf en schep het door het mengsel. Daarna nemen we een au bain marie vorm en vetten deze in met wat boter en een heel dun laagje paneermeel.Daarna de pudding hier in gieten. De puddingvorm moet in een pan met water geplaatst worden. Daarna het geheel aan de kook brengen en gedurende anderhalf uur laten koken. Indien nodig wat water bijvullen. Het water moet zachtjes aan de kook blijven. Als de pudding klaar is deze eerst even laten afkoelen en dan storten op een mooie schaal. Hierbij kan men nog wat extra kokos over de pudding strooien en men geeft er een vruchtensaus bij.

Welke wijnen kiezen we bij dit diner?

Wijnen kiest men naar eigen persoonlijke smaak. Er zijn hoogstens een paar suggesties te geven die de gerechten nog meer tot hun recht zullen laten komen. Bij de garnalencocktail kan men kiezen voor een witte wijn. Dit kan bijvoorbeeld een glas Chardonnay zijn of een Elzasser. Bij de gans kan men heel mooi een glas rode Bordeaux schenken. Maar er zijn ook mensen die kiezen voor witte wijn en dan kan men de Elzasser blijven drinken. Ook een Spaanse Rioja doet het goed bij de gans.
Ter afsluiting van het diner kan men een lekkere kop koffie schenken met kerstkransjes en bonbons. Hierbij kan nog een likeurtje gepresenteerd worden of een glaasje cognac.

Christmas crackers

Steeds meer worden ook in Nederland de Christmas crackers gekocht. Deze versiering komt uit Engeland. Bij ieder bord wordt een cracker gelegd en vóór het opdienen van het hoofdgerecht trekt men aan beide uiteinden. Er klinkt dan een knalletje en ieder pakketje bevat een klein kroontje. Dit wordt opgezet tijdens de maaltijd. Ook zit er een bepaalde spreuk of kerstwens in de cracker.
Gerelateerde artikelen
Tips voor het kerstdiner: hoe creëer ik een geslaagde avond?Tips voor het kerstdiner: hoe creëer ik een geslaagde avond?Elk jaar in december is het weer zover: het kerstdiner. Hoe ga je dit jaar weer indruk maken op je gasten? Of, hoe overl…
Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?Met kerst zien we er allemaal op ons best uit en we zijn er klaar voor om samen met familie en vrienden aan tafel te gaa…
Maak een Christingle of Christmas Cracker voor de kerstMaak een Christingle of Christmas Cracker voor de kerstDe Christingle is een traditie in Engelse kerkdiensten rond de Kerst. Het is een gebruik voor kinderen en de bedoeling i…
Dieet en afvallen tijdens de kerstdagenDieet en afvallen tijdens de kerstdagenDe decembermaand is met al zijn feestdagen zoals Oud en Nieuw, Kerst en Sinterklaas onlosmakelijk verbonden met lekker e…
Kaasplateau, een hartig nagerechtKaasplateau, een hartig nagerechtEen kaasplateau doet het altijd goed. Neem een paar verschillende soorten kaas, toast, brood, boter, mosterd, noten en d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Torfi007, Pixabay
  • Margriet kookboek Uitgave van Margriet weekblad voor moeder en kind 1960

Reageer op het artikel "Kerstdiner met gebraden gans als hoofdgerecht"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-12-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!