InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Uit de Römertopf: een lentegerecht en prei-aardappelsoep

Uit de Römertopf: een lentegerecht en prei-aardappelsoep

De Römertopf hoort vanwege zijn goede eigenschappen zonder meer bij een gezonde levensstijl. Doordat er zonder toevoegingen van vetten mee kan worden gekookt, past deze wijze van voedsel bereiden in vele diëten. Met deze twee gerechten, het lentegerecht en de soep, haalt u wat lekkers uit uw Römertopf.

Lentegerecht

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een half uur, de bereidingstijd ruim anderhalf uur. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen. Leg, terwijl je de ingrediënten snijdt, de schalen van de Römertopf vijftien minuten in koud water.

Ingrediënten

  • 200 gram koolrabi
  • 200 gram wortelen
  • 200 gram sperziebonen
  • 200 gram bloemkoolroosjes
  • 200 gram prei
  • 500 gram aardappelen
  • 300 gram mager rundvlees
  • 300 gram mager varkensvlees
  • 2 eetlepels olijfolie
  • zout
  • 2 blaadjes laurier
  • 0,75 liter rundvleesbouillon
  • 2 eetlepels verse peterselie

Voorbereiding

Schil de aardappelen, koolrabi en de wortelen en snij ze in kleine stukjes. Dop de sperzieboontjes en snij ze doormidden. Haal de roosjes van de bloemkool af. Snij de prei in de lengte doormidden en snij deze in dunne reepjes. Snij, indien nodig, het rund- en varkensvlees in stukjes en breng dit op smaak met zout. Bak het vlees gaar en kook de rundvleesbouillon. Snij de verse peterselie klein.

Bereiding

Doe de groentes ongekookt in de Römertopf en meng het gebakken vlees er doorheen. Voeg de twee blaadjes laurier toe en overgiet het geheel met de rundvleesbouillon. Sluit de Römertopf en plaats deze in een koude oven. Stel de oven in op 220 graden* en laat het gerecht 90 minuten staan.
Leg, voordat de Römertopf uit de oven wordt gehaald, een onderzetter klaar van hout of kurk. Eventueel kan ook een opgevouwen theedoek worden gebruikt. Dit is nodig omdat de Römertopf, geplaatst op een te koude ondergrond, kan barsten.

  • Serveer het gerecht in de open Römertopf en voeg voor het serveren de verse peterselie toe. Dit gerecht smaakt uitstekend met een lekker glas witte wijn.

Prei-aardappelsoep

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een kwartier, de bereidingstijd vijf kwartier. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen. Leg, terwijl je de ingrediënten snijdt, de schalen van de Römertopf vijftien minuten in koud water.

Ingrediënten

  • 500 gram prei
  • 2 uien
  • 500 gram aardappelen
  • 1 rookworst
  • zout
  • 1 liter rundvleesbouillon

Voorbereiding

Snij de prei in ringen. Schil de aardappelen en snij ze, net als de uien, in kleine stukjes. Snij de rookworst in plakjes en kook de rundvleesbouillon.

Bereiding

Leg de gesneden ingrediënten door elkaar in de Römertopf. Giet de rundvleesbouillon er overheen. Sluit de Römertopf en plaats deze in een koude oven. Stel de oven in op 220 graden* en laat het gerecht 70 minuten staan. Leg, voordat de Römertopf uit de oven wordt gehaald, een onderzetter klaar van hout of kurk. Eventueel kan ook een opgevouwen theedoek worden gebruikt. Dit is nodig omdat de Römertopf, geplaatst op een te koude ondergrond, kan barsten.

  • Serveer de soep met stokbrood of wat u verder maar lekker vindt.

* Een elektrische oven warmt langzaam op en kan in één keer op 220 graden gezet worden. Een gasoven daarentegen warmt veel sneller op en moet ten behoeve van de Römertopf in fasen handmatig steeds hoger gezet worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoepSoep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoepElke soep heeft een basis van bouillon. Die kan men trekken van rundvlees, van beentjes, van wild of gevogelte, van vis…
Recepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajamRecepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajamDe Indische keuken, naar Nederland gebracht door de Indonesische mensen, die eind jaren 40 naar Nederland zijn gekomen,…
Meer soepreceptenMeer soepreceptenSoep kan altijd, de koude soep of lichte bouillon in de zomer of de heerlijke maaltijdsoep in de winter. Voor ieder wat…
Recept: Soepen van vroegerRecept: Soepen van vroegerSoepen van oma blijven de lekkerste. Zij maakt haar soepen namelijk zelf! Heeft u zin in een lekker nostalgisch soepje,…
Tomatensoepen in vele soortenEr zijn ontzettend veel tomatensoep recepten. Ik ben zelf een groot fan van de tomatensoep. In de loop der jaren heb ik…
Bronnen en referenties
  • De recepten zijn afgeleid van recepten uit:
  • Eijndhoven, R. van (red.) Romertopf, gezond en zuinig koken, Rebo producties 1997

Reageer op het artikel "Uit de Römertopf: een lentegerecht en prei-aardappelsoep"

Infoteur: Lourmarin
Gepubliceerd: 29-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!