InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kip gemarineerd in rode wijn: Coq au Vin

Kip gemarineerd in rode wijn: Coq au Vin

Kip gemarineerd in rode wijn: Coq au Vin Coq au vin, een heerlijk gerecht uit de Franse keuken, dat geschikt is voor een doordeweekse maaltijd, maar dat u ook net zo goed aan uw gasten kunt voorschotelen. Een lekker glaasje wijn erbij en u bent klaar. Eet smakelijk! De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt ruim een half uur, de bereidingstijd een uur tot vijf kwartier. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen. Marineer de kip op de dag voordat deze op het menu staat.

Ingrediënten

marinade

  • 8 stukken kip (kipfilet en/of drumsticks)
  • 1 fles rode wijn
  • 3 laurierblaadjes
  • 2 takjes tijm
  • zout en peper

Saus

  • 250 gram spekreepjes
  • 4 uien
  • 400 gram champignons
  • olijfolie
  • 1 liter kippenbouillon
  • 125 ml cognac
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 2 eetlepels bindmiddel
  • 2 eetlepels gehakte peterselie

Voorbereiding

Leg de kip in een kom en voeg zout en peper toe. Doe hier de tijm, laurierbladen en de wijn bij. Dek de kom af en laat het geheel bij voorkeur één nacht staan. Maak op de dag zelf de champignons schoon zonder water te gebruiken, snij de uien in acht stukken. Kook de bouillon en snij de peterselie fijn.

Bereiding

Bak de spekjes goudbruin. Kookt u liever met zo weinig mogelijk vet? Gebruik dan magere spekreepjes of blancheer (kook) de spekjes voorafgaand aan het bakken. Als de spek gebakken is, haalt u ze uit de pan en bewaart u ze apart. Bak de uien in dezelfde pan eveneens goudbruin. Voeg na het bakken van de uien indien nodig wat olijfolie toe en bak de champignons vijf minuten.

Haal de kip uit de marinade (laat de marinade staan voor later gebruik). Bestrooi de kip met zout en peper en bak de kipdelen goudbruin. Doe de kip vervolgens in een grotere pan of een ovenschaal en voeg de bouillon toe. Giet cognac in de pan en en laat het dertig seconden koken, terwijl u alle aanbaksels losroert. Giet het geheel vervolgens over de kip. Voeg de marinade, uien, champignons, spek en tomatenpuree toe. Laat op een matig vuur drie kwartier pruttelen, of totdat de kip gaar is. Neem voor een dikkere saus wat kookvocht uit de pan en meng dit met twee eetlepels bindmiddel. Roer tot u een gladde massa heeft en doe dit terug in de pan.

Voeg voor het serveren de verse peterselie toe. Serveer met rijst of kleine aardappeltjes en groene groenten. Lekker met een glas rode wijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dit recept is een bewerking van een recept uit:
  • Villegas, M en Randell, S, De complete keuken van.... Frankrijk, Soest 2003

Reageer op het artikel "Kip gemarineerd in rode wijn: Coq au Vin"

Infoteur: Lourmarin
Gepubliceerd: 26-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!