InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gevulde tomatensoep

Gevulde tomatensoep

Gevulde tomatensoep Deze gevulde tomatensoep is ideaal voor een koude winterdag. Je maakt de soep klaar op de avond voordat deze op het menu staat. Als je de volgende dag thuiskomt van je werk of na een frisse boswandeling, hoef je alleen maar het vuur aan te zetten en het stokbrood te snijden: eet smakelijk! De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een half uur, de bereidingstijd een uur tot vijf kwartier. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen. Soep die even gestaan heeft meestal meer smaak dan een verse soep. Je kunt deze soep dus heel goed bereiden op de dag voordat deze op het menu staat.

Ingrediënten

Soep

  • olijfolie
  • één winterpeen of drie bospenen
  • één ui
  • één blikje tomatenblokjes of vier verse tomaten
  • één tot anderhalve liter bouillon (van maggiblokjes, kip-, groente- of tuinkruidenbouillon)
  • één eetlepel verse bladselderij
  • één prei
  • een klein blikje sperziebonen
  • een handvol vermicelli
  • maggi, zout en peper naar smaak

Soepballetjes

  • 250 gram runder- of half-om-half gehakt
  • zout, peper, nootmuskaat

Voorbereiding

Soep

Snij de wortelen en de prei in plakjes. Bij gebruik van een winterpeen snij je deze eerst in de lengte doormidden. Wanneer je verse tomaten gebruikt, zet je deze kort in kokend water, waarna je ze ontvelt. Snij de tomaten in kleine blokjes. Snipper de bladselderij en kook de bouillon.

Soepballetjes

Voeg de zout, peper en nootmuskaat aan het gehakt toe en kneed dit. Rol vervolgens de soepballetjes. Zet de soepballetjes tot gebruik afgedekt in de koelkast.

Bereiding

Doe olijfolie in een grote pan en laat dit opwarmen. Fruit hier vervolgens de uien in. Voeg korte tijd later de tomaten toe en breng het geheel aan de kook. Laat dit vervolgens vijf minuten verder pruttelen. Blus met bouillon en laat dit kort koken. Voeg daarna de prei, bladselderij, sperziebonen en vermicelli toe. Laat dit even koken en gooi vervolgens de soepballetjes erbij. Breng het geheel op smaak met zout, peper en eventueel met maggi. Laat het geheel op een laag vuur zachtjes doorkoken. Neem de soep na ongeveer drie kwartier koken van het vuur. De soep is nu klaar om geserveerd te worden, maar kan ook blijven staan tot de volgende dag.

Mocht je ervoor kiezen om de soep een nacht te laten staan, dan is het een overweging waard om de soepballetjes pas de volgende dag toe te voegen. Op deze manier wordt de smaak van soep minder beheerst door het vlees.

  • Serveer de soep met stokbrood, kruidenboter en andere lekkere dingen zoals kaas, worst en eventueel filet americain. Een glas rode wijn smaakt uitstekend bij deze soep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevulde tomatensoep"

Infoteur: Lourmarin
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!