InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Makkelijke pasta op twee manieren

Makkelijke pasta op twee manieren

Makkelijke pasta op twee manieren Pasta is een makkelijk product dat zich met vele etenswaren laat combineren. Bij de bereiding kun je kiezen voor optimaal gemak door één van de vele kant-en-klaarsauzen uit de supermarkt te kopen. Maar met iets meer moeite heb je een gerecht met verse ingrediënten. Probeer het gemak en de smaak van deze twee gerechten eens uit, het is de moeite waard!

Pasta met cherrytomaten en mozzarella

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een kwartier, de bereidingstijd twintig minuten. Denk er echter wel om dat de tomaten/kaasmix minstens een uur in de koelkast moet staan. Deze maaltijd is geschikt voor twee personen. Voor een maaltijd met vier of zes personen verdubbel of verdrievoudig je de genoemde hoeveelheden.

Ingrediënten

  • 350 gr. pasta naar keuze
  • 1 bakje cherry tomaten
  • 125 gr mozzarella
  • 1 potje basilicum
  • zout, peper
  • vers gesneden vlokken Parmezaanse kaas (kies eventueel voor de geraspte versie)
  • chilipoeder

Voorbereiding

Snij de cherrytomaatjes in partjes. Snij de mozzarella in kleine stukjes. Indien je mozzarellaballetjes hebt gekocht, snij je deze in partjes. Breng het geheel op smaak met chilipoeder, zout en peper. Voeg tot slot de olijfolie en de basilicum toe. Zet de mix vervolgens minstens een uur in koelkast.

Bereiding

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op het pak. Dien de pasta en de tomaten/kaasmix apart op.

  • Serveer het gerecht met vers gesneden vlokken Parmezaanse kaas. Kant-en-klare geraspte Parmezaanse kaas kan uiteraard ook, maar in deze vorm heeft de kaas minder smaak. Bij dit gerecht past zowel rode als witte wijn.

Snelle tomatensaus

De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een kwartier (bij gebruik van verse tomaten een half uur), de bereidingstijd een half uur. Deze maaltijd is geschikt voor twee personen. Voor een maaltijd met vier of zes personen verdubbel of verdrievoudig je de genoemde hoeveelheden.

Ingrediënten

  • 350 gr. pasta naar keuze
  • olijfolie
  • 4 verse tomaten of een blikje met blokjes tomaat
  • 1 ui
  • 4 teentjes knoflook (geperst)
  • 3 eetlepels rode wijn*
  • tijm
  • rozemarijn
  • zout, peper
  • optioneel: paprika en basilicum

Voorbereiding

Snij de ui in kleine stukjes en pel de knoflookteentjes. Indien je met verse tomaten werkt, ontvel je deze. Snij ze vervolgens in kleine stukjes.

Bereiding

Begin met het bereiden van de saus. Fruit de uien in de olijfolie. Voeg de tomaten, tijm, rozemarijn, knoflook en de wijn toe. Breng de saus op smaak met zout en peper. Om de saus een zachtere smaak te geven, kun je een halve paprika (fijn gesneden) toevoegen. Laat het geheel op een laag vuur koken terwijl je de pasta klaarmaakt. Bereid de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

  • Serveer het gerecht met Parmezaanse kaas (vers of geraspt) en een lekker glas rode wijn. Eventueel kun je vlak voor het serveren basilicum aan de saus toevoegen.

* TIP: Heb je wel eens een restje rode wijn over? Doe dit in een vorm voor ijsklontjes en bewaar dit in de diepvries. Zo heb je altijd kleine hoeveelheden wijn bij de hand om mee te koken, zonder dat je een nieuwe fles hoeft te openen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pasta-soorten, gedroogde en verse pastaEr bestaan naar het schijnt meer dan 700 verschillende pastasoorten. Veel pastasoorten hebben meerdere namen, en worden…
Vegetarische pastaU bent vegetariër en u bent toe aan wat variatie op uw bord. Wat dacht u van een heerlijke pastamaaltijd? Pasta is makke…
Recepten met TagliatelleRecepten met TagliatelleWilt eens lekker eten? Tagliatelle is een pastasoort uit Italië. Tagliatelle komt voor in verse en gedroogde versie, met…
Pasta met spek(blokjes)We kennen het allemaal wel. We hebben geen tijd en moeten snel wat op tafel toveren. Je kijkt in de koelkast en ziet dat…
Pasta met schelp- en schaaldierenU wilt graag een lekkere pasta maaltijd op tafel zetten, maar weet niet wat. Er is zoveel keus in zowel pasta soorten al…
Bronnen en referenties
  • Het eerste gerecht is gebaseerd op een recept uit:
  • Pugliese e.a., S, Moderne mama, Skævinge (DK) 2010

Reageer op het artikel "Makkelijke pasta op twee manieren"

Infoteur: Lourmarin
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!