InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Filetlapjes op z'n Hongaars

Filetlapjes op z'n Hongaars

Filetlapjes op z'n Hongaars Lekker en niet duur, zo kun je dit gerecht omschrijven. De meeste ingrediënten zijn in een gemiddelde voorraadkast wel aanwezig, de rest hoeft qua prijs het verschil niet te maken op de wekelijkse boodschappenlijst. Probeer en geniet. De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een half uur, de bereidingstijd een uur tot vijf kwartier. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen.

Ingrediënten

  • 8 plakken varkensvlees (in dit recept wordt uitgegaan van filetlapjes, maar karbonades of hamlapjes zijn ook bruikbaar)
  • olijfolie
  • 150 gram meel
  • 1 gehakte ui
  • 250 gram spekreepjes
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 1 eetlepel paprikapoeder (mild)
  • 5 dl bouillon (kippenbouillon of groentebouillon)
  • 1 ½ eetlepel gedroogde kervel
  • 2 eetlepels verse peterselie
  • 3 teentjes knoflook (geperst)
  • 125 ml of 250 ml crème fraîche (125 ml maakt het gerecht wat lichter)
  • zout, peper

Voorbereiding

Snij de ui in kleine stukjes, pel de knoflookteentjes en maak de bouillon klaar. Doe het meel, waarmee je het varkensvlees gaat bedekken, in een diep bord en meng dit naar smaak met paprikapoeder en zout. Maak de peterselie goed schoon en snij het vervolgens fijn.

Bereiding

Begin met de saus

Fruit de uien in de olijfolie en voeg de spekjes toe. Bestrooi de uien en de spekjes met paprikapoeder en bak de spekjes gaar. Giet na verloop van tijd eventueel het gesmolten bakvet af. Blus vervolgens met bouillon en laat het geheel twee minuten doorkoken. Voeg daarna de tomatenpuree, knoflook en de kervel toe. Laat dit twee minuten doorkoken alvorens de peterselie en de crème fraîche toe te voegen. Voeg naar behoefte zout en peper toe. Houd, terwijl je het vlees gaat bereiden, de saus op temperatuur.

Vlees

Bedek de filetlapjes aan beide zijden met de mix van meel, paprikapoeder en zout. Bak de lapjes aan beide zijden bruin. Giet een beetje saus in de ovenschaal, zodanig dat de bodem van de schaal met een dun laagje saus bedekt is. Leg de varkenslapjes hier overheen. Giet vervolgens de saus over het vlees. Zorg er hierbij voor dat het vlees helemaal wordt bedekt. Zet de ovenschaal midden in de oven en laat het gerecht twintig tot dertig minuten staan bij een temperatuur van 225 graden.

  • Serveer het gerecht met rijst en doperwten of boontjes. Drink er een lekker glas bier of rode wijn bij.

Restjes

Heb je na het eten veel saus over, dan kun je dat rustig invriezen of de volgende dag over de pasta gooien.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dit recept is ontstaan naar aanleiding van een vergelijkbaar recept uit:
  • Haveman, L. Bogen om Svinekød, Kopenhagen 1974

Reageer op het artikel "Filetlapjes op z'n Hongaars"

Infoteur: Lourmarin
Gepubliceerd: 08-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!