InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kip met rozemarijn

Kip met rozemarijn

Kip met rozemarijn Een avondje met vrienden of familie is gezellig. Voor wie niet de hele middag in de keuken wil staan, maar toch iets bijzonders wil serveren, is dit recept een must. Het is eenvoudig in zowel voorbereiding als bereiding. Omdat het gerecht drie kwartier in de braadpan moet sudderen, heb je vlak voor het diner de gelegenheid om je met je gasten bezig te houden. De voorbereidingstijd van dit gerecht bedraagt een half uur, de bereidingstijd ongeveer een uur. Deze maaltijd is geschikt voor vier personen.

Ingrediënten

  • zes tot tien stukken kip
  • 20 gram boter
  • twee uien
  • 400 gram champignons
  • 250 gr spekjes
  • twee takjes rozemarijn
  • 2 dl witte wijn
  • zout, peper
  • tijm en laurier
  • 800 gram vastkokende aardappelen

Voorbereiding

Het recept is eenvoudig en vraagt weinig voorbereiding. Snijd de uien in kleine stukjes, de champignons in partjes of schijfjes en de aardappelen in schijven. Houd er bij het schoonmaken van de champignons en de aardappelen rekening mee dat je zo weinig mogelijk water gebruikt, teveel water doet later namelijk afbreuk aan de smaak van het gerecht. Zorg er om dezelfde reden ook voor dat je goed kippenvlees gebruikt, met vlees dat vol water zit krijgt het gerecht uiteindelijk te weinig smaak.

Bereiding

Bak de stukken kip in een braadpan rondom bruin in de boter. Voeg in dezelfde pan de fijngehakte uien, de champignons, de spekjes en de rozemarijn toe. Laat het geheel even sudderen en blus vervolgens met de witte wijn. Neem hiervoor een wijn die je lekker vindt of geschikt acht.

Breng het gerecht op smaak met zout, peper, tijm en laurier. Vervolgens bedek je het geheel met de in schijfjes gesneden aardappelen. Volgens het oorspronkelijke recept moet er 800 gram aan aardappelen toegevoegd worden, maar voeg - als je nog ruimte over hebt in de pan - rustig nog meer toe.

Laat het geheel 45 minuten op een laag pitje koken met het deksel op de pan.

  • Serveer het gerecht met groene groenten zoals doperwten, boontjes of peulen. Een groene salade hoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Een droge witte wijn past uitstekend bij dit gerecht, al is ook een niet al te dominante rode wijn aan te raden.

De dag erna

Van het braad- en kookvocht kun je een dag later heerlijke soep maken.

Ingrediënten

  • olijfolie
  • 1 liter bouillon (kippen-, groente- of tuinkruidenbouillon)
  • 1 winterpeen
  • 250 gram boontjes
  • 1 eetlepel bladselderij
  • vermicelli naar smaak
  • zout, peper

Bereiding

Bak de in plakjes gesneden winterpeen kort in olijfolie, waarna je vervolgens het kookvocht van de vorige dag en de bouillon toevoegt. Laat het geheel even doorkoken en voeg de daarna de boontjes, de bladselderij en de vermicelli toe. Breng het geheel op smaak met zout en peper. Laat de soep een half uur op een laag pitje koken. Serveer met stokbrood en kruidenboter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kip met rozemarijn"

Infoteur: Lourmarin
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!