Kindertraktaties, zelf maken en niet te moeilijk

Kindertraktaties, zelf maken en niet te moeilijk Voor kinderen is het heel leuk om te trakteren, op school en op hun kinderfeestje. In plaats van het gewone en niet zo gezonde zakje chips is het leuk om met uw kind een lekkere, aantrekkelijke traktatie te vormen of te versieren. Uw kind zal het heel gezellig vinden om een middagje mee te helpen en trots kunnen vertellen dat hij of zij zelf meegewerkt heeft om de traktatie te bakken. Het uitdelen is voor een kind zó veel leuker, als hij of zij heeft mogen meehelpen om de traktatie te maken.

Kindertraktaties zelf maken

Trakteren op school, uitdelen thuis of op de club. Zelfgemaakte traktaties zijn altijd het leukst.

Recept cakejes

Een eenvoudig recept om met uw kind één grote cake of meerdere kleine cakejes te bakken.

Nodig voor één grote cake, en dus voor vele kleintjes:

  • Een mengkom, een mixer, een spatel en cakevormpjes
  • 150 gram zachte boter
  • 150 gram suiker
  • 150 gram bloem
  • 3 eieren
  • snufje zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Meng intussen de boter, de suiker en het snufje zout met een mixer. Voeg er daarna één voor één de eieren aan toe.
Doe de bloem er voorzichtig door met een spatel.
Vul de cakevormpjes voor de helft met het mengsel. Ze rijzen nog.
Zet de cakejes 20 minuten in de oven.

Cakejes met allerlei versieringen

Manieren waarop cakejes op een leuke of grappige manier versierd kunnen worden.

Eenvoudig versieren

  • De cakejes kunnen met alle kleuren geglaceerd worden.
  • De naam van het kind kan erop geglaceerd worden.
  • Er kan een "gewoon" parasolletje op.
  • Een leuk figuurtje kan van internet geprint worden. Het kind kan het eventueel inkleuren. Het figuurtje kan bevestigd worden aan een prikker en in het cakeje gestoken worden.

Iets minder eenvoudig

  • Iets meer werk: het cakeje kan als buik worden gebruikt voor een poppetje, er wordt dan aan een prikker een zelfgemaakt hoofd bevestigd, eventueel met armpjes, en aan de buik bungelende beentjes.
  • Er kan een prikkertje in bevestigd worden met de foto van de jarige erop.
  • Vele variaties zijn mogelijk.

Rozijntjesdiertje voor de kleintjes

Eenvoudig te maken voor elk kind.

Hoe doet u het

Knip twee identieke diertjes, zelfbedacht of van internet, versier ze of kleur ze in, en plak ze aan weerszijden van het doosje rozijnen.

Bladerdeeg broodje

Alweer gemakkelijk voor uw kind: bladerdeeg vullen zal zeker lukken, in welke vorm dan ook.

Kaas, worst of fruit

Koop vierkante plakjes bladerdeeg en vul ze met iets hartigs, bijvoorbeeld kaas of worst. Ook jam is lekker. Fruitstukjes zijn natuurlijk heel gezond. Vouw ze dicht, bestrijk ze met ei en zet ze in de oven.

Egel

Het ziet er heel aantrekkelijk uit als uw kind met een grote egel van zilver binnen komt wandelen, met heerlijke eetbare dingen aan elke stekel.

Hoe maakt u het

Pak een halve witte kool in met aluminiumfolie. Maak satéprikkers met fruitstukjes, kaas en worst. Steek deze in de kool.
Maak er aan één kant een snuitje van door er een zwart puntje van drop of papier aan te maken en geef het beestje twee oogjes, bijvoorbeeld van rozijntjes.

Eigen gebakken broodjes

Uw kind kan weer zelf aan de slag. Van een pak broodmix zelf broodjes maken. De handleiding is bijgeleverd op het pak.

Broodmix en versiering

Maak van een pak broodmix zelf, met uw kind, broodjes in een ovale vorm.
De broodjes kunnen met rozijntjes, knakworstjes, kaas en komkommer versierd en/of belegd worden.
  • Een satéstokje erop met een papieren zeiltje maakt het broodje tot een bootje.
  • Een gezichtje erop met eetbare versiering, met oogjes en oortjes, is voor kinderen aantrekkelijk.

Krokodil

Van een komkommer maakt u met uw kind een gemakkelijke en smakelijke verrassing.

Met worst of kaas

Eén of twee komkommers kunnen worden gebruikt om er kleine prikkers met worstjes of kaasjes aan te bevestigen.
Kleine stukjes komkommer voor de poten. De bek wordt gemaakt door de komkommer aan de voorkant uit te snijden in een brede bek. Tanden kunnen van papier óf van eetbaar materiaal worden gemaakt.

Mandarijnmannetje

U hoeft slechts mandarijntjes te kopen. Met uw kind samen kunt u van elke mandarijn een ander 'mannetje' maken.

Drie voorbeelden

  • Door een wit doekje eroverheen, vastgeknoopt onder de mandarijn, met ogen erop, wordt de mandarijn een spookje.
  • Door twee vinnen en een staart van papier erop te plakken, met getekende oogjes en schubben, wordt de mandarijn een visje.
  • Van de mandarijn zelf kan een gezichtje gemaakt worden, eventueel met Chinees hoedje.

Banaanfiguurtje

Met wat crêpepapier en een stift kunt u met uw kind bananen mannetjes en hoela-hoep vrouwtjes maken.

Tekenen of plakken

Op bananen kan getekend worden. Van een banaan kunnen mannetjes en vrouwtjes worden gemaakt door van crêpepapier broekjes of rokjes te maken. Met een draad garen kunnen die bevestigd worden. Op het bovenste stuk van de banaan kan een gezichtje getekend worden of geplakt. De schil wordt toch niet gegeten.

Bloementuintje

Een eetbaar bloementuintje voor de klas of club.

Hoe krijgt u een bloementuintje

Op een plat stuk piepschuim wordt een groen papier geplakt.
Van kaas en worst worden bloemvormen uitgestoken of gesneden. De kaasjes en worstje gaan op satéprikkers. Van komkommerschijfjes worden de bloemblaadjes aan de steel gestoken. Door de prikkers in het piepschuim te steken, wordt het een bloementuintje.

Gezond toetjesbekertje

Kant-en-klaar kopen of zelf vullen met iets lekkers, toetjes zijn altijd leuk en lekker.

Mogelijkheden

  • Aan het toetje kunnen vier rietjes of satéprikkers worden geplakt, en hieraan een ballon. Het bekertje kan gevuld worden met een zelfgekozen traktatie of gevuld gekocht worden met een toetje erin.
  • Van een toetje kan een paddenstoel worden gemaakt door er een hoed van rood papier met witte stippen op te zetten. Op het bekertje kan een deurtje worden getekend.
  • Het toetjesbekertje kan als neus worden gebruikt op een in het platte vlak gemaakte kop van een dier.
  • Ook kan van het toetje een mannetje worden gemaakt door er een uitgeknipt hoofd op te plakken, en aan het bekertje armpjes en beentjes te plakken.

Door deze verzamelde en bedachte tips komt u misschien ook zelf op hele leuke ideeën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kindertraktaties, waar moet je op lettenEen verjaardag is natuurlijk een groot feest voor kinderen, zeker als je dan ook nog eens op school mag uitdelen. Toch i…
Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Je peuter wordt een kleuter en gaat straks naar de basisschool. Dat is een nieuwe periode in het leven van je kind, waar…
Gezonde kindertraktatiesGezonde kindertraktatiesDikwijls is het lastig om gezonde kindertraktaties te bedenken. Dit vergt veel creativiteit en fantasie. Dit artikel gee…
Kinderfeestje - ideeën voor traktatiesKinderfeestje - ideeën voor traktatiesAls je kind jarig is wil het natuurlijk trakteren op school, de voetbalclub, scouting, ballet of andere sportclubs. Dit…

Vetarme moussaka kan ook lekker zijnVetarme moussaka kan ook lekker zijnZelf moussaka maken is niet moeilijk. De Griekse versie van dit oorspronkelijk Arabische gerecht is een ovenschotel met…
Belegde hartige broodjes, koud of warmBelegde hartige broodjes, koud of warmZin in een snelle gezonde hap, of geen zin of tijd om te koken en toch zin in iets gezonds? Maak dan eens een hartig bro…
Bronnen en referenties
  • Internet, vrienden.

Reageer op het artikel "Kindertraktaties, zelf maken en niet te moeilijk"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 17-04-2020
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!