InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kindertraktaties, gezond, zelf maken en niet te moeilijk

Kindertraktaties, gezond, zelf maken en niet te moeilijk

Kindertraktaties, gezond, zelf maken en niet te moeilijk Voor kinderen is het heel leuk om te trakteren, op school en op hun kinderfeestje. In plaats van het "gewone" en niet zo gezonde zakje chips is het leuk om met uw kind een lekkere, aantrekkelijke traktatie te maken. Uw kind zal het heel gezellig vinden om een middagje mee te helpen en trots kunnen vertellen dat hij of zij zelf meegewerkt heeft om de traktatie te maken.

Recept cakejes

Nodig voor één grote cake, en dus voor vele kleintjes:

  • Een mengkom, een mixer, een spatel en cakevormpjes
  • 150 gram zachte boter
  • 150 gram suiker
  • 150 gram bloem
  • 3 eieren
  • snufje zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Meng intussen de boter, de suiker en het snufje zout met een mixer. Voeg er daarna één voor één de eieren aan toe.
Doe de bloem er voorzichtig door met een spatel.
Vul de cakevormpjes voor de helft met het mengsel. Ze rijzen nog.
Zet de cakejes 20 minuten in de oven.

Cakejes met allerlei versieringen

  • De cakejes kunnen met alle kleuren geglaceerd worden.
  • De naam van het kind kan erop geglaceerd worden.
  • Er kan een "gewoon" parasolletje op.
  • Een leuk figuurtje kan van internet geprint worden (het kind kan eventueel inkleuren). Het figuurtje kan bevestigd worden aan een prikker en in het cakeje gestoken worden.
  • Iets meer werk: het cakeje kan als buik worden gebruikt voor een poppetje, er wordt dan aan een prikker een zelfgemaakt hoofd bevestigd, eventueel met armpjes, en aan de buik bungelende beentjes.
  • Er kan een prikkertje in bevestigd worden met de foto van de jarige erop.
  • Vele variaties zijn mogelijk.

Rozijntjesdiertje voor de kleintjes

Knip twee identieke diertjes (zelfbedacht of van internet), versier ze of kleur ze in, en plak ze aan weerszijden van het doosje rozijnen.

Bladerdeeg broodje

Koop vierkante bladerdeegplakjes en vul ze met iets hartigs, bijvoorbeeld kaas of worst. Ook jam is lekker. Fruitstukjes zijn natuurlijk heel gezond. Vouw ze dicht, bestrijk ze met ei en zet ze in de oven.

Egel

Pak een halve witte kool in aluminiumfolie. Maak satéprikkers met fruitstukjes, kaas en worst. Steek deze in de kool.
Maak er aan één kant een snuitje van door er een zwart puntje (drop of papier) aan te maken en geef het beestje twee oogjes.

Eigen gebakken broodjes

Maak van een pak broodmix zelf, met uw kind, broodjes in een ovale vorm.
De broodjes kunnen met rozijntjes, knakworstjes, kaas en komkommer versierd en/of belegd worden.
  • Een satéstokje erop met een papieren zeiltje maakt het broodje tot een bootje.
  • Een gezichtje erop met eetbare versiering, met oogjes en oortjes, is voor kinderen aantrekkelijk.

Krokodil

Eén of twee komkommers kunnen worden gebruikt om er kleine prikkers met worstjes of kaasjes aan te bevestigen.
Kleine stukjes komkommer voor de poten. De bek wordt gemaakt door de komkommer aan de voorkant uit te snijden in een brede bek. Tanden kunnen van papier óf van eetbaar materiaal worden gemaakt.

Mandarijnmannetje

  • Door een wit doekje eroverheen, vastgeknoopt onder de mandarijn, met ogen erop, wordt de mandarijn een spookje.
  • Door twee vinnen en een staart van papier erop te plakken, met getekende oogjes en schubben, wordt de mandarijn een visje.
  • Van de mandarijn zelf kan een gezichtje gemaakt worden, eventueel met Chinees hoedje.

Banaanfiguurtje

Op bananen kan getekend worden. Van een banaan kunnen mannetjes en vrouwtjes worden gemaakt door van crêpepapier broekjes of rokjes te maken. Met een draad garen kunnen die bevestigd worden. Op het bovenste stuk van de banaan kan een gezichtje getekend worden of geplakt. De schil wordt toch niet gegeten.

Bloementuintje

Op een plat stuk piepschuim wordt een groen papier geplakt.
Van kaas en worst worden bloemvormen uitgestoken of gesneden. De kaasjes en worstje gaan op satéprikkers. Van komkommerschijfjes worden de bloemblaadjes aan de steel gestoken. Door de prikkers in het piepschuim te steken, wordt het een bloementuintje.

Gezond toetjesbekertje

  • Aan het toetje kunnen vier rietjes of satéprikkers worden geplakt, en hieraan een ballon. Het bekertje kan gevuld worden met een zelfgekozen traktatie of gevuld gekocht worden met een toetje erin.
  • Van een toetje kan een paddestoel worden gemaakt door er een hoed van rood papier met witte stippen op te zetten. Op het bekertje kan een deurtje worden getekend.
  • Het toetjesbekertje kan als neus worden gebruikt op een in het platte vlak gemaakte kop van een dier.
  • Ook kan van het toetje een mannetje worden gemaakt door er een uitgeknipt hoofd op te plakken, en aan het bekertje armpjes en beentjes te plakken.

Door deze verzamelde en bedachte tips komt u misschien ook zelf op hele leuke ideeën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kindertraktaties, waar moet je op lettenEen verjaardag is natuurlijk een groot feest voor kinderen, zeker als je dan ook nog eens op school mag uitdelen. Toch i…
Gezonde kindertraktatiesGezonde kindertraktatiesDikwijls is het lastig om gezonde kindertraktaties te bedenken. Dit vergt veel creativiteit en fantasie. Dit artikel gee…
Makkelijke en snelle traktaties voor kinderenNatuurlijk wil jij ook voor je kind een leuke traktatie, net als alle andere kinderen en ouders. Een leuke traktatie ver…
Cakepops, vrolijk en lekkerCakepops, vrolijk versierde mini-cakejes op een stokje. Erg leuk als traktatie voor je verjaardag. Ze zien er heel feest…
Bronnen en referenties
  • Internet, vrienden.

Reageer op het artikel "Kindertraktaties, gezond, zelf maken en niet te moeilijk"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 03-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!