InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vetarme moussaka kan ook lekker zijn

Vetarme moussaka kan ook lekker zijn

Vetarme moussaka kan ook lekker zijn Zelf moussaka maken is niet moeilijk. De Griekse versie van dit oorspronkelijk Arabische gerecht is een ovenschotel met gehakt, aubergine, kruiden en geraspte kaas. Het onderstaande recept is vetarm. Wie een te hoog cholesterol heeft, zal in de keuken keuzes moeten maken. Vetarm eten betekent voorzichtig zijn met dierlijke producten aangezien ze voor het grootste deel uit vet en eiwitten bestaan. Men hoeft ze echter niet in de ban te doen. Aan deze moussaka zal het in elk geval niet liggen, want het recept past in een vetarm dieet. Voor de sfeer doet u er een Griekse salade bij.

Inhoud

Moussaka

Moussaka is een van oorsprong Arabisch gerecht. Het woord moussaka betekent 'fris', aangezien het een koud geserveerd gerecht was. De variant in de Griekse keuken heeft als ingrediënten hoofdzakelijk gehakt (half-om-half), kruiden, uien, courgette en natuurlijk aubergine. De Griekse variant van dit oosterse gerecht is waarschijnlijk ontwikkeld door een Griekse chefkok uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Natuurlijk zijn er door de jaren heen talrijke variaties bijgekomen.

Soja / Bron: 1737576, PixabaySoja / Bron: 1737576, Pixabay

Soja is heerlijk en gezond!

Traditioneel wordt moussaka met gehakt bereid. In dit recept is het vervangen door soja. Het betreft dus een vegetarisch gerecht. Voor de smaak zijn de bonen nogal apart gekruid. In dit vetarme gerecht prakt u de gekookte soja fijn met een aardappelstamper.

Bereiding van sojabonen
Natuurlijk is soja kant en klaar verkrijgbaar. Wie het graag helemaal zelf wil doen, haalt in de winkel de gedroogde bonen. Laat ze eerst 12 tot 18 uur in water weken. Kook ze daarna in 3-5 uur gaar. In de snelkookpan kan ook. Volg de aanwijzingen op de verpakking. Wie dat te veel gedoe vindt, kan beter in de supermarkt een kant-en-klaarproduct kopen.

Aubergine

De aubergine is van oorsprong een vrucht van een plant die familie is van de nachtschade. In het Verre Oosten, zoals India en China, is de aubergine al duizenden jaren een ingrediënt voor allerlei gerechten. De Arabieren hadden de plant in de middeleeuwen in Spanje geïntroduceerd. Het is een prima smaakmaker en een vast ingrediënt van moussaka. Deze paarse vrucht heeft de vorm van een peer en is onderdeel van tal van andere mediterrane gerechten. Aubergines zijn rijk aan vitaminen en mineralen.

Aubergine / Bron: I Hoernchen, PixabayAubergine / Bron: I Hoernchen, Pixabay

Moussaka

Gebruik voor deze moussaka olijfolie van de eerste koude persing. Zorg voor een kwalitatief uitstekende olijfolie. Het zal de smaak zeer ten goede komen.

Voor 4 personen (430 kcal p.p.)
Totale bereidingstijd: 1½ uur

Ingrediënten

  • 450 gram gekookte sojabonen
  • 450 gram aubergine
  • 225 gram fijngesneden uien
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 450 gram in stukjes gesneden tomaten
  • 1 theelepel tijm
  • 1 teentje knoflook
  • 1 losgeklopt ei
  • 3 dl halfvolle melk
  • zout
  • versgemalen zwarte peper

Bereiding

  1. Snijd de aubergine in plakken. Hak de tomaten en uien fijn. Prak de gekookte sojabonen.
  2. Strooi wat zout over de aubergineplakken. Laat ze 30 minuten uitlekken, spoel ze af onder de koude kraan en dep ze droog met een keukendoek of -papier.
  3. Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius.
  4. Doe 2 eetlepels olijfolie in een vuurvaste schaal (doorsnede 25 cm en 8 cm diep). Haal de aubergineplakken door de olie. Zorg ervoor dat ze egaal bedekt zijn. Leg ze daarna naast elkaar op aluminiumfolie op een bakblik. Bak ze 20 minuten in de oven of tot ze bruin zijn.
  5. Kook ondertussen de tomaten in een pan. Doe zout, peper, tijm en fijngehakte knoflook bij de moes. Af en toe roeren. Houd de moes apart.
  6. Fruit de uien goudbruin in de overgebleven olijfolie.
  8. Bedek de vuurvaste schaal met een laag aubergineplakken.
  9. Meng de geprakte soja met de tomatenpuree en de uien. Verdeel dit mengsel over de aubergine.
  10. Leg er een tweede laag aubergineplakken op. Bewaar de 6 mooiste plakken.
  11. Klop het ei door de melk. Op smaak brengen met peper. Verdeel het mengsel over de schaal.
  12. Garneer met de 6 achtergehouden aubergineplakken.
  13. Bak de moussaka in 30 minuten gaar.

Griekse salade

Deze salade is snel bereid, gezond en verfrissend bij de moussaka.

Voor 4 personen (315 kcal p.p.)
Totale bereidingstijd: 30 minuten

Ingrediënten

  • 12 kleine, zwarte olijven zonder pit
  • 100 gram tomaten
  • 6 lente-uitjes
  • 220 gram gewassen en schoongemaakte andijvie
  • 100 gram rode en groene paprika
  • 6 eetlepels olijfolie
  • geraspte citroenschil
  • 1 teentje knoflook
  • 1 eetlepel fijngesneden peterselie
  • 1 eetlepel ciderazijn
  • 1 eetlepel citroensap
  • zout
  • versgemalen peper
  • eventueel 100 gram feta (hoeft niet)

Bereiding

  1. Scheur de andijvie in kleine stukjes en snijd de olijven in plakjes.
  2. Snijd de tomaten in stukjes, de uitjes in ringen en de paprika in blokjes.
  3. Snijd de knoflook en peterselie fijn.
  4. Meng de andijvie, olijven, tomaten, uitjes en paprika in een platte schaal.
  5. Klop de ciderazijn, olijfolie, het citroensap, de -schil, de knoflook en peterselie tot een saus. Op smaak brengen met peper en zout.
  6. Giet de saus over de salade. Schep alles door elkaar.
  7. Garneer (eventueel) met blokjes feta.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuiderse gerechten: MoussakaMoussaka is een mooi voorbeeld van zomerse kost en belichaamt de Mediterraanse keuken ten voeten uit. Het is een ovensch…
Griekse moussaka met Griekse salade en een wijnadviesGriekse moussaka met Griekse salade en een wijnadviesDe Grieken houden van geweldig goed eten en natuurlijk mag een glas wijn niet ontbreken. In dit artikel vindt u een rece…
Moussaka en preisalade uit GriekenlandLekker moussaka, ja die Grieken kunnen wel koken hoor.Wat dacht u van een heerlijke preisalade en wat rijst erbij?
Glutenvrij hoofdgerecht: aubergine gevuld met gehaktAubergine gevuld met gehakt en rozijnen, een verrassend smakelijk recept voor een glutenvrij hoofdgerecht. Niet moeilijk…
Internationale recepten, moussaka, bessenpudding en kipVindt u het ook zo leuk, om zo nu en dan u gasten of familie eens iets heel anders voor te schotelen?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vetarme moussaka kan ook lekker zijn"

Infoteur: Orion
Laatste update: 19-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vegetarische gerechten
Schrijf mee!