InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Het gevaar van fructose

Het gevaar van fructose

Fructose is onder fabrikanten een populair zoetmiddel. Helaas is het slecht voor ieders gezondheid. Diabetici mogen geen producten met fructose. Fructose is namelijk één van de oorzaken van diabetes. Toen fructose net door de fabrikanten was ontdekt werd erbij verteld dat het juist goed was tegen diabetes. Fructose is een voorbeeld van een voedingsmiddel wat onder valse voorwendselen en te weinig wetenschappelijk vooronderzoek in ons eten is gekomen. De consument is gebruikt als proefdier door het voortijdig goedkeuren van fructose door de gezamenlijke keuringsdiensten van waren in deze wereld. Nu wordt het goedkope fructose zoveel gebruikt dat hele industrieën over de kop zouden gaan als het verboden zou worden. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:

Kwik in fructose

Bij de productie van fructose wordt het extreem giftige kwik gebruikt. Een onderzoek in de VS naar 50 monsters glucose-fructosestroop wees uit dat de helft van alle monsters kwik bevatten. Omdat deze zoetmaker in erg veel voeding en drank zit is het eten van kwikhoudende producten een ernstig gevaar voor de volksgezondheid. Kwik kan erg slecht afgebroken worden. Het stapelt zich op in het lichaam en is de bron van legio ziektes waaronder kanker.

Natuurlijke vruchtensuiker is synthetisch

Mais wordt bewerkt tot maiszetmeel en vervolgens op synthetische wijze via hydrolyse uitgekleed zodat de zoetstof fructose ontstaat. Dit is een stof die ziektes veroorzaakt maar toch is goedgekeurd om in het eten te doen. Het is het meest aangewende zoetmiddel door voedingsconcerns omdat het zo goedkoop is. Het mag een natuurlijke vruchtensuiker genoemd worden terwijl het synthetisch wordt gemaakt

Natuurlijke vruchtensuikers

Fructose is het belangrijkste bestanddeel van maissuiker of glucose-fructosestroop. Mais is via een chemische weg bewerkt tot een product wat sterk lijkt op suiker die gewonnen wordt uit rietsuiker, palmsuiker of suikerbieten. De universiteit van Princeton heeft een onderzoek gedaan naar de twee en geconstateerd dat fructose mensen dikker maakt dan gewone suiker. Fabrikanten melden soms op het etiket van jam of andere producten dat er natuurlijke vruchtensuikers in zitten. Dat is ronduit een misleidende term. Natuurlijke vruchtensuikers zijn gewoon fructose wat fabrieksmatig via chemische bewerkingen is bereid. Het lichaam is heel slecht in staat fructose te verwerken. Het wordt opgeslagen als energie. Van fructose word je dik.

Kunstleer van natuurlijke vruchtensuikers

Fructose wordt over het algemeen gemaakt van sacharose. Sacharose is eigenlijk tafelsuiker, de witte suiker die gewonnen wordt uit suikerriet, suikerbiet en palmsuiker. Dat gebeurt door middel van raffinage. Dit raffinageproces zorgt ervoor dat suiker slecht verteerd wordt door het lichaam en dat er alleen nog maar energie in zit. De stoffen die natuurlijke suiker helpen te verteren zijn eruit gefilterd. Suiker of sacharose is niet alleen een zoetstof maar ook de basis voor polyurethanen waar o.a. kunstleer van wordt gemaakt. Kunstleer wordt volgens de officiële terminologie die wetenschappers en voedingsconcerns hanteren gemaakt van ´natuurlijke vruchtensuikers´.

Suiker van mais is goedkoper

In vrijwel alle fabrieksmatige producten zit tegenwoordig glucose-fructosestroop of maissuiker. Mais is een goedkope bron van suiker. De lagere prijs is de enige reden waarom fabrikanten het gebruiken in koekjes, jam, frisdrank, snoep en vele voorgefabriceerde sauzen.

Hartaanval, leveruitval, diabetes en obesitas

Glucose-fructose stroop wordt in het Engels high fructose corn syrup genoemd. Dit product is slecht voor de lever. Het kan tot leverziekten leiden. Daarnaast bevordert glucose-fructosestroop obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. Deze zoetmaker stuwt de triacylglycerol-waarden in het bloed op waardoor de kans op een hartaanval aanzienlijk vergroot wordt.

Fructose uit vruchten

In vruchten en honing zit ook fructose maar deze is niet synthetisch tot stand gekomen. Bovendien zitten er in de vruchten fytonutriënten die fructose meehelpen te verteren. Deze stoffen ontbreken volledig in synthetisch gefabriceerde fructose. Het is op zich al misleiding om synthetische fructose dezelfde naam te geven als fructose uit natuurlijke vruchten en honing. Dit doet denken aan het boek 1984 van George Orwell. In dat boek is de taal een belangrijk middel om de bevolking te manipuleren. Door chemische en natuurlijke fructose, twee totaal verschillende stoffen, dezelfde naam te geven, wordt de Nederlandse bevolking gemanipuleerd.

Genetisch gemanipuleerde mais

Een feit wat veel mensen over het hoofd zien is dat voor glucose-fructosestroop alleen genetisch gemanipuleerde mais wordt gebruikt. Uit onderzoek is vast komen te staan dat als mensen genetisch gemanipuleerd mais eten, organen in het algemeen minder goed functioneren. Monsanto is de grootste fabrikant van genetisch gemanipuleerd voedsel. Dit bedrijf is onder andere verantwoordelijk voor de genetisch gemanipuleerde Roundupgewassen. Dat zijn gewassen die alleen groeien met behulp van de pesticide Roundup.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Suiker - de zoete boosdoener?Suiker - de zoete boosdoener?Er is veel discussie over suiker. Vooral over het gebruik en dan met name de overconsumptie van suiker. We zouden minder…
Kwik in glucose-fructosestroopKwik in glucose-fructosestroopVanaf de jaren 80 van de 20e eeuw zijn fabrikanten geleidelijk aan steeds vaker glucose-fructosestroop uit mais gaan geb…
Fructose-intolerantieFructose-intolerantieFructose-intolerantie is een ziekte die recessief erfelijk is. Er ontbreekt een bepaald enzym in de lever waardoor fruct…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Vijf redenen waarom suiker een verborgen killer isVijf redenen waarom suiker een verborgen killer isDe laatste tijd hoor je steeds vaker dat suiker heel erg slecht voor ons is. De voedingsindustrie stopt overal suiker in…
Bronnen en referenties
  • http://www.huffingtonpost.com/2010/01/12/monsantos-gmo-corn-linked_n_420365.html
  • http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article2219138.ece/Fructose_slechter_dan_glucose
  • http://www.mayoclinic.com/health/high-fructose-corn-syrup/AN01588
  • Wikipedia
  • http://www.princeton.edu/main/news/archive/S26/91/22K07/
  • Foto´s: Tom008
  • http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/01/26/AR2009012601831.html

Reageer op het artikel "Het gevaar van fructose"

Reacties

Erika Meyts, 02-02-2013 22:09 #2
Omdat ik 'gewone'suiker wil vermijden kocht ik twee flessen fructosestroop, weliswaar van bewezen biologische oorsprong.
Het gebak dat ik ermee vervaardigde, veroorzaakte geen last bij de eters van dat gebak.
Nog zo'n 3/4 fles blijft over.
Gooi ik het dan beter op de composthoop of kan ik het nog wel gebruiken?
Wat is een nietongezonde zoetmaker die ook te gebruiken is om cakes en dergelijke te maken?
Honing is voor ons tot nader order uit den boze : de bijensterfte heeft als hoofdoorzaken niet enkel de pest-en andere ciden overal ter wereld ook de systematische ondergraving van de natuurlijke weerstand van de bij door roving van de bijeengespaarde honing als voedsel voor de winter, en in de plaats daarvoor onwaardige suiker -zelfs in de biosector. door te duwen.
Met vriendelijjke groet,
Erika Reactie infoteur, 03-02-2013
Beste Erika,
Het is inderdaad zeer jammer dat mensen misleid worden met ´biologische´ fructosestroop. Biologisch zou moeten staan voor onbewerkt en dat is dit product in het geheel niet. In dit wetenschappelijk onderzoek http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3258097/ staat dat fructosestroop leidt tot het gevaar van vervetting van de lever, net als bij alcoholisme. Bovendien is het een veroorzaker van obesitas, dordat de lever fructose slecht kan verteren.

Zelf heb ik gedroogde steviablaadjes gekocht daar kun je een thee mee zoet maken en in principe kun je ermee koken en bakken, het is wel even wennen. Ik zou die fructosestroop niet gelijk weggooien maar langzaam opmaken, in de loop van een jaar ofzo en geen nieuwe meer kopen. Wat erg goed werkt als zoetmiddel in cakes zijn gedroogde vruchten zoals vijgen, dadels, pruimen rozijnen en abrikozen weken, pureren en door het deeg mengen. Andere gezonde zoetmakers voor cakes zijn gekookte wortel, gekookte pastinaak en gekookte aardpeer; Zo deden ze het vroeger, voordat er suiker bestond.
Succes ermee!
Groetjes Tom008

Joop Ooms, 10-10-2012 22:38 #1
Als ik voeding of drank gebruik waar fructosestroop in zit heb ik binnen 15 minuten hevige diarree gepaard gaande met hevige krampen. Je kan bijna niets meer kopen waar het niet in zit. Zelfs in magere ham. Gezien ik ook diabetes type II heb blijft er bijzonder weinig over om te eten. Ook ben ik rolstoelgebonden, dus meerdere stoelgangen is voor mij topsport. Wellicht zijn er nog tips van andere lotgenoten. Reactie infoteur, 11-10-2012
Dat is vervelend. Wat mijn zinvol lijkt is biologische producten kopen. Het is wel wat duurder maat die hebben geen fructosestroop in zich. Steeds vaker zijn biologische producten te koop bij een gewone supermarkt.
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!