InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Suiker is een drug

Suiker is een drug

Suiker is een drug Hoe kan je afkicken van suiker? Het is zoet vergif, schadelijk voor je lichaam maar o zo lekker. Het is een echte drug, volgens de makers van Hungry for Change. Drug lijkt een extreme kwalificatie voor iets dat velen als dagelijks ​​levensmiddel gebruiken maar als je kijkt naar hoe geraffineerde suiker zich gedraagt in de stofwisselingsorganen van je lichaam, dan begin je te begrijpen waarom suiker het label drug verdient.

Suiker lijdt tot onbedwingbare trek

Als je grote hoeveelheden suiker eet, kan dit leiden tot onbedwingbare trek en verslaving gelijkwaardig aan die met alcohol- en tabaksverslaving. We hebben geen enkel probleem ermee om deze twee als drugs te betitelen. Jason Vale zegt in de documentaire Hungry For Change: ¨Het is verboden om kinderen sigaretten en alcohol te geven en zo hoort het ook (want dit staat gelijk met kindermishandeling), maar het is niet illegaal om witte geraffineerde suiker of geraffineerde vetten te geven. "

Suikerverslaafd

Wij zijn verslaafd geraakt aan witte suiker. We maken ook onze kinderen verslaafd. Iedereen doet er aan mee. Suikerverslaving wordt dagelijks door bedrijven met psychologisch verantwoorde marketingscampagnes ingepeperd. Dat leidt tot stijgingen van obesitascijfers zoals duidelijk blijkt uit statistische gegevens. Obesitas is een van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken. Hier volgen enkele tips hoe u en uw kinderen het verlangen naar suiker kunnen stoppen.

De meeste mensen weten wel dat suiker slecht is voor je tanden. Je tanden worden echter als eerste ziek als je lichaam niet in optimale conditie is. Suiker is voor de rest van je lichaam ook slecht. De tanden zijn een graadmeter van je gezondheid.

10 eenvoudige tips om verlangen naar suiker te beëindigen

1. Vermijd geraffineerd voedsel

Eet geen witte pasta, wit brood, witte suiker, witte rijst, geraffineerde transvetten, wit meel en ook geen producten zoals koekjes en sauzen waarin wit meel zit. Suiker en ander geraffineerd voedsel is zo verslavend als heroïne. Het eten van suiker stimuleert een hersengebied, de nucleus accumbens, op kunstmatige wijze. Dit gebied is verantwoordelijk voor de productie van dopamine, de neurotransmitter waardoor mensen plezier ervaren. Als de dopamine na een periode daalt, beginnen we ons down te voelen. We snakken weer naar deze gezellige, feelgood-gevoel. Zo werkt de verslavende eigenschap van suiker.

2. Verhoog uw Serotonine

Serotonine, of "het gelukshormoon", kan worden verhoogd door middel van een natuurlijke lage glykemische voeding, dagelijkse lichaamsbeweging en veel diepe rustgevende slaap. Glykemisch dat wil zeggen dat het soort koolhydraten wat u eet verantwoordelijk is voor een stijging of daling van de bloedsuikerspiegel. Alle geraffineerde producten zorgen voor een stijging van de bloedsuikerspiegel. Glykemische Index (GI) is een term die voortkomt uit medisch onderzoek naar diabetes. Wanneer u voldoende serotonine hebt, verkleint dat de kans om te hunkeren naar snoep. Serotonine is een neurotransmitter dat onder andere de eetlust reguleert. Voedingsproducten die de GI van het bloedsuiker verlagen en de serotonine-aanmaak verhogen zijn: roggebrood, groenten, peulvruchten en volkorenpasta. Vrijwel alle groenten zijn goed, maar wortel is het beste voor een lage GI. Aardappels is redelijk goed voor de GI maar aardappels uit de magnetron en frituur zijn helemaal niet goed. Zoete aardappel is wel weer extra goed, dat werkt sterk GI-verlagend. Fruit dat de GI verlaagt zijn appels, peren, kersen, grapefruit, perziken, sinaasappels, druiven, bananen en kiwi´s. Ander fruit, met name de watermeloen, verhoogt de GI.

3. Stil u lekkere trek met natuurlijke Stevia

De volledig natuurlijke zoetstof stevia bevat geen calorieën en is 300 keer zoeter dan suiker. Als u verlangt naar suiker is stevia is uw beste optie. Stevia wordt geleverd in een vloeibare en poedervorm door uw lokale natuurvoedingswinkel. Dit is echter wel geraffineerde stevia. U kunt ook zelf steviaplantjes in tuin of vensterbank neerzetten. Een paar blaadjes stevia is genoeg om u thee te zoeten. De maya´s uit Peru gebruikten stevia om hun thee mee te zoeten. De indianen uit Brazillië gebruiken stevia nog steeds als zoetmiddel.

4. Drink veel water

Soms verlangt u naar iets zoets, terwijl in feite uw lichaam is uitgedroogd en hunkert naar water! Probeer deze eenvoudige heerlijke onbedwingbare limonade: een liter water, het sap van ½ citroen en 5 druppels stevia. Probeer een warme kop groene thee, gezoet met stevia bij maaltijden. In plaats van stevia kunt u af en toe honing gebruiken. Op deze manier stelt u uw zoete trek tevreden en wilt u geen zoet toetje.

5. Houd uw bloedsuikerspiegel stabiel

Eet meerdere kleine, gezonde maaltijden per dag in plaats van drie grote porties. Dit om fluctuaties in de bloedsuikerspiegel te vermijden. Uw avondmaal moet een van de favoriete glutenvrije granen zijn of een van de volgende zaden: quinoa, gierst, boekweit en amarant. Als u dit doet, zal uw lichaam meer serotonine produceren. Je voelt je gelukkiger en je zult ´s nachts veel beter slapen.

6. Drink groentensap

Groentensmoothies helpen uw energieniveau te verhogen. Het verlangen naar suiker en andere geraffineerd voedsel wordt getemperd. Groentensappen zijn een geweldige manier om te ontgiften door de chlorofyl van planten aan je bloed toe te voegen. Jason Vale zegt in Hungry For Change: ¨Het maken van sap is de ultieme fast food. Het is 15 minuten voedingsstoffen nuttigen speciaal voor de gezondheid ".

Eenvoudig groentensaprecepten zijn:
  • - Selderij, citroen en peer of appel,
  • - Selderij, komkommer, citroen en peer of appel,
  • - Selderij, komkommer, boerenkool, citroen en peer of appel,
  • - Selderij, komkommer, citroen, peterselie en peer of appel.
Tarwegras, spirulina of chlorella poeder kunt u proberen te mengen met een van deze sappen.

7. Eet Meer Groenten

Vitaminen, mineralen, algen en zeegroenten zijn een geweldige toevoeging aan salades en maaltijden! Tijdens suiker eten worden er mineralen uit je lichaam geput. Strooi dulse vlokken, dat is rood zeewier uit Bretagne, op uw salade of een avocado. Voeg zeewier aan uw soepen voor een rijke zoute en minerale smaak. Gezond eten kan heerlijk zijn.

8. Gebruik gefermenteerde levensmiddelen

Gefermenteerde voedingsmiddelen en dranken zijn een van de belangrijkste manieren om het verlangen naar suiker te verminderen of te elimineren. Probeer gefermenteerde kefir, zuurkool, kim-chi kombuchathee, natuurlijke yoghurt, kokos, kefir, tempeh, vegamite of een van uw favoriete gefermenteerde levensmiddelen. U zult versteld staan ​​van hoe de zure smaak van gefermenteerde levensmiddelen en dranken het verlangen naar suiker en verwerkte voedingsmiddelen doet verdwijnen.

9. Laat u niet opjagen

Stress zorgt ervoor dat het hormoon cortisol vrijkomt waardoor de bloedsuikerspiegel verhoogt. Dat zorgt voor een vicieuze cirkel die je bijnieren beschadigt en verlangen naar suiker creëert. Probeer na te gaan wat u onrustig maakt en probeer de volgende keer deze onrust te vermijden. Wordt u bewust van uzelf. Leer uzelf kennen en de stressmomenten te herkennen. Wanneer u enige afstand neemt van de situatie en het stressmoment inziet, dan kunt u vanzelf beter ermee omgaan. Gun uzelf rust.

10. Beweeg

Probeer zoveel mogelijk te bewegen. Beweging is goed voor de spijsvertering. Beweging zorgt dat u energie verbrandt. Waar het kan kunt u lopen in plaats van de brommer tram of bus pakken. Stap eens een halte eerder uit. Maak een rustige avondwandeling. Maak een boswandeling, strandwandeling of fietstocht. Koop een hometrainer. Of leen er een van een vriend of vriendin die hem nooit gebruikt. Ga naar de sportschool. Leer een nieuwe sport of zoek een tijdverdrijf waar u veel bij beweegt. Dans, geniet van de buitenlucht en geniet van uw leven. Door te bewegen ontspant u lichaam en geest. Stress verdwijnt na een inspanning gedaan te hebben. Van inspanning komt ontspanning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen: afkicken van zoet en suikerAfvallen: afkicken van zoet en suikerHeb jij altijd zin in iets zoets? Heb jij na het eten behoefte aan iets zoets? Om gezond af te vallen is het beter voor…
Verslaafd aan suikerVerslaafd aan suikerHeb jij ook iedere dag zoveel trek in zoetigheid? Denk je er steeds aan en kan je er echt niet vanaf blijven? Grote kans…
Vrouw en voeding: gezondheidVrouw en voeding: gezondheidVeel van ons dagelijks voedsel is bewerkt en geraffineerd. Er zit vaak te veel suiker en zout in. Essentiële voedingssto…
Crystal Meth, verwoestende drugCrystal Meth, verwoestende drugChrystal Meth is een vorm van speed die versterkt is, en valt zodoende onder de harddrugs. Meth is vooral veel in gebrui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Glykemische_index
  • http://www.maya-ethnobotanicals.com/buy-stevia-rebaudiana-%28stevia%29
  • http://www.selfhelpdaily.com/an-introduction-to-stevia-and-its-many-sweet-benefits/
  • https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/18093/Dulse-Vlokken-Algoplus-20-gram
  • http://www.hungryforchange.tv/sugar-is-a-drug
  • http://www.southbeach-diet-plan.com/glycemicfoodchart.htm
  • http://fitforwork.nl/bewegen-is-goed-voor-lichaam-en-geest/

Reageer op het artikel "Suiker is een drug"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 24-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!