InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Maaltijden verschillende landen zijn cultureel bepaald

Maaltijden verschillende landen zijn cultureel bepaald

Maaltijden verschillende landen zijn cultureel bepaald In Nederland zijn we gewend om drie maaltijden per dag te gebruiken. We starten met een gemakkelijk ontbijt, nemen een broodmaaltijd als lunch en gebruiken het diner aan het begin van de avond, meestal zo rond 6 uur. Andere landen kennen andere gewoontes en soms is het goed om eens naar andere gewoontes te kijken en onze voeding aan te passen. Ons dagelijks levenspatroon is veranderd en misschien is het tijd om ons voedingspatroon ook eens te veranderen. Alleen al het ontbijt is verschillend in diverse Europese landen.

Het ontbijt in diverse landen is cultuur bepaald

In Nederland wordt het ontbijt niet gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Integendeel er zijn mensen die zonder ontbijt naar het werk gaan. Andere landen hebben hele andere gewoontes en het is leuk om naar de verschillen te kijken en misschien wel dingen over te nemen indien mogelijk.
  • Amerika
  • Duitsland
  • Engeland
  • Frankrijk
  • Nederland
  • Spanje

Amerika

In Amerika zie je 's morgens vroeg op straat mensen lopen met een grote beker koffie in de hand en men haalt snel een bagel bij een fastfood winkel. Maar heeft men de tijd dan wordt er genoten van een American breakfast en dat bestaat uit eieren, gebakken of gekookt met bacon, worstjes witte bonen in tomatensaus, pannenkoeken toast, marmelade, cereals, vruchtensap, koffie en thee.
In Zuid Amerika kent een traditie van zwarte bonen, rijst, gebakken eieren en verse vruchten met toast, marmelade en koffie of thee. Vooral het verse fruit zoals ananas en papaya zijn ruim aanwezig.

Duitsland

In Duitsland bestaat het ontbijt uit verse broodjes, eieren, worst, kaas, sap, kwark, marmelade, koffie en thee. In de grensstreek van Duitsland zie je steeds meer restaurants die 's morgens tot 10 of 11 uur een royaal ontbijt aanbieden bestaande uit bovenstaande ingrediënten. Dit gebeurt tegen een zeer aannemelijke prijs en het is bijzonder aangenaam om je dag te beginnen met een dergelijk ontbijt.

Engeland met breakfast

Engeland heeft een geheel eigen traditie. Hier begint men de dag met een uitgebreid ontbijt wat bestaat uit brood of toast met gebakken ei en spek of ham. Er kunnen worstjes bij gegeten worden maar ook witte bonen en smoked haddock (vis). Cereals met melk worden vaak gegeten voor een snel ontbijt. Een glas vruchtensap en koffie of thee zal niet ontbreken.

Frankrijk

In Frankrijk ontbijt men met een grote kop koffie over het algemeen met veel melk en een croissant of stuk stokbrood met marmelade. Er wordt ook niet uitgebreid gedekt voor het ontbijt maar men neemt snel iets om de dag te beginnen.

Nederland en het ontbijt

In Nederland wordt er over het algemeen niet echt uitgebreid ontbeten. Vaak neemt men wat brood met beleg, of yoghurt. Alleen in de weekends zal men de tijd nemen om uitgebreid te ontbijten misschien met croissants en extra lekker beleg. Opvallend is dat men tegenwoordig in navolging van andere landen bij veel restaurants kan ontbijten en hier wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Kijk maar eens naar IKEA-vestigingen waar men voor iets meer dan 1 euro al een simpel ontbijt kan kopen en dat men zelf naar hartenlust aan kan vullen. Opvallend is dat het iedere dag erg druk is.

Spanje

Het eerste ontbijt in Spanje bestaat uit koffie of thee en een magdalena (cake) of een paar koekjes. Wil men iets hartigs dan is er een stuk stokbrood wat royaal besmeerd wordt met olijfolie en tomatenpasta en waar soms olijven bij gegeten worden. Wie wat meer tijd heeft kan naar een bar gaan waar warme churros verkocht worden die gedoopt worden in chocolademelk.Vaak noemt men dit dan het tweede desayuno.

De Lunch

Amerika

In Amerika wordt bijna op dezelfde manier geluncht als in Nederland. Men neemt een broodje mee van huis of gaat naar een Mac Donald's, Subway of andere fastfoodzaak voor een bagel, hotdog of hamburger. Ook pizza wordt als lunch gegeten. Handig is dat in veel restaurants bij het bestellen van een kop koffie er dan meteen een hele kan wordt neergezet zodat je zelf kunt bijschenken.

Duitsland

In Duitsland zien we dat ook steeds meer mensen niet naar huis kunnen voor een lunch. Ook hier gebruiken veel ouderen de lunch als warme maaltijd. Indien mogelijk dan is de lunch de belangrijkste maaltijd van de dag die ongeveer zoals bij ons bestaat uit voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Bij het hoofdgerecht worden veel stoofschotels verwerkt en er wordt veel aandacht besteed aan de bereiding van het vlees.

Engeland

Aangezien men in Engeland uitgebreid heeft ontbeten is de lunch van minder betekenis. Men neemt een sandwich of een pie (hartig taartje). Mensen eten vaak op het werk een kleinigheid en wachten op tea-time.

Frankrijk

In Frankrijk is de lunch een belangrijke maaltijd. Men neemt uitgebreid de tijd en de maaltijd bestaat meestal uit een salade, vlees of vis vergezeld van stokbrood. Na het hoofdgerecht eet men een stukje kaas of wat kwark (soms met suiker). Dessert kan fruit zijn, ijs of pudding. Een goed glas wijn ontbreekt niet. In Frankrijk eten mensen veel meer in restaurants dan in Nederland en veel restaurants hebben dan ook tijdens de middaguren dagmenu's.

Nederland

Mensen die niet werkzaam zijn in Nederland kunnen de warme maaltijd 's middags gebruiken mits iedereen thuis kan zijn. Dit is vaak het geval bij ouderen. Mensen die werkzaam zijn en kinderen die naar school moeten nemen de lunch mee in een lunchpakket of eten op het werk. De lunch bestaat dan uit brood met beleg en een stukje fruit.

Spanje kent La Comida

Het meest uitgebreid is de lunch in Spanje. Deze is langdurig en bestaat uit voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Het is de meest belangrijke maaltijd van de dag. Hier wordt stokbrood bij geserveerd. Men drinkt een glas wijn bij de maaltijd en een kop koffie na de lunch. In gebieden waar veel grote bedrijven zijn wordt de lunch betaald door de werkgever. Daarom zijn veel restaurants verplicht om op werkdagen een Menu del Dia te presenteren wat in 2017 niet meer mag kosten dan 10 euro. Het spreekt voor zich dat veel toeristen van deze mogelijkheid gebruik maken.

Tea- time in Engeland

In Engeland kennen we tea-time. Dit kan min of meer uitgebreid zijn al naar gelang de omstandigheden. Maar er is altijd thee, er zijn zoetigheden en sandwiches. Door de Engelsen wordt dit ook gezien als een echte maaltijd.

Kaffee mit Kuchen in Duitsland

In Duitsland kennen we vergelijkbaar Kaffee mit kuchen. Hiervoor wordt de tafel gedekt en het koffieservies geplaatst. Er is koffie en gebak wat meestal door de huisvrouw zelf wordt gebakken. Verjaardagen worden gevierd met kaffee mit kuchen waarbij het dan wel gebruikelijk is dat je meerdere stukken taart eet. In Spanje eten veel mensen aan het eind van de dag enige tapas. Hiervoor gaat men naar een tapasbar waar kleine hapjes uitgestald staan. Maar ook thuis maakt men wel tapas klaar zodat bijv. de kinderen als ze van school komen toch een tussendoortje krijgen.

Het diner

In diverse landen verschilt het tijdstip en de zwaarte van de avondmaaltijd. Het is te begrijpen dat zowel in Engeland als in Duitsland de avondmaaltijd licht gehouden wordt na de "kleine maaltijd"om vier uur. Men noemt de avondmaaltijd in Duitsland dan ook Abendbrot , Hierbij wordt meestal thee gedronken en bij het brood kan wat fruit of een kop soep gegeten worden. Het Abendbrot wordt tussen 6 en 7 uur 's avonds gegeten. In Frankrijk wordt 's avonds ook een lichte maaltijd gegeten met wat stokbrood. In Spanje daarentegen eet men de laatste maaltijd pas tussen negen en tien uur in de avond voor het slapen gaan. Deze bestaat dan uit salade en een stukje vlees of vis met nog een toetje. In Engeland worden steeds meer kant en klare maaltijden gebruikt voor het diner. Ook kan men naar een zaak gaan waar fish and chips verkocht worden. Hierbij worden zowel de vis als de frites in hetzelfde vet gebakken. Veel Engelsen eten in de pub hun avondmaaltijd.

De weekends en de maaltijden

Als mensen gedurende de hele week werkzaam zijn dan zal er in veel gezinnen tijdens werkdagen minder uitgebreid gekookt worden. Soms zijn er mogelijkheden om op het werk te eten en in veel landen krijgen de kinderen ook op school een warme maaltijd. De traditionele maaltijden worden dan aangepast aan de levensomstandigheden. Omdat er vaak toch behoefte is aan een maaltijd in gezin of familieverband zien we overal ter wereld de brunch ontstaan. Dit is een samengaan van uitgebreid ontbijt en warme en koude lunch. Deze wordt vaak geserveerd in restaurants rond tien uur tot 14 uur. Zowel in Nederland. Duitsland en Amerika zien we dat dit grote bekendheid krijgt. Spanje hanteert echter nog steeds op zondag La Comida, een lunch die zeer uitgebreid met familie wordt genoten en waarbij vaak paella op het menu staat. In Engeland wordt genoten van de Sunday-lunch waarbij soms traditioneel geroosterd lam op het menu staat met muntsaus. Ook ontbreekt hierbij niet de yorkshire pudding die men vaak eet bij roastbeef.
Gerelateerde artikelen
WK voetbal 1966In 1966 is het de beurt aan Engeland om het 8e WK te mogen organiseren. Aan de voorronden deden 53 landen mee, waarvan e…
Wat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotelsWat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotelsWat is Halfpension (HP)? Wat houdt dit nu eigenlijk in en hoe verhoudt het zich tot een vol pension? Bij het boeken van…
WK voetbal 1982In 1982 werd alweer de 12 editie gehouden van het Wereld Kampioenschap voetbal. Dit jaar was de eer aan Spanje om dit in…
EK voetbal 1996In 1996 is het een feestje voor de UEFA, het EK wordt dit jaar voor de 10e keer gehouden, Engeland is gastland. Er zijn…
WK voetbal 1962Chili was in 1962 het gastland voor de 7e versie van het WK. Aan de voorronden deden 51 landen mee, waarvan er uiteindel…
Bronnen en referenties
  • Frankrijk culinaria uitgeverij Ullmann en Koneman ISBN ISBN10
  • 3833134321
  • Spanje Culinaria uitgeverij Konemann. ISBN
  • 3833111445
  • Eten in Engeland

Reageer op het artikel "Maaltijden verschillende landen zijn cultureel bepaald"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-12-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!