InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Maggi Smulpannetje: nieuwe smoor- en suddersauzen

Maggi Smulpannetje: nieuwe smoor- en suddersauzen

Maggi Smulpannetje: nieuwe smoor- en suddersauzen Samen met 3499 andere Insiders was ik uitgekozen om de nieuwe smoor- en suddersauzen van Maggi Smulpannetje te testen. Met deze producten kun je makkelijk, eenvoudig en gevarieerd koken. Genieten van ouderwets vlees in een modern jasje. Wanneer is Maggi opgericht en wanneer kwam het bekende Maggi aroma op de markt? Maggia staat voor smakelijk en gezond eten, gecombineerd met een simpele en vlotte bereiding.

Inhoud artikel

Maggi

Het bedrijf is opgericht door Julius Maggi, geboren in 1846 te Frauenfeld. Hij begint in 1863 aan een handelsopleiding in Bazel. Deze opleiding breekt Julius af en hij gaat werken bij een maalderij in Basel In 1869 neemt hij de Hammersmühle in het Kempttal over van zijn vader. Het loopt echter niet zo goed met de maalderij en Julius probeert nieuwe bedrijfsactiviteiten te ontwikkelen. Hij hoort over de denkbeelden van Fridolin Schuler, die had in zijn functie als fabrieksdirecteur (in Zwitserland) ideeën ontwikkeld om het voedsel van de werkende bevolking te verbeteren. Schuler komt met een voedingsmiddel dat bestaat uit peulvruchten. Peulvruchten zijn een goedkope bron van eiwitten, zijn licht verteerbaar, hebben een hoge voedingswaarde en je kunt ze verkrijgen voor een redelijke prijs. Schuler en Maggi gaan samenwerken en brengen eind 1884 het eerste industrieel geproduceerde peulvruchtenpoeder op de markt. Een doorbraak blijft uit.

Maggi gaat verder met onderzoek en hij breidt het assortiment van Maggi uit met kant-en-klare soepen. In 1886 komt het legendarische Maggi aroma op de markt, nagenoeg iedereen kent het bruine flesje met de lange hals. Later volgen de bouillons (capsules en blokjes). In 1895 worden de producten van Maggi geïntroduceerd in Nederland. In 1896 richt Maggi een eigen reclame- en persafdeling op. Er wordt heel veel reclame gemaakt en de naam Maggi wordt wereldwijd bekend hierdoor. In 1912 overlijdt Julius Maggi aan de gevolgen van een herseninfarct op de leeftijd van zesenzestig jaar. Al snel na zijn overlijden wordt het bedrijf omgezet in een holding: de Allgemeine Maggi Gesellschaft. Later verandert de naam in Alimentana AG en na een fusie met de Nestlé groep in 1947: Nestlé AG. Maggi staat vanaf het ontstaan voor smakelijk en gezond eten, gecombineerd met een eenvoudige, snelle bereiding.

Smoren en sudderen

Met de sauzen van Maggi mag je gaan smoren en sudderen:
Bij smoren braad je een gerecht aan en je laat het verder garen in eigen vocht met de deksel op de pan. Je kunt af en toe bijvoorbeeld wat water, bouillon toevoegen. In vergelijking met stoven is smoren sneller. Geschikt om te smoren zijn: groente, paddenstoelen, vlees en kipdelen.
Bij sudderen laat je voedsel met een lange bereidingstijd zachtjes pruttelen in braadjus of stoofvocht.

De verschillende varianten van Smulpannetje en de bereidingstijd

  1. Maggi Smulpannetje Draadjesvlees: mals suddervlees. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor runderlappen. Lekker met gekookte aardappelen of rijst en worteltjes. Je kunt verder verse bosui of paprika toevoegen, of voor wat meer pit: chilipeper. Bereidingstijd: 2 uur.
  2. Maggi Smulpannetje Hamlapjes: smoorsaus om varkensvlees mals te bereiden. Smakelijk met sperziebonen en aardappels of rijst. Je kunt champignons toevoegen of als je van wat meer pit houdt: wat ketjap of wat sambal. Bereidingstijd: 25 minuten.
  3. Maggi Smulpannetje Gehaktballetjes in Tomatensaus: combineren met bijvoorbeeld een salade van komkommer, tomaat en pasta. Je kunt verder basilicum toevoegen of als je van pit houdt: mespuntje cayennepeper. Bereidingstijd: 30 minuten.
  4. Maggi Smulpannetje in Mosterdsaus met een vleugje Honing: lekker smoorvlees met kip. Lekker met broccoli en gekookte aardappelen of rijst. Verder kun je bosui of courgette toevoegen. Houd je van een wat meer kruidige smaak kies dan voor dragon. Bereidingstijd: 30 minuten.

Beloftes over Smulpannetje

  • Heerlijk mals en zacht vlees na de bereiding.
  • Een lekkere, authentieke smaak.
  • Genieten van ouderwets lekker vlees in een modern jasje.
  • Eenvoudige en korte bereiding.
  • Geen toegevoegde smaakversterkers.
  • De kruiden en groenten die toegevoegd zijn gaan perfect samen met de verschillende soorten vlees en groenten.

De verpakking van Smulpannetje Hamlapjes in Jachtsaus (als voorbeeld)

Alle varianten zijn verpakt in een doorzichtige glazen pot met een inhoud van ongeveer 260 ml. De pot wordt afgesloten met een metalen deksel in de kleuren van Maggi (rood en geel). Bij het eerste gebruik moet je even kracht zetten. Op de pot is een etiket geplakt met heel veel informatie. Voorop het logo van Maggi, in een blauw kader staat: nieuw. Daaronder Smulpannetje voor sudderen en smoren. In een mosgroen kader: Hamlapjes in Jachtsaus. Op een afbeelding zie je het product op een mosgroen met wit bord, dat staat op een tafelkleed in dezelfde kleuren. Bij variant Draadjesvlees is voor een andere kleur gekozen, namelijk bruin. Rechts van de zogenaamde voorkant van het potje een afbeelding van een pan met daaronder de smoortijd. Verder informatie over wat je zelf moet toevoegen, wat lekker smaakt bij het gerecht en een variatietip. Daarnaast staat de bereidingswijze vermeld in vier stappen. Verder de inhoud (262 ml), de lijst met ingrediënten, tabel met voedingswaarde. Bij vragen kun je terecht bij Nestlé Consumentenservice: adres met postbusnummer, de website en een telefoonnummer (niet gratis). Op de deksel staat twee keer de ten minste houdbaarheidsdatum vermeld (03.2013).

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Ingrediënten van variant Hamlapjes in Jachtsaus

  • Water, uien, gemodificeerd maïszetmeel, tomatenpuree concentraat, champignonextract, zonnebloemolie, tarwebloem, gejodeerd zout, champignons, suiker, gistextract, aroma’s (met selderij, paprika, knoflook, peterselie, wijnazijn, dragon, karamelsuikersiroop (suiker, glucosestroop, water), zwarte peper, paprikaextract, kurkuma.
  • Mogelijke sporen van melk, ei en soja.

Voedingswaarde per 100 ml onbereid

  • Energie: 244 kJ, 58 kcal
  • Eiwitten: 1,7 g
  • Koolhydraten: 8,2 g, waarvan suiker1,6 g
  • Vetten: 1,9 g, waarvan verzadigd: 0,3 g
  • Voedingsvezels: 0,9 g
  • Natrium: 0,75 g

Bewaren van de potten

Heb je de pot nog niet geopend dan kun je het gewoon in de kast bewaren tot de datum die genoemd staat op de bovenkant van pot. (op mijn pak 03.2013).

Goed om te weten!

  • Je kunt de smoor- en suddersauzen gebruiken voor drie tot vier personen (drie volwassenen of twee volwassenen en twee kinderen)
  • Adviesprijs: 1,99 euro per pot van ongeveer 260 ml.
Gerelateerde artikelen
Chinese keuken - stoven en smorenVolgens een oud Chinees gezegde zit het geluk in een potje dat staat te pruttelen op het vuur. Zoals overal ter wereld v…
Bakken, stoven en braden van vlees: De bereidingstijdBakken, stoven en braden van vlees: De bereidingstijdVoor het bereiden van een lekkere maaltijd hoef je helemaal niet lang in de keuken te staan. Een vleesgerecht is altijd…
Tips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenTips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenBij het afvallen zijn voedingsmiddelen die caloriearm zijn, enorm belangrijk. Groenten, vlees, gevogelte, vis en eieren.…
Stoofgerechten met tomaten in de hoofdrolStoofgerechten met tomaten in de hoofdrolEen stoofschotel is gemakkelijk te maken en de smaak komt vooral tot z'n recht doordat het gerecht langere tijd op een l…
Sudderlapjes met gesmoorde prei en aardappelpureeDe winter vraagt om stevige hollandse gerechten. Maak eens zelf sudderlapjes, dit recept kan iedereen maken. Eet eens pr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • www.maggi.nl
  • Informatie van The Insiders
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Maggi Smulpannetje: nieuwe smoor- en suddersauzen"

Reacties

Anja, 15-11-2012 14:07 #2
Heeeerlijk! Ze staan nu bij de xenos voor een prijsje van 1.25. Reactie infoteur, 15-11-2012
Leuk dat dit product van Maggi zo in de smaak valt! Dank voor de tip!

N. van Elzakker, 21-09-2012 09:27 #1
Ik vind het een heerlijk product, maar kan het niet altijd kopen bij de jumbo in mijn plaats, Steenbergen Reactie infoteur, 21-09-2012
Dank voor uw reactie. Zelf koop ik het product altijd bij de C1000, daar staan altijd voldoende potjes. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 01-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!