InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wereldkazen: Époisses de Bourgogne

Wereldkazen: Époisses de Bourgogne

Époisses de Bourgogne is een kaas uit Frankrijk die afkomstig is uit de Côte d’Or en meestal gewoon Époisses genoemd wordt.

Époisses de Bourgogne

Époisses de Bourgogne wordt sinds de de 16de eeuw in het stadje Époisses gemaakt. In de 18de eeuw werd hij daar op boerderijen gemaakt dat bewijzen tal van geschriften uit die periode. Toen de Eerste Wereldoorlog voorbij was raakte het maken van kaas in het verval aangezien door de oorlog er veel minder mannen waren omdat deze met bosjes gesneuveld zijn. Daardoor moesten vrouwen harder werken op de boerderij en was er aldus geen tijd meer om kaas te maken. De kaas verdwijnt zelfs volledig in 1954. Pas in 1956 is er een kleine groep boeren uit de streek die de kaas terug begint te produceren. In 1991 kreeg Époisses de Bourgogne het AOC keurmerk toebedeeld wat wil zeggen dat de kaas enkel mag bereid worden met plaatselijke producten en volgens een strikt aantal regels.

Zodra de melk bij de kaasmaker is wordt deze verwarmd tot 25°C à 30°C. De stremming vindt traag plaats en duurt 16 tot zelfs 24 uren. De wrongel wordt in vormen met gaten gedaan om te kunnen uitlekken. Dit gebeurt vanzelf zonder toepassing van druk. 2 dagen later wordt de kaas uit z'n vorm gehaald en droog gezouten. Daarna gaat de kaas naar de droogruimte. Na het drogen moeten de kazen nog rijpen. Dat duurt 5 tot 8 weken. In die periode wordt de kaas één tot drie keer per week gekeerd en gewassen. Voor het wassen wordt een mengsel van water en Marc de Bourgogne gebruikt. Dit mengsel neemt in de loop der weken van de rijpingstijd toe in sterkte. De kleur van de kaas wordt naarmate de kaas rijper wordt van geel-oranje steeds roder tot soms zelfs een steenrode kleur.

Verdere details van de kaas

  • Land van herkomst: Frankrijk
  • Regio: Côte d’Or,Époisses
  • Bron van de melk: Koe
  • Gepasteuriseerd: Nee
  • Vetgehalte: 45%
  • Vorm: Cilindrisch met diameters van 9,5 cm tot 11,5 cm en van 16,5 cm tot 19 cm
  • Type: Gewassen korstkaas
  • Hoogte: 3,5cm tot 4 cm
  • Gewicht: 250gram tot 350 gram en 700 gram tot 1,1kg
  • Rijptijd: 5 tot 8 weken
© 2006 - 2017 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat je als zwangere juist wel en niet mag etenWat mag een zwangere vrouw nu juist wel eten in de 9 maanden en wat mag zij nu juist niet. Hieronder volgt een willekeur…
Kaasschotel: Kaas en Bier, Kaas en WijnKaasschotel: Kaas en Bier, Kaas en WijnBij een kaasschotel kunt u wijn of bier schenken. Wat is de goede combinatie met een zachte kaas, kruidenkaas, blauwader…
Wereldkazen: BrieBrie is een kaas uit Frankrijk die tot de familie van de zogenaamde 'zachte zuivelproducten' behoort.
Wereldkazen: CantalCantal is een harde kaas uit Frankrijk die al eeuwen lang gemaakt wordt in het departement Cantal in Auvergne.
Kaasplateau, een hartig nagerechtKaasplateau, een hartig nagerechtEen kaasplateau doet het altijd goed. Neem een paar verschillende soorten kaas, toast, brood, boter, mosterd, noten en d…

Reageer op het artikel "Wereldkazen: Époisses de Bourgogne"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 13-12-2006
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!