InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Bananen uit Gran Canaria en gebakken banaan

Bananen uit Gran Canaria en gebakken banaan

Bananen uit Gran Canaria en gebakken banaan Wie regelmatig in Spanje komt ziet daar in de winkels de kleine bananen liggen die afkomstig zijn van de Canarische eilanden. Men noemt deze de Canarias. Deze bananen zijn heerlijk zoet, hebben een uitstekende smaak en zijn gezond. Ook in Azië zien we kleine bananen die lekker zoet zijn. We maken een lekker toetje van gebakken banaan. Wie eenmaal de kleine Canarias heeft geproefd zal deze regelmatig gaan zoeken in de winkel en ze verwerken in lekkere gerechten.

Waar komt de banaan oorspronkelijk vandaan

Over de oorsprong van de banaan bestaan vele verhalen. Vast staat dat al duizenden jaren voor Christus de bananenplant bekend was met name in India. Aan het begin van onze jaartelling was de plant bekend in Afrika. De bananen van de Canarische eilanden zijn door de Portugese zeelieden meegebracht uit Guinea. In de zestiende eeuw werden de planten naar Mexico en het Caribisch gebied verscheept. In 1878 was er een eerste transport vanuit Gran Canaria naar Engeland waar de vrucht zeer geliefd was.

Bijzonderheden over de banaan

Een tros bananen weegt 30 tot 40 kg. Het kan zelfs oplopen tot 80 kg. Als de bananen worden geplukt dan gaan ze naar de inpakfabriek waar de grote trossen in kleine trossen worden verdeeld. De vruchten worden eerst gewassen en ontsmet. De banaan is een mooie plant die behoort tot de kruidachtigen. We spreken soms van een bananenboom omdat de plant erg groot kan worden. De bloem van de bananenplant is erg decoratief met haar donkerblauwe tot paarse kleur. Nadat er geplant is groeit de plant zo snel dat al na tien maanden geoogst kan worden. De plant krijgt weer een nieuwe stam en de oude plant sterft af. Daarom is er voor een bananenplantage erg veel ruimte nodig. Het oogsten gebeurt met de hand. Voor het laten groeien van 1 kg. bananen is 400 liter water nodig en dit kan alleen door irrigatie.

Waarom kunnen we in Nederland geen bananen kopen van de Canarische eilanden

Omdat er veel strijd geweest is omtrent de export van de banaan is het niet mogelijk om in Nederland Canarische bananen te kopen. Al in 1957 heeft Konrad Adenauer de banaan vrijgesteld van invoerrechten en vanaf dat moment kwamen de bananen in het grootste deel van Europa uit Zuid Amerika. Nadat in 1992 invoerquota's werden vastgesteld en minimale invoerrechten voor de bananen uit Zuid Amerika kreeg men op de Canarische eilanden weer hoop dat de Spaanse banaan het kon gaan opnemen tegen o.a. de Chiquita. Maar bij het W.T.O. (World Trade Organization) werd een klacht ingediend door de Amerikaanse landen en in 1997 werd deze klacht gehonoreerd. Spanje heeft lange tijd de hoop gehad om steun uit Brussel te krijgen om daarmee de export van de bananen te stimuleren.

Canarias

Veel jonge mensen op de Canarische eilanden hebben geen zin meer in zoveel zware arbeid en werken liever in de toeristenindustrie. Men heeft de hoop op een eerlijke handel opgegeven. Zo zullen langzamerhand een groot aantal plantages, die zo kenmerkend zijn voor de eilanden, gaan verdwijnen. Het juiste klimaat en de vulkanische gesteldheid van de bodem zijn eigenlijk uitstekend voor de teelt van de Canarias bananen.

Hoe verloopt het proces van de bananenexport uit Zuid Amerika

In Amerika en vooral in Ecuador en Costa Rica waar veel van onze bananen vandaan komen worden de bananen onrijp geplukt. De boeren ontvangen nog steeds een erg laag loon. Daarom is het verstandig om Max Havelaar bananen te kopen zodat je weet dat de boer tenminste een redelijk loon heeft ontvangen. De bananen worden in een paar weken per schip naar de haven van Rotterdam gebracht waar ze verder moeten rijpen. Omdat bananen tijdens het rijpingsproces ethyleen afscheiden worden ze een handje geholpen. In cellen wordt ethyleengas ingespoten volgens een ingewikkeld proces. Daarna gaan de cellen open en krijgen de trossen bananen weer zuurstof. Na ongeveer een week kunnen de bananen dan in de winkel verkocht worden.

Voedingswaarde van de banaan

In onrijpe bananen zit twintig keer zoveel zetmeel als in rijpe bananen.Ze smaken dan ook onrijp helemaal niet lekker en een beetje bitter. Pas als het zetmeel is omgezet in suiker is de banaan goed te eten.
  • Een verse banaan levert tussen de 100 en 115 kal.
  • 20 tot 25 g koolhydraten
  • 1,2 g. eiwit
  • 0,2 g vet
  • o,4 g vezel
  • 88 mgr. Kalium
  • vitamine C 8,7mgr.
  • tryptofaan, magnesium en selenium

Bananen zijn een goede bron van energie wanneer mensen sporten of plotseling een opkikker nodig hebben. Ook mensen die last hebben van een hoge bloeddruk wordt geadviseerd om regelmatig bananen te eten in verband met de hoeveelheid kalium.

Recept gebakken banaan met gelei en kokos

Benodigdheden

  • 4 bananen
  • 2 eetlepels citroensap
  • 3 eetlepels honing
  • 1/3 kopje witte wijn
  • boter
  • rode bessengelei
  • gemalen kokos

Bereiding

Smeer een vuurvaste schaal in met boter. Pel de bananen en bedruppel ze met het citroensap. Leg de bananen in de schaal en roer honing en witte wijn door elkaar. Schenk dit mengsel over de banaan. Plaats de schaal in het midden van een hete oven en bak de bananen bij ongeveer 200 graden gedurende 20 minuten. Af en toe bedruppelen met het mengsel van wijn en honing.
Neem de schaal uit de oven en garneer het toetje met bessengelei en kokos. Warm opdienen.
Gerelateerde artikelen
Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Dieet en banaan, mag men bananen eten tijdens een dieet?Bananen behoren eveneens tot de consumeerbare fruitsoorten. Bananen hebben, ondanks het gegeven dat ze tot de consumeerb…
Waar zijn bananen goed voor?Waar zijn bananen goed voor?De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is ís werelds gr…
De banaan, een gezonde vrucht met de uitsterven bedreigtDe banaan, een gezonde vrucht met de uitsterven bedreigtDe banaan is de meest populaire fruitsoort in de wereld. In Nederland is de banaan één van de vele fruitsoorten waar uit…
Wat doet een banaan met je?Een banaan is een sterk staaltje in de natuur. Niet alleen is hij een vrolijke schoonheid, hij is ook multi-functioneel.…
Feiten en fabels over bananenEen banaan is een vrucht, afkomstig van de bananenplant. Het heeft een langwerpige, licht gebogen vorm en is geel. De ba…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bananen uit Gran Canaria en gebakken banaan"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!