InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Met de stoomkoker kun je lekker en gezond koken

Met de stoomkoker kun je lekker en gezond koken

Met de stoomkoker kun je lekker en gezond koken Stoomkoken is een manier van koken waarbij groenten, rijst, vis of vlees op een gezonde manier worden klaargemaakt. Er gaan geen voedingsstoffen verloren in het kookvocht en het voedsel behoudt zijn natuurlijke kleur en smaak. Eigenlijk zou je in iedere keuken een stoomkoker moeten hebben. Het koken op deze manier is heel simpel en het bespaart ook energie. Als je een etentje hebt is het gemakkelijk omdat je dan je pitten op het fornuis vrij kunt houden en de stoomkoker erbij kunt gebruiken. Zo kan je meerdere gerechten tegelijk klaar maken.

Hoe ziet een stoomkoker eruit

De stoomkoker is een apparaat met een stoomkorf waarbij ook verdeelschotjes geleverd worden. Er is tevens een zwarte kom waarin men groenten kan doen die bijvoorbeeld sterk verkleuren en tevens heeft men een aparte rijstkom. Zo kan men in één en dezelfde tijd rijst of aardappels en groenten stomen. Men vult het apparaat met water schakelt de stroom in en na ongeveer 40 seconden bereikt het toestel zijn volledige stoomkracht. Je kunt vooraf de stoomtijd instellen en na afloop schakelt het toestel vanzelf automatisch uit.

Waarom is stoomkoken gezond

Het belangrijkste voordeel van het stoomkoken is dat er geen voedingsstoffen verloren gaan in het kookvocht. Het voedsel behoudt zijn natuurlijke smaak en kleur maar vooral ook de vitaminen en mineralen. Wanneer we koken in water, verdwijnt een groot deel van de voedingsstoffen immers met het afgieten. Puur alleen door stoom behoudt de voeding ook beter de smaak. Omdat je de stoomtijd zelf kunt instellen kan men naar eigen voorkeur de groenten bijvoorbeeld stevig of zacht koken.

Meerdere mogelijkheden

De stoomkoker biedt veel verschillende mogelijkheden om je maaltijd snel en gemakkelijk op tafel te brengen. Zo is het mogelijk om meerdere dingen tegelijk klaar te maken. Hebben de gerechten een verschillende kooktijd dan kan je eruit halen wat eerder klaar is en de rest wat langer stomen. We kunnen bijvoorbeeld:
  • Rijst koken
  • Vlees of vis bereiden
  • Stamppot maken

Rijst koken

Een aparte kom wordt geleverd voor het droogstomen van rijst. Zo wordt het wel heel gemakkelijk om een mooie droge rijstkorrel te krijgen.

Vis of vlees bereiden

Men kan ook vis of vlees in de stoomkoker gaar stomen. Er zijn veel recepten beschikbaar om een lekkere maaltijd klaar te maken in recordtijd. Vis uit de stomer is erg goed voor de slanke lijn, bevat veel minder calorieën dan wanneer de vis gebakken wordt.

Stamppot maken

Stamppot maken is eenvoudig met de stoomkoker. Je legt de gewassen en geschilde aardappels onder in de korf en de groenten er bovenop. Wil je de groente korter koken dan kan je deze na de gebruikelijke tijd vast weghalen en de aardappels wat langer laten koken.

Braun Multigourmet stoomkoker

Hele goede resultaten zijn te verkrijgen met de Braun multigourmet stoomkoker. Alle onderdelen zijn vaatwasbestendig. Het apparaat gebruikt 850 watt. De korven zijn afgerond zodat men ook grote producten zoals asperges of een hele vis kan klaarmaken. Op de site staan ook veel leuke recepten in PDF-formaat. Bij aankoop ontvangt men ook een receptenboekje met daarbij aangegeven de tijden voor het stoomkoken van diverse gerechten.

Verschillende merken

Naast Braun zijn er kookstomers te verkrijgen van verschillende bekende merken zoals:
  • Philips
  • Kenwood
  • Magimix
  • Cuisinart
  • Krups

Meerdere korven

Sommige stoomkokers hebben meerdere korven zodat men tegelijk méér gerechten kan klaarmaken, hetgeen natuurlijk energiebesparend werkt. Andere merken werken slechts met een korf, waarbij men dan wel de mogelijkheid heeft om gerechten te verdelen. Afhankelijk van de hoeveelheid voedsel die men in één keer kan bereiden is het aantal Watt die de koker gebruikt. Zo zijn er kleine apparaten in de handel die slechts 350 Watt gebruiken.

Een voorbeeldrecept voor de stoomkoker

Kipfilet met tomaten en dille aardappelen.

Hiervoor gebruiken we twee stoomkorven.

Benodigdheden
  • 4 kleine kipfilets
  • 2 tomaten
  • 1 teentje knoflook
  • 4 plakken Emmentaler kaas
  • 800 gram kleine aardappelen
  • 1/2 theelepel oregano
  • 1 bosje dille

Het waterniveau in de basispan moet op maximum staan.

Bereiding
Was de tomaten en snijd ze in blokjes. Knoflook in kleine stukjes snijden. Dille wassen en fijn hakken. De aardappelen schillen, wassen en in de onderste stoomkorf doen. Bestrooien met dille. De kipfilets afspoelen en droog deppen en in het zwarte inzetbakje doen in de bovenste korf. Bedekken met de tomaten, de knoflook en de plakken Emmentaler. Een beetje oregano erop strooien. De stoomkoker inschakelen op 35 minuten. Daarna het gerecht serveren. Lekker met een frisse salade en mogelijk wat stokbrood.

Etentje verzorgen

Het mag duidelijk zijn dat de stoomkoker een plaatsje verdient in iedere keuken. Wel een etentje geeft zal snel ontdekken hoe gemakkelijk het is om de pitten van het fornuis vrij te hebben en tegelijk toch bijvoorbeeld twee verschillende soorten groenten in de stoompan klaar te maken. Of de aardappelen en groenten in de stoomkoker doen en de handen vrij hebben om een mooi voorgerecht te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekkere gerechten die snel klaar zijnLekkere gerechten die snel klaar zijnGerechten die gemakkelijk en snel klaar te maken zijn, en die toch erg lekker zijn, dat wil iedereen wel! Het is leuk om…
Eenvoudige recepten voor oud hollandse stamppotEenvoudige recepten voor oud hollandse stamppotNiets is zo lekker als na een lange (en koude) herfst- of winterdag een bord stamppot te eten. In dit artikel drie eenvo…
Echt Hollandse stamppottenDe winter staat voor de deur. En niets is lekkerder om met het koude weer echt Hollandse stamppotten te eten. Er bestaan…
Syrische recepten: Mensaf en KoftehMensaf is een van de beroemdste gerechten uit het Midden-Oosten. Het is ook verrassend eenvoudig te maken en wordt onder…
Gezond avondetenGezond avondetenDe belangstelling voor gezond eten neemt toe. Gezond en lekker eten gaan prima samen. Hoe kun je een gezond diner op taf…
Bronnen en referenties
  • Braun Multigourmet gebruiksaanwijzing

Reageer op het artikel "Met de stoomkoker kun je lekker en gezond koken"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-06-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Keukenapparatuur
Schrijf mee!