InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Een broodbakmachine is handig om zelf brood te bakken

Een broodbakmachine is handig om zelf brood te bakken

Een broodbakmachine is handig om zelf brood te bakken Broodbakmachines zijn haast niet meer weg te denken uit de moderne huishouding. Vooral in het weekend is het heerlijk als er een zelfgebakken brood op tafel komt en de geur door het huis trekt. Maar ook bij een buffet of barbecue is een Italiaans brood wat je zelf gebakken hebt niet te versmaden. Je kunt zelf bepalen welke ingrediënten je wilt toevoegen. Op de broodbakmachines zit een timer zodat je vooraf kan instellen wanneer het brood gereed moet zijn.

Wat is een broodbakmachine

De broodbakmachine is in de meeste huishoudens erg populair geworden. Het maakt het zelf bakken van brood dan ook heel gemakkelijk. Een broodbakmachine is een apparaat wat geheel volautomatisch het brood bakt. Je doet de ingrediënten in de juiste hoeveelheden en de juiste volgorde in de machine en kiest het bijbehorende programma. In ongeveer drie uur is het brood klaar. Er zijn zelfs extra snelle programma's waardoor het nog korter duurt. Ook is het mogelijk om alleen het deeg te maken, daarna zelf andere ingrediënten toe te voegen en het brood ofwel in de machine ofwel in de oven te bakken. Vaak wanneer men noten of zuidvruchten wil toevoegen is het verstandig om het brood in de oven af te bakken omdat de kans op beschadiging van de Tefal wand van de machine bij harde stukken groot is. Dit wordt niet altijd vermeld in de receptuur die je bij aankoop van de machine krijgt..

Brood bakken in een broodbakmachine

Brood wordt al sedert eeuwen gezien als de "staf des levens". Vooral de volle graankorrel is de basis voor een voedzaam dieet. Meelsoorten die bestaan uit de volle graankorrel bevatten veel vezels. Deze zijn voedzaam en passen zelfs in een vetarm dieet.
Vroeger bestond in Utrecht de broodfabriek De Lubro. Het was een afkorting van luxe brood. De geur van het verse brood was in de omgeving van de fabriek 's morgens goed te ruiken. Het brood werd door de bezorgers nog huis aan huis bezorgd. Meestal kocht men witte brood of tarvo. Voor gezinnen die het vlak na de tweede wereldoorlog financieel niet zo goed hadden was het mogelijk om brood te kopen wat al een dagje ouder was. Het was dan wat goedkoper en in grote gezinnen toch snel op. Ook de bekende spoorpunten werden als ze al wat ouder waren toch nog grif verkocht. Dit is tegenwoordig ondenkbaar. Wij kiezen voor vers brood en in vele smaken. Daarom is het zelf bakken van het brood, zeker als het in een broodbakmachine kan een geweldige uitvinding. Het is gemakkelijk om zelf een lekkere keuze te maken in al de bestaande broodsoorten en dit op ieder gewenst moment zelf te kunnen bakken.

Onderdelen broodbakmachine

De machine heeft
  • Een verwarmingselement
  • Een bakvorm die verschillend van formaat kan zijn met één of meer kneedvleugels
  • Een warmtesensor
  • Een kleine computer is ingebouwd voor de besturing
  • Een tijdklok
  • Mogelijkheid om de korst licht, middel of donker te laten kleuren.

De tijdklok

Het is mogelijk om als je 's avonds naar bed gaat de tijdklok in te stellen zodat bij het wakker worden het brood klaar is. Verser kan niet. De geur van vers gebakken brood bij het ontwaken is huiselijk en wordt gewaardeerd.

Welke ingrediënten hebben we nodig

Er zijn in de winkel kant en klare pakken broodmeel te koop in diverse smaken. Het is altijd handig om hier wat van op voorraad te hebben. Meestal hoeft alleen water te worden toegevoegd. Maar het is ook erg leuk om zelf te experimenteren met de machine. Wat je dan in ieder geval nodig hebt is:
  • Meel
  • Gist
  • Olie of boter
  • Zout
  • Water

Meel

Men kan witte bloem nemen, of volkorenmeel. Maar ook rogge, boekweit, spelt en haver. Deze bevatten echter niet de nodige gluten om het brood te laten rijzen. Vaak wordt een combinatie van meelsoorten gebruikt en zo nodig wat extra gluten toegevoegd.

Gist

Men kan droge gist nemen in kleine verpakkingen. Als je vaak bakt is het handig om losse gist te kopen. Wat je over hebt kan je in de vriezer bewaren en voor het gebruik ontdooien.

Olie of boter

Vetten houden het brood wat langer vers. Soms is het mogelijk om alleen een eetlepel olie toe te voegen bij kant en klaar meel. Hoe meer boter en olie hoe meer calorieën het brood bevat.

Zout

Het voordeel van zelf brood bakken is dat men de hoeveelheid zout kan aanpassen aan de persoonlijke behoefte. We weten allemaal dat we eigenlijk teveel zout consumeren en door zelf je brood te bakken kun je dit aardig verminderen.

Water

Je kunt kiezen om karnemelk of yoghurt te gebruiken in plaats van water, omdat dit eiwit, water en zuur bevat. Eieren geven kleur aan het brood en structuur. Bij het gebruik van eieren dient men er rekening mee te houden dat de hoeveelheid water iets moet verminderen omdat het ei al vocht toevoegt. Het gist moet altijd bovenop het meel geplaatst worden want het mag niet in aanraking komen met het zout en ook niet met de vloeistof. Men kan het brood geheel naar eigen smaak maken met bijv. zaden of appels, bessen, rozijnen en specerijen.

Kies de juiste hoeveelheden om te bakken

Het is bij het bakken van brood erg belangrijk om de juiste hoeveelheden te gebruiken zoals aangegeven staan in de recepten.

Voorbeeldrecept

Honing/Bananen-Volkorenbrood van 675 gram:
  • Ingrediënten:
  • 2 dl. warm water (37 graden C)
  • 1 eetlepel olie of boter
  • 3 eetlepels honing
  • 1 ei
  • 1/2 theelepel vanille
  • 16 eetlepels volkorenmeel
  • 18 eetlepels broodmeel
  • 1 kleine banaan in plakjes gesneden
  • 1 theelepel maanzaad
  • 1/2 theelepel zout
  • 1 1/2 theelepel droge gist

Doe de ingrediënten in deze volgorde in de broodbakmachine en bak deze volgens het normale recept. De korst kan gekozen worden uit licht, middel of donker.

Andere voorbeelden zijn:
  • Kaneel-Rozijnenbrood
  • Zevengranenbrood
  • Tweekazenbrood
  • Pizzadeeg
  • Focaccio

Dit zijn variaties op het bovenstaande recept waarmee je zelf kunt experimenteren. Veel succes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen brood bakken zonder broodbakmachineZelf brood bakken, denk alleen al aan de heerlijke lucht die in de keuken zou hangen. Zelf brood maken is heerlijk om te…
Deeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachineDeeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachineVeel mensen hebben een broodbakmachine staan, maar bakken er nooit brood mee. Misschien hebben ze hem één keer geprobeer…
Dagelijks vers brood met de broodbakmachineDagelijks vers brood met de broodbakmachineLekker de dag beginnen met vers brood dat je zelf gebakken hebt, nadat je heerlijk wakker bent geworden van de geur erva…
De AFK broodbakmachineDe AFK broodbakmachineEen degelijk Duits product: de AFK broodbakmachine. Prima prestaties voor niet al te veel geld en een uitblinker in vers…
Een broodbakmachine: de voor- en nadelen op een rijEen broodbakmachine: de voor- en nadelen op een rijSta je op het punt om een broodbakmachine aan te schaffen? Een broodbakmachine biedt veel voordelen ten opzichte van bro…
Bronnen en referenties
  • Gezond brood uit de bakmachine

Reageer op het artikel "Een broodbakmachine is handig om zelf brood te bakken"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 14-11-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Keukenapparatuur
Schrijf mee!