InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Asperges en aspergegerechten

Asperges en aspergegerechten

Asperges en aspergegerechten Asperges. Veel mensen zijn er gek op en kijken reikhalzend uit naar het aspergeseizoen. Vrij kort, dus volop genieten van het "witte goud" wanneer het voorhanden is! Maar hoe kies je nu een goede asperge? En hoe bereid je ze? Bereid je groene asperges op dezelfde manier? Zijn asperges gezond? Hier vindt u een antwoord op vele vragen!

Hoe kies ik een goede asperge?

Bij een goede asperge moet de stengel wit en mals zijn. Bovendien moeten ze mooi gevormd en recht zijn. De kop moet goed vast en gesloten zijn. Verse asperges piepen wanneer ze tegen elkaar worden gewreven.

Wanneer is het aspergeseizoen?

In februari begint de serreteelt en met het feest van Sint-Jan op 24 juni is het seizoen officieel ten einde.

Zijn asperges gezond?

Asperges zijn niet alleen lekker maar ze zijn ook heel gezond. Ze bevatten erg weinig calorieën (500 gram bevat 80 kcal) en zijn rijk aan kalium, fosfor, magnesium en zink. Ze zijn goed voor de huid en bevatten vitaminen A, B1, B2 en C. De stof asparagine die in de asperges zit heeft een gunstige effect op leverstoornissen, onvoldoende nierfunctie, jicht, chronische reuma, vermoeidheid, hartkloppingen en lage bloeddruk. Asperges zijn bloedzuiverend en vochtafwerend. Daarom zijn ze erg nuttig bij patiënten met nier-en blaaskwalen.

10 stappen om lekkere asperges klaar te maken

  1. koop asperges met een witte en malse stengel. Hij mag niet houterig zijn en ook niet ingedroogd. De stengel moet ook recht zijn en mooie gevormd.
  2. het snijvlak onderaan moet gaaf en fris zijn en weer niet houterig
  3. asperges bewaren het best in de koelkast, in een vochtige doek gewikkeld
  4. voor het schillen de asperges 30 minuten in koud water laten weken
  5. tijdens het schillen de asperges op een keukenplank leggen. Beginnen te schillen (met een speciaal aspergemesje of een dunschiller) 2 à 3 centimeter onder de kop. De kop vasthouden en van boven naar beneden schillen
  6. ongeveer één centimeter van de onderkant afsnijden
  7. de asperges vervolgens in koud water met een mespunt suiker en wat zout op het vuur zetten. Liefst in een speciale aspergepan en rechtopstaand, zodanig dat de kopjes niet onder water staan. Maar ook in een gewone pot is dit perfect mogelijk.
  8. de asperges 3 minuten laten koken.
  9. Daarna de pan van het vuur halen en nog 20 minuten met gesloten deksel laten doorgaren.
  10. schillen en stukken kan je bewaren om daarna nog een lekkere aspergesoep te maken

Hoe bereid ik groene asperges?

De bereiding van groene asperges gebeurt op dezelfde manier als de bereiding van witte asperges. Bij het schillen van groene asperges haal je wel minder schil weg. Enkel het onderste gedeelte van de stengel moet er af. Groene asperges moeten iets langer koken, namelijk 5 minuten. Daarna ook naast het vuur laten doorgaren met gesloten deksel. Witte en groene asperges zijn in sé hetzelfde. Alleen is de witte asperge onder de grond gekweekt, uit het licht en heeft de groene asperge van de zon mogen genieten. Het is ook daarom dat men in onze contreien meer witte asperges ziet en in zuiderse landen meer groene asperges.

Kan je asperges invriezen?

Ja hoor, je kan asperges invriezen. Je schilt de asperges, wast ze af, droogt ze goed en doet ze ongekookt in een plastiek zakje in de diepvriezer. Wanneer je ze bereid, gebruik je ze in bevroren toestand. Het is dus niet nodig ze eerst te laten ontdooien.

Waarom ruikt mijn urine zo na het eten van asperges?

Asperges bevatten zwavelhoudende stoffen. Na het eten van asperges worden deze stoffen omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Dit verklaart de karakteristieke geur van de urine na het eten van asperges. Ongeveer de helft van de bevolking zou te maken krijgen met dit fenomeen.

Waarom zijn asperges zo duur?

Het telen van asperges is heel arbeidsintensief. Iedere stengel moet apart behandeld worden. De asperges kunnen zo'n twaalf centimeter per dag groeien. Bij zonnig weer moet er dan ook soms tot twee keer per dag gestoken worden. Al dat werk heeft natuurlijk zijn prijs, en dat wordt verrekend in de uiteindelijke prijs per kilo.

In Nederlands Limburg heeft de asperge zijn eigen museum: het Nationaal Asperge-en Champignonmuseum. In dit museum kan je meer leren over de teelt van de gewassen en over het gebruikte gereedschap. Verder ook video's over de hele levenscyclus van de gewassen. Je vindt dit museum in de Koppertweg 5 te Melderslo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recepten met aspergesRecepten met aspergesJe vindt asperges lekker of helemaal niet, meestal zit er niets tussen. Maar als je een liefhebber van asperges bent, da…
Asperges schillen en kokenAsperges schillen en kokenDe asperge is een eeuwenoude en een heerlijke groente. Ze kent een lange geschiedenis en door de jaren heen is de smaak…
Asperges: koken, kooktijd, bereiden en bewarenAsperges: koken, kooktijd, bereiden en bewarenDe asperge/het witte goud is een seizoensgroente, je kunt asperges verkrijgen tussen half april en eind juni. Waarom zij…
Bronnen en referenties
  • Flandria.be
  • Wikipedia
  • www.delocht.nl

Reageer op het artikel "Asperges en aspergegerechten"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Lente
Schrijf mee!