InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wereldkazen: Leidse Kaas

Wereldkazen: Leidse Kaas

Leidse Kaas staat ook wel bekend als Komijnekaas of Boeren-Leidsekaas. Het is een gekruide kaas afkomstig uit Nederland.

Leidse Kaas

Leidse kaas wordt gemaakt van gedeeltelijk afgeroomde koeienmelk waar kleur aan toegevoegd wordt. Deze kaas wordt zowel in kaasfabrieken gemaakt als op boerderijen in de wijde omgeving van de Nederlandse stad Leiden. De fabriekskazen zijn rond en lijken op Gouda maar soms worden ze ook gefabriceerd met een scherpe kant aan één zijde. De kazen die op een boerderij gemaakt worden daar wordt een 5% botermelk toegevoegd aan de melk. Samen met het stremsel wordt de kaas gedurende 30 minuten opgewarmd tot 28° à 30°. Dan wordt de ongerijpte kaas goed geroerd en opgewarmd tot een temperatuur van 33°. Dan wordt het geheel in een doek gewikkeld en gekneed. Kruiden als kummel,komijn of soms kruidnagel word toegevoegd aan een deel van het stremsel. Vervolgens gaat alles in een driedelige van stof voorziene hoepelconstructie waar het deel met het gekruide stremsel in het midden zit. Alles wordt dan samengedrukt gedurende een 3 tal uur waarna alles omgekeerd wordt en nogmaals samengedrukt wordt gedurende een hele nacht. De kaas wordt gezouten of in een pekelbad ondergedompeld en herstelt dan in een koude vochtige kelder.

Leidse kaas is veel minder vet dan b.v. Gouda en dat maakt de structuur steviger al spreekt men soms van Goudse kaas met komijn. Dat is niet helemaal correct want Goudse kaas heeft immers altijd een minimaal vetgehalte van 48%. Leidse kaas noemt met ook wel eens komijnekaas,maar dat is ook niet correct want niet alle komijnekaas is Leidse kaas. Deze kaassoort is vooral te herkennen aan één rechte en één ronde schouder. Alleen Goudse kaas mag twee ronde schouders hebben. Jonge Leidse kaas is ook wel te koop onder de merknaam Pan Pan en dat merk heeft een opvallende rode korst. Leidse kaas heeft in het algemeen een wat droge en pittige smaak en is het lekkerste belegen of oud.

Verdere details van de kaas

  • Land van herkomst: Nederland
  • Regio: Leiden in Zuid-Holland
  • Bron van de melk: Koe
  • Gepasteuriseerd: Ja
  • Vetgehalte: 13,5%
  • Vochtgehalte: 40,6%
  • Proteïne: 37,3%
  • Vorm: Wielvormig
  • Gewicht: 3,5kg tot 9 kg
© 2006 - 2017 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wereldkazen: Leidse Kaas"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 06-12-2006
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!