InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Praline: verschillende soorten en merken

Praline: verschillende soorten en merken

De praline is 'een zoetigheid met daarrond een chocoladelaagje'. Dit chocoladelaagje omhult mooi de vulling die daaronder zit. We hebben allerlei soorten vormen van pralines met verschillende soorten vullingen en kleuren. De 'cliché' praline heeft de vorm van een rechthoek. Daarnaast zijn er ook veel pralines ontwikkeld met een meer specifieke vorm zoals bv. een hartje of een zeevrucht.

Ontstaan van de praline

De bedenker van de praline zou Jean Neuhaus zijn. Hij werd geboren in een familie die snoepjes maakten met een medische werking. Toen kwam hij op het idee om een gevulde chocoladebonbon te maken die hij 'de praline' noemde.Hij begon in Brussel een banketbakkerij en daarom kan men de praline als specialiteit van België noemen. Belangrijk is hierbij te vermelden dat de naam ' praline' eigenlijk al veel vroeger uitgevonden was. Het was namelijk Comte de Plessis-Praslin (diplomaat onder Koning Lodewijk de XIV in de 17e eeuw), die al een chocoladebonbon ontwikkelde, maar zijn bonbon kende nog geen opvulling. De naam praline linkte hij aan zijn achternaam (Praslin). Veel pralines worden nog steeds met de hand gemaakt, maar het dient gezegd dat er in deze tijd steeds meer en meer pralines afkomstig zijn van fabrieken. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de weerslag van de industrialisatie in de maatschappij. Luxe pralines worden wel nog vooral met de hand gemaakt. In Nederland noemt men een praline vaak een bonbon.

Bekende merken

Populaire pralinemerken zijn Neuhaus en Leonidas. Daarnaast zijn ook de pralines van het merk 'Guylian' zeer bekend. Dit omwille van hun specifieke vorm ( zeevruchtjes) en hun praliné smaak. Andere zeer populaire chocolade merken in België zijn Meurisse, Callebaut en Cote d'Or. Deze chocolademerken worden dan ook massaal gebruikt om lekkere pralines te ontwerpen.

Vullingen

Er is een zeer rijk assortiment aanwezig om je favoriete praline op te vullen. Als we kijken naar de pralines die het meest verkocht worden kunnen we zeggen dat deze met een vulling op basis van noten of praliné de populairste zijn. Naast deze liggen ook pralines op basis van room goed in de markt. Hiernaast zijn er nog veel andere vullingen zoals bv. marsepein of nougat. Ook worden er veel pralines gemaakt op basis van likeur.

Praline ontwerpen

Algemeen kan men 2 basismethoden onderscheiden waarmee een praline kan ontworpen worden. Bij de eerste methode wordt er eerst een zogenaamd 'hard chocholadebakje' ontworpen waarna men de gewenste vloeibare vulling kan toevoegen ( zoals bv. likeur). Hierbij ontwerpt men dus eerst het omhulsel om dan pas de vulling toe te voegen.De 2de methode bestaat juist uit de tegenovergestelde werkwijze. Men maakt eerst de vulling om dan pas deze te omhullen met een laagje chocolade. Hierbij maakt men dus geen gebruik van een vloeibare vulling maar van een laagje hardere vulling dat op zichzelf kan bestaan.

De truffel

Ook de truffel is een praline maar deze heeft dan als speciaal kenmerk dat het omhulsel ietwat afwijkt van de 'gewone praline'. Het chocolade omhulsel ligt dan in de vorm van 'schilfers' rondom de vulling waar meestal nog een laagje cacaopoeder overligt. Deze vulling bestaat hoofdzakelijk uit botercrème.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Chocolade zonder grenzen JP Wybauw 2007

Reageer op het artikel "Praline: verschillende soorten en merken"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 13-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!