InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Vergeten groenten

Vergeten groenten

Vergeten groenten Sommige groenten werden vroeger veel gegeten omdat ze gewoon voorhanden waren. Import en export was toen niet zo vanzelfsprekend als nu. Daarna werden ze vergeten of werden ze niet meer gegeten omdat het niet chique genoeg was. Nu komen deze vergeten groenten terug opzetten en sommige, zoals bijvoorbeeld hopscheuten, zijn zelfs behoorlijk duur. Voor wat afwisseling in de dagelijkse keuken is het zeker de moeite waard ze eens uit te proberen! Vergeten groenten. Hoe zien ze er uit? Hoe smaken ze? Wat kan je er mee doen? Hieronder een antwoord op al uw vragen.

Pastinaak

De groente

Pastinaak is een verre neef van onze huis-, tuin- en keukenwortel. Hij ziet er dan ook uit als een dikke, witte wortel, met onderaan een aantal zijwortels. De smaak is ietwat zoet met een vleugje anijs. Het is een echte wintergroente. Heeft het gevroren dan wordt de pastinaak nog lekkerder van smaak. De pastinaak bouwt immers een voorraad suiker op om zich tegen de vrieskou te beschermen. Vroeger werd er veel pastinaak gegeten, maar met de komst van de aardappel werd deze groente verdrongen en bijna vergeten. Door de hype om terug vergeten groenten te eten, ligt hij nu gelukkig weer in de winkels!

Het gebruik

Pastinaak kan gebruikt worden als vervanger van de aardappel. Wanneer je er staafjes van snijdt en hem daarna blancheert, kunnen er frietjes van gebakken worden. Of je kan er een gratin van maken, door de pastinaak in schijfjes te snijden en daarna te overgieten met een kaassaus. Of pastinaakpuree door twee derde pastinaak met een derde aardapeel te pureren. Door zijn typische anijssmaak doet pastinaak het ook heel goed bij vlees- of visgerechten. Ook heel lekker in een hutsepot of geroosterd uit de oven.

Hopscheuten

De groente

Hopscheuten zien er een beetje uit als sojascheuten. Zo'n 5 à 6 centimeter lang, wit en smal. Ze smaken een beetje naar schorseneren. Het is een typisch Belgisch produkt. De stad Poperinge in West-Vlaanderen is hét centrum voor de hopscheut. De hopscheuten zijn erg duur in aankoop omdat het plukken van de hopscheuten zo arbeidsintensief is. Iedere hopscheut moet met de hand geplukt worden. Hopscheuten zijn verkrijgbaar van januari tot midden april.

Het gebruik

Hopscheuten kan je alleen vers eten. Je kan ze niet lang bewaren en je kan ze niet diepvriezen. Na het schoonmaken, laat je de hopscheuten schrikken in citroensap. Daarna worden ze twee minuten gepocheerd in zuiver water met zout. Onderdompelen in ijswater onmiddellijk na het pocheren. Daarna kan je de hopscheuten eventueel even bakken.

Schorseneren

De groente

Het woord schorseneren komt van het Italiaanse scorzone, wat zwarte adder betekent. Het verwijst dus naar de zwarte schil van de groente en naar zijn lange, smalle vorm. Binnenin zijn schorseneren wit en stevig van structuur.

Het gebruik

Eerst moeten schorseneren goed gewassen worden en daarna geschild. Daarna worden ze gekookt met een beetje citroensap in het kookwater. Dan kan je ze bakken in boter. Of bereiden met een bechamelsaus.Je kan ze ook gratineren in de oven met een kaassausje over. Of je kan er dunne schijfjes van snijden en ze bakken tot frietjes.

Aardpeer

De groente

De aardpeer wordt ook wel topinamboer of Jeruzalemartisjok genoemd. Hij komt uit Noord-Amerika waar hij erg geliefd is. Vooral met Thanksgiving wordt hij traditioneel geglaceerd bij de kalkoen geserveerd. De aardpeer kan de hele winter gegeten worden. De aardpeer is de ondergrondse knol. De smaak is licht zoet, een beetje nootachtig en je proeft er ook wel artisjok in. De aardpeer is crèmekleurig tot rozerood en lijkt een beetje op een gemberwortel. De aardpeer is erg gezond voor diabetici.

Het gebruik

De aardpeer wordt gewassen en schoongeboend. De schil is eetbaar en kan er best aangelaten worden want onder de schil zitten de meeste voedingstoffen. Indien men toch de schil wenst te verwijderen, kan men de groente best eerst kort stomen of koken. De aardpeer wordt gebruikt als een aardappel. Koken, stomen, bakken, pureren, het kan allemaal.

Koolrabi

De groente

Koolrabi ziet er uit als een kleine, lichtgroene kool. De groente heeft een milde smaak, is tamelijk zoet en smaakt een beetje nootachtig.

Het gebruik

Kook koolrabi met de schil en pel hem na het koken. Koolrabi kan rauw worden gegeten in sla, gepureerd met aardappelen, men kan er frietjes van maken, je kan hem in schijfjes of blokjes snijden en gebruiken in een gratin. Heel lekker is een uitgeholde koolrabi gevuld met gehakt en het gepureerde vruchtvlees, opgewarmd in de oven.

Rammenas

De groente

De rammenas is een ronde of langwerpige groente met een zwarte schil. Rammenas heeft een kruidige, pittige smaak. Er wordt wel eens gezegd dat rammenas de eerste groente is die ooit werd gekweekt. Er is ook een witte variant. Dit is de Daikon en hij komt uit Japan. Deze is iets milder van smaak dan de zwarte variant.

Het gebruik

Zowel rammenas als Daikon kunnen koud worden gegeten, in blokjes of schijfjes bij de aperitief of in een slaatje. Maar je kan de groente ook perfect stoven en koken.

De zoete aardappel

De groente

De zoete aardappel wordt ook wel bataat genoemd. Hij komt oorspronkelijk uit Peru en Mexico. Zijn smaak is zoet zoals de naam al doet vermoeden, maar met een pittig accentje. De beste bataten zijn zo groot als een aardappel, maar ze kunnen ook tot 5 kg wegen. De grote exemplaren zijn echter taai en draderig. De kleur van de schil is roze tot roodbruin. De bataat bevat veel vitaminen A en C en is erg vezelrijk. De Engelse koning Hendrik de 8ste dacht dat men door het eten van bataat de kans op een gezonde zoon kon vergroten. Toch is er ook een nadeel aan de groente verbonden. De knol bevat raffinose. Deze suiker wordt niet verteerd in het voorste deel van het spijsverteringsorgaan en het gevolg is: winderigheid!

Het gebruik

Goed schoonborstelen en koken met de schil. Daarna pellen. Gebakken met ui of prei is het een lekkernij, maar men kan de groente ook stoven, koken of er puree van maken.

Vergeten groenten krijgen nieuw label

Tijdens de vakbeurs Tuinbouw Vlaanderen werd in november 2011 de basis gelegd voor een nieuw label, speciaal ontworpen voor vergeten Vlaamse groenten: het Bel'Orta label. Het label zal officieel gelanceerd worden op 5 december 2011 en de bedoeling is dat vergeten groenten in winkels en supermarkten extra aandacht krijgen. Delhaize, Carrefour en Colruyt hebben reeds hun medewerking beloofd aan deze campagne. Ook televisiekokd en sterrenchefs zullen meer gebruik gaan maken van vergeten groenten in hun recepten.

Wenst u alvast nog meer ideeën op te doen om te koken met vergeten groenten? Op het internet zijn tal van recepten te vinden met vergeten groenten. Tik bijvoorbeeld eens "Boerinnenbond" in en u vindt er al heel wat. Wanneer u een groente-en fruitmand koopt bij een biologische boer zitten er ook vaak vergeten groenten bij. Recepten worden bijgeleverd, zodanig dat u onmiddelijk aan de slag kan. Voor adressen in België om aan een biologische fruit- en groentenmand te raken, kan u terecht op www.groententeams.be.

Smakelijk!
Gerelateerde artikelen
10 soorten vergeten groenten10 soorten vergeten groentenEr zijn tientallen soorten vergeten groenten. Sommige groenten zijn meer vergeten dan andere. Groenten die in Nederland…
Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenVergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenIn de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel…
Vergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trekVergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trekDe jongere generaties kennen misschien nog enkele oude groentesoorten van naam, maar het uiterlijk en de smaak ervan wor…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
De zoete aardappel of bataatDe zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschille…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Libelle Aan tafel!
  • Het laatste Nieuws
  • Philanews
  • GVA 14.11.2011

Reageer op het artikel "Vergeten groenten"

Reactie

Isa, 12-01-2015 13:52 #1
Bestaat de zwarte pastinaak? Reactie infoteur, 12-01-2015
Ik denk dat u dan rammenas of schorseneren bedoelt. Rammenas ziet er uit als pastinaak. Het lijkt wel een grote, dikke wortel. Rammenas wordt geschild en rauw gegeten. Schorseneren zijn dunner, moeten eveneens worden geschild en gekookt.

Infoteur: Mapa
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!