InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Het Grote Frietboek: Ode aan de Patat Friet
recensie

Het Grote Frietboek: Ode aan de Patat Friet

Friet mèt of zonder mayonaise, wie lust het niet!? Maar friet is niet zomaar friet, er bestaat zoiets als een frietcultuur. En de friet zoekt het hoger op in de Haute Friture. In het Grote Frietboek kun je lezen welke wijn je daarbij zou moeten drinken. Op de website van Frietopia kun je de beste friettent bij jou in de buurt traceren en bij onze zuiderburen kun je een bezoek brengen aan het frietmuseum.

De geschiedenis van de friet

Het is niet helemaal duidelijk wie de eerste friet maakte. De uitvinding van de friet wordt zowel door Belgen als Fransen geclaimd. De Belgische historicus Jo Gérard rept van een oud familiemanuscript, waarin te lezen zou zijn dat er al in 1680 friet werd gemaakt. 's Winters vroor de Maas dicht en kon men geen vis meer vangen. Ter compensatie sneed men van aardappelen visjes, die men in vet kookte. In het Franse kookboek "Les soupers de la Cour"wordt eveneens melding gemaakt van friet. Rond 1802 wordt de friet geïntroduceerd in Amerika en halverwege de 19e eeuw moet de frietverkoop op straat begonnen zijn in Parijs. Een bron meldt dat een zekere Fritz uit de Elzas in 1862 friet verkoopt op de Luikse markt. Engeland eet fish and chips sedert 1864. Aan het einde van de 19e eeuw waren er in heel Europa friettenten te vinden.

Frietopia

Bovenstaande informatie en nog veel meer is terug te vinden op de website over friet en frietcultuur "Frietopia", wat tevens de naam is van de Stichting Frietopia. Sinds 2005 worden de zogenaamde Frietopia Awards uitgereikt aan friettenten, die aan de hand van de criteria van Frietopia het hoogst geplaatst zijn in de Hall of Fame. Op de website staan ook friettenten genoemd die thuishoren in de Hall of Shame. Op de site zijn de scores van zo'n 1560 friettenten in Nederland te bekijken. Bovendien kun je je licht nog opsteken bij de frietwiki, waaronder ook uitleg over bepaalde recepten met friet te vinden is: doet u mij maar een steppegras (gebakken vlees onder een berg flinterdunne frieten) of een kapsalon (friet met shoarmavlees).

Het Grote Frietboek

Het Grote Frietboek is een uitgave van Trichis Publishing N.V. in opdracht van Princess Entertainment Group BV, 1e druk december 2010. Het is een handzaam boekje geworden - maar telt toch nog 154 bladzijden - en bestaat uit 8 hoofdstukken:

De ontdekking van de aardappel

De aardappel is zo'n 7000 jaar geleden ontdekt door de Inca's in de omgeving van het Titicacameer, toen zij zagen hoe hun lama's knolachtige gewassen uit de grond rukten. Over de komst naar Europa en de verspreiding van de aardappel doen allerlei verhalen de ronde. Geschiedkundigen zijn het er echter over eens dat de eerste aardappelen terecht kwamen in Spanje. In het hoofdstuk wordt verder ingegaan op de verspreiding van de aardappel vanuit Spanje. Uit bijgeloof werden er allerlei goede en slechte kwaliteiten aan de aardappel toegekend. Zo zou de aardappel de aanstichter zijn van ziektes als lepra en de pest. Dat de aardappel ondergronds groeide was het bewijs dat er een nauw contact met de duivel bestond. Maar de aardappel had ook een reputatie als afrodisiacum en geneeskrachtig voedsel.

De geboorte van het frietje

Het frietmuseum te Brugge vindt de versie zoals weergegeven in de eerste alinea van dit artikel de meest aannemelijke. Collega-historici van Jo Gérard vinden dit echter een onzin-verhaal, omdat het bedoelde familiemanuscript nooit volledig is gepubliceerd. Frietprofessor Ilegems gaat er vanuit dat de friet misschien wel door Teresa van Avila uit Sevilla is ontdekt. Het hoofdstuk gaat verder in op de introductie van de friet in Europa.

Friet mèt

Friet in al zijn hoedanigheden: van flinterdunne friet tot vierkante bonkjes, en dat is dan nog maar de naakte friet. Van de sauzen die deze frietvarianten bekleden is de mayonaise wellicht de populairste. Daarnaast komen ketchup, piccallilly, pindasaus en joppiesaus aan bod. En in Frankrijk kun je een stokbroodje friet eten!

Friet bakken

Friet bakken kun je op allerlei manieren doen. In dit hoofdstuk lees je hoe Cas Spijkers de lekkernij bereidt. En voor wie het interesseert valt te lezen waar BN' ers en studenten hun friet eten.

Vrienden van de friet

Het gaat hierover klassieke recepten met friet zoals fish & chips, kip met patat en appelmoes en een patatje stoof.

Haute friture

Ook de friet heeft een culinaire ontwikkeling doorgemaakt: Friet volgens chefs de cuisine. O.a. Joop Braakhekke doet zijn zegje. Het gaat zover dat we ons af moeten vragen welke wijn er bij de patat geserveerd moet worden.

Gezonde(re) friet

Een frietje op z'n tijd moet kunnen en is zelfs gezond om dat je er blij van wordt! Dit hoofdstuk gaat over goed en fout vet, alternatieve bakmanieren, biologische friet, groentenfriet en nog veel meer.

Friet en cultuur

Friet in taal, literatuur en stripvorm. Friet in een museum, in reclame, in film en in liedjes. Flaubert en Zola maken gewag van friet, maar of de patatgeneratie dit soort boeken nog leest, valt te bezien. In "Asterix en de Belgen" wordt in de Romeinse tijd al friet gebakken en afkomstig van Johnny Hoes is de frietschlager "wij willen friet met mayonaise".

Frietmuseum

Paul Ilegems (1946) heeft in België de eretitel "frietprofessor". Van 1981 - 2005 was Ilegems docent Kunstgeschiedenis aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Hij is auteur van de Frietkotcultuur, Het Belgisch Frietenboek, Het volkomen Frietboek en Frietgeheimen. Ilegems heeft een complete "friet" collectie verzameld van foto's, tekeningen, schilderijen, sculpturen en objecten, die zijn ondergebracht in het frietmuseum te Brugge.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik zelf verse frietHoe maak ik zelf verse frietHoewel er niets makkelijker is dan het kopen van een zak diepvries frites bij de supermarkt en deze klaar te maken, is h…
Mosselen met friet, het Belgische nationale gerechtMosselen met friet, het Belgische nationale gerechtMosselen met friet, mosselen friet of moules-frites zijn allemaal synoniemen voor het zeer populaire Belgische nationale…
Calorieën van ovensnacks en hetelucht friteusesCalorieën van ovensnacks en hetelucht friteusesNatuurlijk is het mogelijk om te kiezen voor een dieet zonder snacks uit de frituur, echter hoeft het af en toe snacken…
Patat of frietjes? Ze kunnen ook gezond gebakken worden!Patat of frietjes? Ze kunnen ook gezond gebakken worden!Friet is waarschijnlijk met uitstek het populairste gerecht van het westelijke halfrond. Iedereen is er gek op. Er is ma…
Frietfeestje  PotatoPartyFrietfeestje PotatoPartyIn het tweede decenium van de eenentwigste eeuw lijkt een nieuwe rage geboren die Frietparty of Frietfeestje wordt genoe…
Bronnen en referenties
  • Het Grote Frietboek
  • Website Frietopia
  • www.frietmuseum.be

Reageer op het artikel "Het Grote Frietboek: Ode aan de Patat Friet"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 04-01-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Recensies…
Schrijf mee!