InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Melk, het witte gevaar

Melk, het witte gevaar

Melk, het witte gevaar Een groeiende groep wetenschappers maakt zich zorgen over calcium en vitamine D als toevoeging in eten en drinken. Steeds meer wetenschappers denken dat een teveel aan calcium verantwoordelijk is voor dementie bij ouderen. Uit diverse onderzoeken vanaf 2000 blijkt dat mensen tussen 60 en 80 die veel calcium innemen meer hersenbeschadiging hebben dan mensen die geen calcium innemen.

Inhoudsopgave:

Melk en hersenbeschadiging

Bij mensen met de ziekte van Alzheimer is de calciumbalans verstoord. Als het lichaam teveel calcium binnen krijgt, kan de inname van deze stof de eigen calciumproductie verstoren. Dat is de oorzaak van dementie, zo luidt de conclusie van het onderzoek. Dementie is een ernstige vorm van hersenbeschadiging. Andere symptomen van te veel melk drinken zijn: apathie, slaperigheid, lethargie, slechte concentratie, depressie en geheugenverlies, zo staat op healthree.com te lezen. In melk wordt calcium toegevoegd, maar er zit al calcium in zonder toevoeging.

In 2009 voerde de overheid campagne om mensen meer melk te laten drinken. De campagne was opgezet door minister Gerda Verburg en kostte 4 miljoen euro.

Uierslijm

De kunstenaar die Hadjememaar populair maakte in 1921, Erich Wichman, zei het al:¨Ik drink geen uierslijm!¨ Waarom drinken we geen olifantenmelk, hondenmelk of leeuwinnenmelk? We hebben deze stof blijkbaar niet nodig om te leven. Er is geen logische reden voor volwassenen om koeienmelk drinken. Omdat het lichaam zelf in staat is calcium te maken, zou de inname van calciumhoudende produkten niet effectief kunnen zijn en zelfs averechts werken. Het nuttigen van calciumhoudende produkten kan de eigen calciumproductie verstoren. Huisartsen hebben jarenlang oudere patiënten aangeraden om melk met extra calcium te drinken. Commerciële bedrijven springen in op iedere hype en komen met produkten op de markt die calcium bevatten. Deze produkten werken averechts voor de volksgezondheid, stellen wetenschappers. Uiteindelijk heeft iedereen zelf de verantwoordelijkheid om een huisarts te geloven.

Babydrank

Als mensen veel calcium innemen dan kunnen ze minder goed nadenken. De bloedvaten in de hersens verkalken. De wanden van de bloedvaten worden bedekt met een dun kalklaagje. De hersens krijgen minder zuurstof en het denken gaat minder snel. De aderen worden minder elastisch en flexibel; misschien verstart het denken ook! Dat gebeurt niet bij iedereen die ouder wordt; maar alleen als je teveel melk met vitamine D en extra calcium drinkt. Vitamine D reguleert de calciumopname van het lichaam. Melkfabrikanten beweren bij hoog en laag dat melk goed is voor de botten. Dat is gewoon onzin omdat uit diverse onderzoeken blijkt dat calcium een overbodige toevoeging is waar risico´s aan kleven. Er zijn allerlei dieren die vrijwel geen calcium eten en toch stevige botten hebben. Dat komt omdat ook hun lichaam calcium aanmaakt, net als bij mensen. Het drinken van melk komt bij het dier alleen voor in het prille baby-stadium. De mens is het enige dier wat na de babytijd melk drinkt.

Leugens over melk

Het is geen nieuw fenomeen dat wetenschappers wijzen op de gevaren van melk. In 2005 besteedde Tros Radar een uitzending aan de leugens die om melk heen hangen. De belangrijkste leugen is het bot-argument. Mensen hebben namelijk geen melk nodig om stevige botten te hebben. Calcium wordt helemaal niet opgenomen in het lichaam om botten te vormen. Een overvloed aan calcium kan voor nierstenen zorgen. Het lichaam is niet goed in staat om kunstmatig toegevoegde calcium te verwerken. Met de dagelijkse inname van calcium stelt de mens zich bloot aan gevaar voor ziektes. Eigenlijk is het bedenkelijk dat volwassenen en bejaarden zich voorzien van babyvoedsel. Of er nu extra calcium in zit of niet, van melk is het niet vanzelfsprekend om het te drinken na je 2e levensjaar. Melk drinken is ons geleerd door melkfabrikanten, boeren en politici. In overkoepelende lobbygroepen zoals zuivelonline.nl worden keiharde leugens verkondigd zoals dat melk goed is voor botten, ondanks het feit dat wetenschappelijke rapporten dit tegen spreken. Bedrijven en lobbygroepen voeren campagne om hun winsten veilig te stellen. De Haagse en Europese politiek steunen hun daarin door de zuivelindustrie financieel te helpen met melk te promoten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Hoe gezond is melkIkzelf ben mijn hele leven een echte melkdrinker. Melk, kaas yoghurt en noem maar op vind ik heerlijk om te drinken en t…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Bestanddelen melkMelk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals…
Het mineraal Calcium (Kalk)Het mineraal Calcium (Kalk)Mineralen zijn net als vitamines belangrijk voor een goede gezondheid. Ze hebben veel invloed op de werking van bepaalde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Didgeman, Pixabay
  • http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100212172529.htm
  • http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/excess-calcium-in-elderly-linked-to-dementia-448801.html
  • http://www.campina.nl/onze-producten/houdbare-melk/calcium.aspx
  • http://www.healthtree.com/articles/dementia/causes/metabolic-endocrine-disorder/
  • http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.dbnl.org%2Ftekst%2Fwich002witt01_01%2Fwich002witt01_01-x.pdf&rct=j&q=uierslijm&ei=OpYUTcWuO8ej8QPphfWFBw&usg=AFQjCNHTMKgorc1_WG6bwR7gEMtwNTISng&sig2=6NPohbh3tHGE5LKkA4hDQQ&cad=rja

Reageer op het artikel "Melk, het witte gevaar"

Reacties

M. Arts, 08-02-2014 09:51 #3
Hoe zit het dan met magere kwark? Of yoghurt? Is dat ook slecht? Reactie infoteur, 08-02-2014
Beste, nee dat is minder slecht. Vooral biologische volle roomkwark en volle yoghurt is goed. Van deze vetten kom je niet aan; ze verteren erg goed. Ook is rauwe melk van de biologische boer heel gezond.

Suus, 06-11-2013 09:14 #2
Dus, als ik het goed begrijp is alleen melk met toegevoegd calcium slecht? En hoe zit dat dan met yoghurt? Hoeveel melk/zuivel mag je nuttigen zonder gezondheidsgevaar? Reactie infoteur, 06-11-2013
Eigenlijk is alle melk slecht behalve rauwe melk die je van de biologische boer haalt. Dat is gewoon gezonde melk! Dat komt omdat daar wel een goede mineralenbalans in zit. In alle andere melk helt de balans veel te veel over naar calcium, en dat leidt tot een calciumoverschot in het lichaam waardoor het lichaam van calcium af wilt.

Verder kun je veilig biologische-dynamische yoghurt eten. In biologische winkels moet je eigenlijk, wat melkproducten betreft, niks kopen met alleen een eko-keurmerk maar met yoghurt dat een Demeter-keurmerk voor biologische-dynamische voeding draagt, zit je goed.

Luke, 25-10-2013 11:57 #1
Boter is wel goed, melk niet, lekker tegenstrijdig hoe zit dat nu, info nu! Reactie infoteur, 25-10-2013
Boter is het vet van melk en in die vetten zitten de meeste voedingsstoffen. Overigens is rauwe melk van een biologische wel gezond.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 29-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Zuivel
Reacties: 3
Schrijf mee!