InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Jodendom en voeding: Manna, een hemelse lekkernij

Jodendom en voeding: Manna, een hemelse lekkernij

Beroemd is het Bijbelse verhaal over de Joden die door de woestijn trokken en door God gevoed werden met brood uit de hemel. Dit brood werd Manna genoemd. Hiermee voedden de Joden zich elke dag 40 jaar lang en op vrijdag was een dubbel portie beschikbaar voor iedereen omdat er op Sjabbat geen portie viel. Iedere dag richtten de Joden hun harten op God voor hun dagelijkse portie Manna.

Exodus 16:13-24

En het geschiedde 's avonds: toen kwamen kwartels op en bedekten het leger: en 's avonds was er een laag dauw rondom het leger. En toen de dauwlaag optrok, ziet, toen was er op de bodem van de woestijn iets fijns, iets afgeschilds, fijn als de rijp op de aarde. Toen de kinderen Israëls het zagen, zeiden zij de een tot de ander: wat is het? Want zij wisten niet, wat het was; hierop zei Mozes tot hen: dit is het brood dat de Eeuwige u geeft tot spijs. Dit is de zaak, die de Eeuwige geboden heeft: zamelt daarvan in, ieder naar hetgeen hij eet een 'Omer per hoofd, naar het aantal uwer personen, zult gij, ieder voor die in zijn tent zijn, nemen. En de kinderen Israëls deden zo, en zamelden in, deze veel en gene weinig.
..
..
Hierop zei Mozes tot hen: dit is het, wat de Eeuwige heeft gesproken: een rustdag, en de Eeuwige heilige rustdag is morgen; wat gij bakken wilt, bakt en wat gij koken wilt, kookt, en al wat overblijft, laat liggen ter bewaring tot de volgende ochtend. En zij lieten het liggen tot de volgende ochtend, zoals Mozes had geboden; en het stonk niet en een worm was er niet in.

Wat was Manna?

Manna was wit als korianderzaad en had de basis smaak van gebakken koek met honing. Ieder kon er twee kilogram (1 Omer) van nemen en binnen 24 uur opeten. De Joden aten de Manna 40 jaar lang. Een noorderwind maakte 's ochtends eerst de woestijngrond schoon waarna het Manna neerdaalde. Met regen werd het schoon gewassen. Dauw diende als tafel voor het Manna. Een tweede laag dauw fungeerde als bescherming tegen ongedierte en insecten. De smaak was wat men maar wenste. Het had een heerlijke geur en werd ook als parfum gebruikt.

Manna was aanvankelijk een soort astronautenvoedsel. Het lichaam nam het brood helemaal op en produceerde geen uitwerpselen. Later, toen de Joden klaagden over de smaak, werd het gewoon voedsel. Elke dag was het vers en zo richten de Joden elke dag hun hart richting God.

Joden klagen over het Manna

Hoe kwam het dat de Joden over het Manna gingen klagen?
  • Ze voelden zich onzeker omdat ze afhankelijk waren van Boven.
  • Het Manna zag er eentonig uit ondanks de gewenste smaak. Men wilde tastbaar voedsel.
  • Manna was een soort religieuze graadmeter: de vrome Joden kregen het in hun tent, de minder religieuze Joden moesten het van verre halen.

Manna in de Messiaanse Tijd

Voor ieder huishouden was er voldoende Manna. Later werd een kruikje Manna in de Tempel bewaard. Toen de Tempel werd vernietigd werd de Manna verborgen, samen met de Heilige Arak en de zalfolie. De profeet Elija zal deze dingen in de Messiaanse Tijd weer terugbrengen. Dit zal weer het voedsel zijn voor de Heiligen. Manna was geestelijk voedsel. Er zal met de komst van de Messias geen honger meer zijn.

Visie Etsel

Het is wonderbaarlijk hoe God de Joden 40 jaar lang van voedsel heeft voorzien in de woestijn. De Joden hoefden zich dus geen enkele zorgen te maken over hun levensonderhoud en konden zo hun hele leven wijden aan het dienen van God. Ook leerden zij dat ze van hun bestaan geheel afhankelijk zijn van God. Het is echter menselijk om je toch onzeker te voelen over de afhankelijkheid zoals de Joden waren. Zou er elke dag wel weer voedsel naar beneden komen? Maar bestaat deze onzekerheid eigenlijk niet altijd. Ook wij moeten maar steeds weer hopen dat alle oogsten op aarde elk jaar weer succesvol zijn. Een erg droge of erg natte zomer kan vele oogsten vernietigen. Er zijn zelfs mensen die sterven omdat ze de dure voedselprijzen niet meer kunnen betalen.

Er zijn sceptici die het verhaal van het Manna niet geloven. Maar hoe verklaren ze dan dat 3 miljoen mensen door de woestijn trokken waar weinig water en voedsel is? Die moesten toch op de één of andere manier gevoed worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 95: verband manna en sjabbat - Exodus (16:32)Torastudie 95: verband manna en sjabbat - Exodus (16:32)De Sjabbat is totaal anders dan de doordeweekse dagen. Het is een feestelijke dag met een rijkelijk bedekte tafel. Hoe m…
Joodse Bijbel: manna uit de HemelJoodse Bijbel: manna uit de HemelDe Israëlieten maken een lastige tocht door de woestijn. Ze vinden moeilijk water. Als ze uiteindelijk water hebben gevo…
Torastudie 93: Lied Mozes II, manna, Amalek Exodus (15-17)Torastudie 93: Lied Mozes II, manna, Amalek Exodus (15-17)In Exodus 15 lezen we over het lied van Mozes. Mirjam nam de tamboerijn en de andere vrouwen gingen haar met tamboerijn…
De economische crisis bezien vanuit een Joods perspectiefAls we kijken naar de onrust op Wall Street, onze dalende portefeuilles, en de financiële crisis die zou kunnen leiden t…
Het handen wassen bij de sjabbatsmaaltijd en de broodzegenHet handen wassen bij de sjabbatsmaaltijd en de broodzegenHeel belangrijk is om voor het nuttigen van de sjabbatsmaaltijd de handen te wassen. Rav Chisda zei hierover: Met een ov…
Bronnen en referenties
  • Aan tafel bij de rabbijn - R. Evers/L. Mock

Reageer op het artikel "Jodendom en voeding: Manna, een hemelse lekkernij"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Jodendom - voeding
Schrijf mee!