InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over suikerbeesten + recept

Alles over suikerbeesten + recept

Rond december breekt de tijd weer aan van het lekkere eten en de feestjes. Het eerste feest is het grote Sinterklaasfeest. Veel snoepgoed komt dan tevoorschijn. Ook suikerbeesten en pepernoten zijn dan erg populair, de suikerbeesten zijn mierzoet maar worden over het algemeen als erg lekker ervaren. Wat is het verhaal achter de suikerbeesten en hoe kunt u zelf suikerbeesten maken?

Over suikerbeesten

Geschiedenis van suikerbeesten

Suikerbeesten zijn echt iets van vroeger. Suikerbeesten werden bij feestjes gegeten en waren erg duur. Dit kwam doordat men nog geen suiker in Nederland had uitgevonden. Hierdoor moest de suiker via het buitenland naar Nederland worden vervoerd. Alleen al de kosten om suiker te transporteren waren erg hoog. Vroeger waren de suikerbeesten voor de armere gezinnen dan ook vaak een van de duurste cadeaus die men kon krijgen met Sinterklaas. Toen er in Nederland suiker werd gevonden in de suikerbieten daalden de prijzen voor suiker. Er was meer en goedkopere suiker in Nederland en dus daalden ook de prijzen van de suikerbeesten. Tegenwoordig kosten suikerbeesten bijna niets meer.

Suikerbeesten tegenwoordig

Door het vele snoepgoed dat nu bestaat worden de suikerbeesten bij de kinderen steeds minder bekend. Suikerbeesten worden meestal in de fabriek gemaakt omdat er dan veel tegelijk kunnen worden geproduceerd. Door de hoge productie worden de prijzen lager en kan een banketbakker, die ook af en toe suikerbeesten maakt er bijna niet tegen concurreren. Dat de banketbakker suikerbeesten maakt komt tegenwoordig dus bijna niet meer voor.

Suikerbeesten zijn mierzoet omdat er gigantisch veel suiker in zit. Het is verstandig suikerbeesten alleen tijdens feestjes zoals Sinterklaas te eten, aangezien te veel zoetigheid niet erg goed is voor ons.

Recept suikerbeesten

Benodigdheden

  • 12 eetlepels suiker
  • 4 eetlepels water
  • Smaakmakers: vanille-, citroen- of frambozenessence, cacao of oploskoffie
  • Figuren of vormpjes

Bereiding

Stap 1
Maak alles vetvrij. De vormpjes kunnen het best zo koud mogelijk worden gehouden om het harden van de suikerbeestjes straks sneller te laten verlopen.

Stap 2
Meng de suiker met het water en breng dit langzaam aan de kook. Als u voor cacao of oploskoffie als smaakmaker heeft gekozen kunt u deze gelijk toevoegen en mee laten koken. Laat dit ongeveer 5 minuten koken.

Stap 3
Kijk of een druppel van het mengsel dat u net heeft gekookt hard wordt in koud water. In dat geval is het mengsel goed, anders moet het nog eventjes verder koken.

Stap 4
Als u een andere smaakmaker heeft gekozen dan cacao of oploskoffie voegt u de smaakstof toe als de pan van het vuur is.

Stap 5
Giet het mengsel nu in de vormpjes en laat dit hard worden. Als het suikerbeest afgekoeld en hard is, is hij af en kunt u ervan gaan genieten.
Gerelateerde artikelen
SinterklaasfeestWat zijn de typische kenmerken van het sinterklaas feest en hoe is het ontstaan? waarom word er nu pakjesavond gevierd?
Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Er komt een tijd dat uw kind de leeftijd krijgt om te vertellen dat Sinterklaas niet meer bestaat. Toch is het lastig om…
Waar bestaat het pak van Sinterklaas uit?Waar bestaat het pak van Sinterklaas uit?Hoe komt het toch dat de Sinterklaas er altijd hetzelfde uitziet? Waarom heeft hij elke dag dezelfde kleren aan en hoeve…
Sinterklaas bestaat! Het boek van Bram van der VlugtrecensieSinterklaas bestaat! Het boek van Bram van der VlugtSinterklaas bestaat! Is een boek van de bekende adviseur van Sinterklaas: Bram van der Vlugt. Van der Vlugt, die in 2010…
Sinterklaas is jarigSinterklaas is jarig5 december is het pakjesavond. Sinterklaas is weer in het land en dit wordt volop gevierd. Wat is de herkomst van Sinter…

Reageer op het artikel "Alles over suikerbeesten + recept"

Infoteur: Dobel
Laatste update: 04-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!