InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over suikerbeesten + recept

Alles over suikerbeesten + recept

Rond december breekt de tijd weer aan van het lekkere eten en de feestjes. Het eerste feest is het grote Sinterklaasfeest. Veel snoepgoed komt dan tevoorschijn. Ook suikerbeesten en pepernoten zijn dan erg populair, de suikerbeesten zijn mierenzoet maar worden over het algemeen als erg lekker ervaren. In dit artikel staat uitgelegd hoe u suikerbeesten kunt maken en wat het verhaal achter de suikerbeesten is.

Over suikerbeesten:

Geschiedenis van suikerbeesten:

Suikerbeesten zijn echt iets van vroeger. Suikerbeesten werden bij feestjes gegeten en waren erg duur. Dit kwam doordat men nog geen suiker in Nederland had uitgevonden. Hierdoor moest het suiker via het buitenland naar Nederland worden vervoerd. De kosten om suiker alleen al te transporteren was al erg duur. Vroeger waren de suikerbeesten vaak voor de armere gezinnen een van de duurste cadeau's die men kon krijgen met Sinterklaas. Toen er in Nederland suiker werd gevonden in de suikerbieten daalde de prijzen voor suiker. Er was meer en goedkopere suiker in Nederland en dus daalde ook de prijzen van de suikerbeesten. Tegenwoordig kosten suikerbeesten bijna niets meer.

Suikerbeesten tegenwoordig:

Door het vele snoepgoed wat nu bestaat worden de suikerbeesten bij de kinderen steeds minder bekend. Suikerbeesten worden meestal in de fabriek gemaakt omdat er dan veel tegelijk kunnen worden geproduceerd. Door de hoge productie worden de prijzen lager en kan een banketbakker, die ook af en toe suikerbeesten maakt er bijna niet tegen concurreren. Dat de banketbakker suikerbeesten maakt komt tegenwoordig dus bijna niet meer voor.

Suikerbeesten zijn mierenzoet omdat er gigantisch veel suiker in zit. Het is verstandig suikerbeesten alleen tijdens feestjes zoals Sinterklaas te eten aangezien teveel zoetigheid iet erg goed is voor ons.

U kunt ook zelf suikerbeesten maken, daarvoor staat hieronder het recept vermeld.

Recept suikerbeesten

Benodigdheden:

  • 12 eetlepels suiker
  • 4 eetlepels water
  • Smaakmakers: vanille-, citroen-, cacao- of frambozenessence
  • Figuren of vormpjes

Bereiding:

Stap 1:
Maak alles vetvrij. De vormpjes kunnen het best zo koud mogelijk worden gehouden om het harden van de suikerbeestjes straks sneller te laten verlopen.

Stap 2:
Meng de suiker met water en breng dit langzaam aan de kook. Als u voor cacao of oploskoffie als smaakmaker heeft gekozen kunt u deze gelijk toevoegen en mee laten koken. Laat dit ongeveer 5 minuten koken.

Stap 3:
Kijk of een druppel van het mengsel wat u net heeft gekookt hard word in koud water is dit goed, kook het anders nog eventjes door tot dit wel gebeurd.

Stap 4:
Als u een andere smaakmaker heeft gekozen dan cacao of oploskoffie voegt u de smaakstof toe als de pan van het vuur is.

Stap 5:
Giet het mengsel nu in de vormpjes en laat dit hard worden. Als het suikerbeest afgekoeld en hard is, is hij af en kunt u ervan gaan genieten.

Voor meer informatie kunt u terecht bij: Robbyf@planet.nl deze persoon weet als geen ander hoe u suikerbeesten kunt maken.
Gerelateerde artikelen
SinterklaasfeestWat zijn de typische kenmerken van het sinterklaas feest en hoe is het ontstaan? waarom word er nu pakjesavond gevierd?
Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Er komt een tijd dat uw kind de leeftijd krijgt om te vertellen dat Sinterklaas niet meer bestaat. Toch is het lastig om…
Sinterklaas huren  Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren zal het Sinterklaasfeest extra leuk en spannend maken voor de kinderen. Ongeveer de helft van de Neder…
De kleding van Sinterklaas: de mantel, de mijter en de stafDe kleding van Sinterklaas: de mantel, de mijter en de stafWaarom draagt Sinterklaas eigenlijk een mantel en een mijter en loopt hij met een staf? Dat vragen veel kinderen zich va…
Waar bestaat het pak van Sinterklaas uit?Waar bestaat het pak van Sinterklaas uit?Hoe komt het toch dat de Sinterklaas er altijd hetzelfde uitziet? Waarom heeft hij elke dag dezelfde kleren aan en hoeve…

Reageer op het artikel "Alles over suikerbeesten + recept"

Reacties

Cor, 30-11-2015 16:38 #2
Waarom allemaal lepels van dit en lepels van dat? Weeg het gewoon af.

Robby, 04-12-2010 11:34 #1
Voor het maken van de suiker beesten maak ik eerst alles vet vrij. De planken voor suikerbeesten gaan eerst minimaal 24 uur in het water. Vet (boter) is uit den boze. Ik weet hoe ik ze moet maken, jullie hebben mijn plaatje in gebruik. Ik zou het leuk vinden als je mijn naam er bij zou zetten of de link naar de website van mij. Reactie infoteur, 13-07-2011
Hoi Robby,

Hierbij een link naar jou website toe en bedankt voor de extra informatie.

Infoteur: Dobel
Laatste update: 04-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!