InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Groente- & fruitabonnement; Wat eten we vandaag?

Groente- & fruitabonnement; Wat eten we vandaag?

Groente- & fruitabonnement; Wat eten we vandaag? Bent u nieuwsgierig naar de echte groente- en fruitsmaak? Wilt u elke dag genieten van verse biologische groente? Hebt u behoefte om uw steentje bij te dragen aan een beter milieu? Wordt het hoog tijd om eens iets anders op tafel te zetten? Stap dan over op een groente- en fruitabonnement. Dan heeft u iedere week een tas vol met gezonde en verse producten in huis. Wat eten we vandaag? Met de inhoud van de tas en de bijgeleverde recepten zet u de heerlijkste gerechten op tafel.

Wat is een groente- en fruitabonnement

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay
Voor iedereen die bewust met gezond leven en gezonde voeding bezig is, is een groente- en fruitabonnement een goede keuze. Iedere dag weer een verse en gezonde maaltijd op tafel zetten is soms best een gepuzzel. Daarbij is de kans groot dat er weinig variatie is en vaak dezelfde gerechten op tafel verschijnen. Wie een groente- en fruitabonnement heeft, kan zich laten verrassen door de keuze van de aanbieder. Het leuke van een groente- en fruitabonnement is dat je niet vooraf weet welke producten er in je pakket zullen zitten. Neem nou bijvoorbeeld schorseneren, pastinaak of raapstelen. Producten die u zelf niet zo snel zou kopen en bereiden, maar in een groentepakket zult u deze zeker aantreffen. Naast een gezonde en verantwoordde maaltijd, krijgt u dus ook meer variatie op tafel.

Bron: Dbreen, PixabayBron: Dbreen, Pixabay

Kenmerken van een groente- en fruitabonnement

  • Bewuste keuze voor gegarandeerd biologische producten (geteeld zonder gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen)
  • Seizoen producten (bv. spruiten in de winter, sperziebonen in de zomer)
  • Veel variatie
  • Bijgeleverde recepten (zo niet, dan vaak online beschikbaar)
  • Wekelijks een volle tas, doos of krat met gezonde en verse groente
  • Thuis geleverd of af te halen bij een biologische winkel in de buurt

Leveranciers van een maaltijd box

De abonnementen worden steeds populairder. Er zijn inmiddels meerdere aanbieders. Kijk bij u in de buurt of er een biologische boer is, waar u een abonnement kunt afsluiten. Naast deze lokale- zijn er ook landelijke aanbieders. Een klein overzicht:

Bron: Qmszh812, PixabayBron: Qmszh812, Pixabay
Odin
Odin vult wekelijks al duizenden tassen met biologische groente en fruit. In de tas zit ook informatie over de telers, achtergrond van de groente en het fruit en natuurlijk ook bijpassende recepten. Er kunnen verschillende abonnementen worden afgesloten: alleen fruit, alleen groente, groente- én fruit, voor een klein of een groot huishouden.

Groente en zo

Groente en zo heeft in de pakketten veel gemakkelijk eetbare groente. Denk daarbij aan broccoli, bloemkool, waspeen of prei. Zware koolsoorten komen minder vaak in de tassen terecht. Er kan een apart fruitabonnement afgesloten worden. De tassen worden wekelijks bij een afhaalpunt in de buurt bezorgd. Ook kunnen ze tegen een kleine vergoeding thuis bezorgd worden. Er zijn drie soorten groentepakketten en 2 fruitpakketten. De pakketten kunnen naar wens uitgebreid worden met aardappelen, sinaasappels, eieren en kaas.

Bio aan huis
Bio aan huis heeft een ruim aanbod aan verschillende pakketten: 1-persoons, 2-persoons en 4-persoons pakketten met groenten voor gemiddeld 4 dagen. De pakketten bevatten 4 hoofdgroenten en 1 à 2 bij-groenten. Er is ook hier een apart fruit-abonnement en een aanvulling van aardappelen en eieren is mogelijk. Via de webwinkel kan bovendien extra groente en fruit besteld worden.

Hello Fresh

Hello Fresh biedt 3 verschillende maaltijdboxen aan. De Original, de Veggie en de Family. Per box kunt u aangeven voor hoeveel personen u de maaltijden wilt bereiden. Eén box kan drie of vijf verschillende maaltijden bevatten. Per recept wordt aangegeven welke allergenen daarin aanwezig zijn. Het is mogelijk om eerst een proefversie te bestellen. U zit dus niet gelijk aan een abonnement vast.

De voordelen van biologisch eten

Biologische groente en fruit heeft een natuurlijke smaak

Bron: Jackmac34, PixabayBron: Jackmac34, Pixabay
Een duidelijk kenmerk van de ingrediënten in het groente - en fruitabonnement is de natuurlijke smaak. De echte smaak van het product is weer terug. Een biologische tomaat heeft weer een goede tomatensmaak. Lekker afgerijpt aan de plant smaakt de vrucht weer heerlijk ouderwets naar tomaat. Door het rondscharrelen van de dieren in hun natuurlijke omgeving én door het aanbieden van de juiste voeding smaak ook biologisch vlees veel beter.

Biologische groente en fruit heeft een gegarandeerde kwaliteit

Alleen producten met het EKO-keurmerk mogen biologisch worden genoemd. Dit wettelijk beschermde keurmerk zorgt voor een gegarandeerde kwaliteit van de producten.

Biologische groente en fruitteelt is goed voor de natuur

Biologische boeren werken met respect voor de natuur. Dit betekent dat op natuurlijke wijze om wordt gegaan met het bestrijden van ziekten en plagen. Er wordt gewerkt met wat de natuur te bieden heeft en chemische bestrijdingsmiddelen zijn uit de boze. Deze werkwijze zorgt er voor dat het grondwater en de sloten schoon blijven.

Biologische producten zijn eerlijk en gezond

Bron: Feherandras, PixabayBron: Feherandras, Pixabay
Biologische producten zijn vrij van kunstmatige geur-, kleur-, en smaakstoffen en bevatten géén conserveermiddelen. Door de gezonde en natuurlijke teeltwijze bevatten groente en fruit soms zelfs meer vitamines of andere gezonde eigenschappen.

Biologische teelt is diervriendelijk

In de biologische veeteelt leven de dieren in een natuurlijke omgeving. Uitgangspunt is dat ze vrij kunnen lopen en gezonde voeding krijgen.

Waar voor uw geld met biologische producten

Het is een bekend feit dat biologische producten een stuk duurder zijn. Als alle bovenstaande punten in ogenschouw worden genomen is dat ook al snel verklaard. Meer zorg en aandacht voor de dieren en de producten. Betere voeding. Meer ruimte. Dit alles betekent wel dat de productie meer kosten met zich meebrengt. Vandaar dan ook de hogere prijs van biologische producten.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop maar lekker eten: besparen op je etenGoedkoop maar lekker eten: besparen op je etenGoed eten hoeft echt niet duur te zijn. Je kunt zelfs goedkoop biologisch eten. Maar je kunt ook op je eten besparen doo…
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Hoewel het beter is van alle voedingsmiddelen de biologische variant te eten, kun je het je niet altijd veroorloven om d…
Biologische winkel in MaastrichtBiologische winkel in MaastrichtWaar vind ik een biologische winkel in Maastricht? Wat zijn de openingstijden en bij welke biowinkel in Maastricht worde…
Duurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDuurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDe trend van duurzaam leven zet zich ook door in onze keuken. Duurzaam betekent gericht op de toekomst. Eenderde van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fotovektor, Pixabay
  • www.hellofresh.nl
  • www.odin.nl
  • www.bioaanhuis.nl
  • www.groente-enzo.nl
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Dbreen, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Qmszh812, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Dbreen, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Jackmac34, Pixabay
  • Afbeelding bron 6: Feherandras, Pixabay

Reageer op het artikel "Groente- & fruitabonnement; Wat eten we vandaag?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 07-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!