InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over ijs: muffinijs wordt de nieuwste rage

Alles over ijs: muffinijs wordt de nieuwste rage

Alles over ijs: muffinijs wordt de nieuwste rage Als de zon begint te schijnen, krijgen ook heel veel mensen zin in ijs. Steeds meer gespecialiseerde ijssalon bieden heel veel verschillende smaken ijs. Maar de hit van 2010 wordt muffinijs belooft de grootste ijsbeurs van Europa. Ook andere smaken ijs gaan het helemaal maken.

IJsbeurs Sigep in Rimini presenteert de nieuwste soorten ijs

Vreemdsoortige ijssoorten als ijs met olijven, ijs met knoflook of ijs met rozemarijn en aardbeien. Of zelfs ijs met ricotta. Het bestaat allemaal en komt uit de Italiaanse koker. Op de ijsbeurs Sigep in Rimini worden dergelijke uitvindingen voor het eerst gepresenteerd. Voor het jaar 2010 wordt de absolute topper het muffinijs aldus de beurs.

La Sede Leagal uit San Marino komt met muffinijs

Vanuit deze beurs veroveren de nieuwe smaken de rest van de wereld. La Sede Leagal uit San Marino kwam dan ook met het muffinijs. Vorig jaar kwam deze producent met De Rock maar dat werd geen succes. Nu is een ijssoort ontworpen gebaseerd op de muffin en met chocolade begoten.

Welke soorten ijs zijn er?

IJs wordt op 4 verschillende manieren bereid. Dit zijn:
  1. Melkijs
  2. Sorbetijs
  3. Demi-ijs
  4. Semi-fredo

Melkijs

Melk is de basis van melkijs en daardoor heen komen allerlei smaken.

Sorbetijs

Sorbetijs wordt gemaakt op basis van water en fruit.

Demi-ijs

Demi-ijs bestaat uit yoghurt, melk en fruit

Semi-fredo

Semi-fredo is een combinatie van Italiaans schuim en ijs, ook weer met allerlei smaakjes.

Gewoon ijs is niet meer genoeg: speciale smaken zijn de trend

Gewoon ijs met één bepaalde smaak is al lang niet meer genoeg. Alleen de smaak van banaan of citroen is voor veel liefhebbers al veel te saai. Daarom moesten de ijsbereiders creatiever aan de slag en voegden zij aan bestaande smaken andere ingrediënten toe. Dit begon met de toevoeging van chocolade aan straciatella-ijs. Daarna werd bijna alles gebruikt wat maar mogelijk was. Van appeltaart tot suikerbrood en van kauwgom smaak tot stroopwafels.

Het echte pistache-ijs

Pistache ijs valt en staat bij het gebruik van de juiste pistache nootjes. De echte komen uit Bronte, een klein gebied op Sicilië. Deze noten zijn veel beter dan die uit Turkije, smaken veel sterker en maken dus het echte Pistache-ijs. Volgende keer toch eens vragen aan de ijssalon.

Hoeveel ijssalons zijn er in Nederland?

  • IJssalons schieten als paddestoelen uit de grond.
  • In 2005 waren er nog maar 353, maar in 2009 was dat aantal al gegroeid tot 434.
  • Gemiddeld zijn er 2,6 ijssalons per 100.000 inwoners.
  • In de meest culinaire provincie van het land zijn ook de meeste ijssalons: Limburg heeft er 4,8 per 100.000 inwoners. Flevoland heeft er maar 1 op de 100.000 mensen.

Hoeveel ijs eet een Nederlander?

Nederlanders eten per jaar gemiddeld 6,4 liter ijs. Het merendeel (68 procent) wordt thuis gegeten, de resterende 32 procent elders. Nederland is daarmee echter wel een weinig ijs etend land. In Zweden eten mensen 13,2 liter ijs per inwoner. In Amerika wordt 13,7 liter per persoon verorberd en in Australië eten ze het meeste ijs van allemaal, namelijk 17.7 liter per persoon.

Muffin ijs waar is het te koop?
Het muffin ijs zal ongetwijfeld op heel veel locaties te koop zijn in de zomer van 2010, maar IJssalon Fresco IJs, aan de Kokkestraat 4 in Hilvarenbeek heeft het in ieder geval.
Gerelateerde artikelen
Steeds meer IJssalons in NederlandDe laatste 10 jaren is het aantal ijssalons in Nederland sterk toegenomen; er is zelfs sprake van een toename met ruim 3…
IJswedstrijden wie wint ze volgend jaar?Elk jaar worden er in Nederland ijswedstrijden gehouden voor het ambacht Italiaans ijs maken. Er zijn tegenwoordig al ve…
Italiaans ijs, gelato ItalianoDe Italianen zijn onder andere beroemd vanwege het heerlijke ijs dat ze maken. Als de zon weer begint te schijnen, doen…
Recept zoete toetjesRecept zoete toetjesToetjes doen het over het algemeen goed na een hoofdgerecht. Tenminste als het hoofdgerecht niet van dien aard was dat e…
Wedstrijd Lays: Maak de SmaakWedstrijd Lays: Maak de SmaakDe wedstrijd van Lays is terug in 2012! Een nieuwe Maak de Smaak wedstrijd is uitgeschreven en dit zal een nieuwe smaak…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • IJssalon Fresco IJs Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Alles over ijs: muffinijs wordt de nieuwste rage"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!