InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wokblokjes van Maggi

Wokblokjes van Maggi

Wokblokjes van Maggi Ik ben dol op wokken en vond het erg leuk toen ik een mailtje ontving van Buzzer (www.buzzer.nl) dat ik een nieuw product van Maggi mocht uitproberen: het Maggi wokblokje in drie varianten (mild, krachtig en knoflook). Hoe zijn de blokjes verpakt en hoe gebruik je de blokjes? De blokjes hebben een zachte kern met gesneden kruiden.

Inhoud artikel

Wat is wokken

In mijn van Dale handwoordenboek uit 1996 lees ik achter het woord wok: wadjan. Een wadjan wordt omschreven als een ijzeren pan met ronde bodem, gebruikt voor Indische gerechten. Ik zoek op internet verder naar mogelijke verschillen tussen een wok en een wadjan. De wok is afkomstig uit de Chinese keuken en is een bolvormige pan met een lange houten steel, de wadjan is afkomstig uit de Indische en Indonesische keuken, is ook bolvormig maar bezit twee handvaten. Wokken is een snelle en gezonde kooktechniek voor allerlei ingrediënten en gerechten. Je maakt het eten gaar door het voedsel in de wok snel om te scheppen boven een felle hittebron. Wokken is gezond omdat de vitamines en andere voedingsstoffen behouden blijven, maar ook de smaak en de frisse kleuren van de ingrediënten blijven behouden. Verder heb je weinig olie of vet nodig en dat levert in principe gerechten op die weinig cholesterol en calorieën bevatten.

Het wokblokje van Maggi

Een pakje met wokblokjes bevat zes blokjes. De blokjes zijn allemaal apart verpakt in een kuipje, deze kuipjes zijn met elkaar verbonden maar zijn gemakkelijk los te halen.
Je kunt kiezen uit drie varianten:
  • Mild (basilicum en olijfolie)
  • Kruidig (oregano, tijm en rozemarijn)
  • Knoflook (peterselie)
Natuurlijk zie je aan de verpakking welke variant je in handen hebt maar de kleur van de inhoud van alle kuipjes is hetzelfde: groen. De blokjes hebben een zachte kern met vers gesneden kruiden.

Hoe gebruik je het blokje bij een gerecht met vlees en groente

Op de verpakking wordt uitgegaan van een wokgerecht geschikt voor twee à drie volwassenen (of twee volwassenen en twee kleine eters). De benodigdheden: 200 gram vlees, 400 gram groentepakket, 1 eetlepel olie en 1 wokblokje.
Snijd het vlees in blokjes en voeg eventueel peper en zout toe. Verhit de olie in wok/hapjespan en bak hierin het vlees aan tot het goudbruin is. Voeg daarna het groentepakket toe en bak het drie minuten mee. Draai de hittebron op een middelmatige stand en druk het wokblokje uit het kuipje in het gerecht. Op laag vuur schijnen de kruiden goed tot hun recht te komen staat op de verpakking te lezen. Even wachten tot het blokje smelt en roer het dan door het gerecht.

De voedingswaarde

De varianten hebben een verschillende voedingswaarde, al ontloopt het elkaar niet veel mijns inziens. Ik heb zelf het wokblokje Mild gebruikt en beschrijf daarom de voedingswaarde van deze variant.

Voedingswaarde per blokje (15 g)

Energie: 243 kJ 59 kcal
Eiwitten: 0,4 g
Koolhydraten: 3,1 g
Vetten: 5,4 g

Voedingsinformatie

De blokjes (alle varianten) zijn geschikt voor het hele gezin en bevatten geen conserveringsmiddelen. Om de optimale smaak te behouden wordt het advies gegeven de blokjes te bewaren in de verpakking beschermd tegen licht. Voor meer aroma kun je ze het beste bewaren in de koelkast.

Een tip voor het onderhoud van de wok

Het is belangrijk dat je de wok goed schoonmaakt na gebruik, schuur deze niet maar was de wok in schoon water zonder afwasmiddel. De wok vervolgens goed drogen, bijvoorbeeld door deze een paar minuten op een laag pitje te zetten. Het drogen is zeer belangrijk omdat de wok anders gaat roesten.

Mijn ervaringen met het wokblokje en wat kun je er nog meer mee

Een tip via Buzzer was om een blokje doormidden te snijden en te kijken naar de inhoud van het blokje en te ruiken. Het eerste blokje vloog uit mijn handen tijdens het snijden, gelukkig niets op mijn kleding, wel een heerlijke kruidig goedje op mijn handen. Daarna iets voorzichtiger gedaan, het is een mooi gezicht om de verse kruiden in het blokje te zien, maar ze zijn natuurlijk wel samengeperst dus alleen aan de geur kun je raden om welke kruiden het gaat. Ik rook bij de milde versie overduidelijk basilicum, de olijf kon ik er niet uithalen. Daarna ging ik aan de slag met mijn wokgerecht, ons gezin bestaat uit twee volwassenen en twee kleine eters dus ik volgde de aanwijzingen op het pak precies op. Goed dat Maggi de tip geeft om voor het toevoegen van het blokje het vuur even laag te zetten (dan komen de kruiden beter tot hun recht) anders had ik dat niet gedaan. Het blokje smolt nagenoeg direct na het toevoegen en liet direct een heerlijke geur achter. Ik serveerde het gerecht met aardappels maar je kunt natuurlijk ook kiezen uit bijvoorbeeld rijst, pasta of aardappelpuree. Ik was bang dat mijn kinderen het gerecht te sterk zouden vinden maar gelukkig was dat niet het geval, iedereen at de groente met smaak. Ik ben blij met de blokjes omdat ze gerechten gemakkelijk en snel op smaak brengen. De prijs vind ik ook in orde, de adviesprijs is 2,35 euro, dit komt neer op 40 eurocent per blokje. Verder vind ik het prettig dat de blokjes lang houdbaar zijn, maximaal een jaar.

Ik heb het blokje gebruikt bij een groentepakket, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt denken aan een basis voor een saus, een marinade voor vis of toevoegen aan een soep. Zelf wil ik de blokjes nog gaan gebruiken bij het gourmetten, om het vlees te marineren. Ik zou iedereen aan willen raden om te gaan experimenteren met de blokjes. Smakelijk wokken op zín Hollands.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Gerelateerde artikelen
Maggi Smulpannetje: nieuwe smoor- en suddersauzenMaggi Smulpannetje: nieuwe smoor- en suddersauzenSamen met 3499 andere Insiders was ik uitgekozen om de nieuwe smoor- en suddersauzen van Maggi Smulpannetje te testen. M…
Zijn noedels gezond?Zijn noedels gezond?Noedels zijn een pastasoort gemaakt van ongerezen deeg dat gekookt wordt in water. Er zijn verschillende soorten noedels…
Gevulde tomatensoepGevulde tomatensoepDeze gevulde tomatensoep is ideaal voor een koude winterdag. Je maakt de soep klaar op de avond voordat deze op het menu…
Voorgerechten met eiLekkere en gemakkelijke voorgerechten, wie wil dat niet. Heerlijke recepten om een makkelijk voorgerecht te bereiden, bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Info vermeld op verpakking van de blokjes
  • Van Dale Handwoordenboek
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Wokblokjes van Maggi"

Reacties

Fieke, 20-01-2018 12:34 #2
Ik vond de wokblokjes een mooie uitvinding maar kan ze nu niet meer vinden. Wie heeft een idee waar ik ze (nog) kan kopen? Reactie infoteur, 23-01-2018
Ik vrees dat de wokblokjes niet meer verkrijgbaar zijn. Met vriendelijke groet,

P. Willems, 18-10-2010 22:34 #1
Waar zijn de wokblokjes te koop? Reactie infoteur, 19-10-2010
Je kunt de wokblokjes bij bijna iedere supermarkt kopen, ik heb ze zelf bij de C1000 gekocht een paar weken geleden. Ik heb net een foto bij mijn artikel gezet met het doosje, zodat je het kunt herkennen in de winkel. Het zijn kleine doosjes, ongeveer 10 centimeter hoog. Veel wokplezier!

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 01-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!