InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheid

Kruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheid

Kruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheid Sinds mensenheugenis worden specerijen en kruiden geässocieerd met exotische oorden als India en China. De aroma's van specerijen prikkelen niet alleen je smaakpapillen, maar ook je verbeelding. Bovendien hebben ze heelwat positieve effecten op de gezondheid. Zo bevorderen sommige specerijen de spijsvertering, terwijl andere je een frisse adem geven. Het hoog gehalte van antioxidanten in specerijen kan trouwens ook een weerstand opbouwen tegen ziekten als kanker en diabetes. Regelmatig kruiden als kurkuma, kardemom en gember in je voeding gebruiken is erg gezond en kan op lange termijn de kans op ziekten als kanker verminderen. Welke voordelen voor de gezondheid bieden kruiden als kaneel, kurkuma en kardemom nog zoal?

Voordelen van kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen zijn onmisbaar om een maaltijd extra smaak of "pit" te geven. Een snuifje peper kan een gerecht bijvoorbeeld een heel stuk lekkerder en smaakvoller maken, alleen al doordat het de basisingrediënten beter tot hun recht laat komen. Maar niet alleen op het vlak van smaak spelen kruiden een belangrijke rol. Ook op het vlak van gezondheid bieden kruiden en specerijen tal van voordelen. Een regelmatig gebruik van bijvoorbeeld kaneel, kurkuma of peper kan de kans op heel wat ziektes een stuk verkleinen.

Kaneel tegen diabetes

Winderigheid

De wetenschappelijke naam van kaneel is "cinnamomum" (in het Engels: Cinnamon). Kaneel kent heelwat verschillende soorten en is afkomstig uit verschillende landen zoals bijvoorbeeld Sri Lanka, Maleisië en China. Deze specerij wordt vaak gebruikt bij spijsverteringsproblemen en winderigheid.

Suikerziekte

Kaneel is gezond voor mensen met diabetes omdat het de bloedsuikerspiegel stabiliseert. Als je kaneel eet, wordt ook het gehalte aan triglyceriden verlaagd. De lekkere smaak van kaneel kan een grote bijdrage leveren aan exotische gerechten als couscous, maar ook aan zoet eten als taarten en vruchtenbereidingen.

Peper verhoogt weerstand

Opletten met spijsvertering

Peper is een van de meest gekende specerijen en wordt overal ter wereld in maaltijden gebruikt. De specerij heeft warmte en vocht nodig en komt daarom het meest voor in de tropische landen. Het actieve bestanddeel van peper is piperine en kan vrij agressief zijn voor je spijsvertering als je het te overvloedig gebruikt.

Weerstand

Het voordeel van peper is dat het de opname bevordert van andere specerijen en de weerstand verhoogt. Peper is een heerlijke aanvulling van vleesgerechten, van vis en is onmisbaar om soep karakter mee te geven. Maat houden is hier echter de boodschap, want te veel peper zorgt voor een dominante smaak en is slecht voor je spijsvertering.

Gember tegen misselijkheid

Ochtendmisselijkheid

Gember wordt gekweekt in Azië en heeft heel wat positieve eigenschappen. Zo heeft gember een stimulerende en een antiseptische werking. Bovendien helpt het tegen misselijkheid bij zwangerschap.

Sushi

Overal ter wereld wordt gember in de keuken gebruikt. Zo gebruiken de Japanners gember bij sushi, en Indiërs bij kerriegerechten. Ook wordt gember regelmatig gebruikt in sauzen allerhande en is er de vrij vaak gedronken gemberthee.

Kurkuma tegen koorts

Ontstekingsremmend

Kurkuma is een gele plant die groeit in warme landen als Brazilië, Madagascar en Indië. Hij maakt deel uit van de gember-achtigen. Kurkuma heeft tal van positieve eigenschappen, die het vooral te danken heeft aan haar actieve stof kurkumine. Dat zorgt voor een sterke antioxidante en ontstekingsremmende werking. In Azië wordt kurkuma onder meer gebruikt tegen koorts, tegen pijn en tegen huidaandoeningen.

Bevordert spijsvertering

Bovendien heeft kurkuma een positieve werking op de spijsvertering, als je het tenminste met mate gebruikt. Zeker mensen met een zwakke maag moeten zich houden aan een beperkte dosis kurkuma. In de keuken kan je kurkuma gebruiken bij kerrie en bij vinaigrette. Een aanrader is om kurkuma te mengen met olijfolie: dan kan de specerij beter worden opgenomen door het lichaam. Kurkuma wordt trouwens ook gebruikt om mosterd, boter en kaas te kleuren.

Kardemom: frisse adem

Tegen kanker

Kardemom behoort tot de gember-achtigen en bevat bleekgroene zaadjes. Het voordeel van kardemom is dat het de spijsvertering bevordert maar minder irritant is dan gember zelf. Het kauwen op kardemom bezorgt je een frisse adem en dankzij haar bestanddelen terpeen en fenol zou ze kunnen helpen tegen kanker.

Lekkernij

De Indiërs gebruiken kardemon graag voor het bereiden van kruidenthee, waarbij ze de kardemon fijndrukken om daarna op te warmen. Kardemon wordt niet alleen gebruikt in thee, maar ook in kerriemengsels en peperkoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidenmengsels om zelf te makenKruidenmengsels om zelf te makenIn recepten voor koken en bakken vind de thuiskok steeds vaker kruidenmengsels die aan gerechten moeten worden toegevoeg…
Kruiden die goed zijn voor de weerstandKruiden die goed zijn voor de weerstandMet de herfst en winter voor de deur kun je wel wat extra weerstand gebruiken. Je kunt je weerstand verhogen door het in…
Sri Lankaanse curry, specerijenthee en linzen met spinazieDe Sri Lankaanse keuken maakt veel gebruik van kruiden en specerijen. Vreemd is dat niet, het land is vanzelfsprekend ri…
Indiase currypasta en kerrie recept voor Indiase gerechtenIndiase currypasta en kerrie recept voor Indiase gerechtenHoe bereid je Indiase currypasta en kerrie voor Indiase gerechten. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat kerriepoeder een…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Specerij
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruid_(keuken) (bronnen geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Kruiden en specerijen: voordelen voor je gezondheid"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-05-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Voedingstips
Schrijf mee!