InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong)

Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong)

Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong) Ananas is een tropische vrucht die in elke supermarkt in Nederland te koop is. Ananas is lekker sappig en zoet en bevat weinig calorieën. In het artikel wordt antwoord gegeven op de volgende vragen: kan je afvallen door ananas te eten? Hoe lang kan je een ananas bewaren? Waarom prikt je tong na het eten van ananas? Hoe kan je het beste een ananas schillen? De ananas behoort tot de bromeliafamilie. Dat is een familie van eenzaadlobbige planten, Bromelia's horen thuis in de tropische en subtropische gebieden van Zuid-, Midden- en Noord-Amerika. De ananasplant zal je daarom ook niet gauw in Nederland aantreffen. Er zijn verschillende soorten ananassen, een van de bekendste soort is de Smooth Cayenne die ananas heeft sappig, zoet, goudgeel vruchtvlees en is wat vezeliger en heeft een gewicht van ongeveer 2 kg. Deze zal je ook het meeste in de supermarkt aantreffen.

De sensorische eigenschappen van een Ananas

De verse ananas heeft een zoete soms ook zure smaak. De ananas heeft een sterke geur. Het vruchtvlees van de ananas heeft een beetje dradig maar zacht gevoel. Een verse ananas heeft meestal een sterkere smaak als ananas in blik. Ananas in blik heeft een wat mildere ananas smaak en heeft meestal ook een minder sterke geur. De vrucht van de ananas heeft de vorm van een grote dennenappel met daarboven op een groen lof. De schil die om de vrucht heen zitten zijn platten schubben ze kunnen bruin tot groen gekleurd zijn. Binnen in die schil zit de vrucht die je kunt eten. Dat is geel van kleur. Ananas in blik zijn al in schijfjes gesneden en hebben meestal een wat fellere gele kleur.

Waarom prikt je tong na het eten van ananas?

Ananas bevat bromelaïne, dat is een enzym dat eiwitten afbreekt. Wanneer je een hap van een ananas neemt, start dit proces meteen. Door de afbraak van eiwitten voelt je tong al snel ruw en kan je last krijgen van een prikkende tong. Of kan je gehemelte pijnlijk worden. Wil je geen last van dit enzym, zorg dan dat je de ananas voor het eten verhit. Door de verhitting verliest het enzym zijn werking.

Origine van de ananas

De ananas stamt uit Zuid Amerika. Columbus ontdekte de ananas in Guadeloupe tijdens zijn reis in 1493. De Spanjaarden verspreiden de vrucht over de rest van de wereld. De naam ‘ananas’ is afgeleid van de Indiaanse naam ‘Nana Meant’ wat kostelijke vrucht betekent. Wat komt van de groene 'kroon' die de ananas heeft.

Teelt van een ananas

Rond de evenaar is het klimaat het meest geschikt om de ananas te telen. Een ananas kan wel 30 cm lang worden en meer dan 4 kilo zwaar. Een ananas groeit bijna 2 jaar aan een plant. Doordat planten zelf niet kunnen bewegen zijn ze op het gebied van voortplanting afhankelijk van mobiele bemiddelaars zoals vogels. Hierin speelt de ananas een belangrijke rol. Doordat de ananas geel is en een sterke geur en zoete smaak heeft nodigt die uit om gegeten te worden. Doordat ze gegeten worden verspreiden ze de zaadjes en hierdoor kan op een andere plek weer een nieuwe plant ontstaan. Ananas wordt het hele seizoen geoogst.

Waar kan je de ananas kopen?

Ananas is te koop in de supermarkt, groenteboer en op de markt. De ananas wordt het hele jaar door geteeld en is daarom ook het hele jaar door verkrijgbaar in de winkel. Ananas kan in 2 toestanden worden verkocht: Verse ananas en geconserveerde ananas. Verse ananas is rijp en heeft een zachte consistentie, is aromatisch en zoet, kan na het schillen meteen worden gegeten. Geconserveerde ananas heeft een behandeling ondergaan waardoor je het langer kan bewaren. Voorbeelden zijn ananas jam, ananas in blik en ananas sap. In de supermarkt ligt de ananas gewoon los in een bak met wat andere ananas tussen de tropische vruchten. Bij de markt en de groente boer liggen de ananassen ook gewoon tussen de tropische vruchten. In de supermarkt verkopen ze ook nog ananas in blik en ananassap en ananasjam.

  • De Delmonte ananas die zowel in de supermarkt als bij de groenteboer verkrijgbaar was koste alle twee €1,99.
  • Bij de markt kost een gewone merkloze ananas 1,50.
  • De AH ananas sap kost €1,15 voor 1 liter.
  • De Del Monte Ananasschijven op sap kosten €0,58 voor 220gr.
  • De Dole Ananasschijven kosten €0,68 voor 227gr.
  • De Hero Extra jam ananas kosten €1,53 voor 340gr.

Ananas schoonmaken, snijden

Een verse ananas schoonmaken kan je zo doen:
Om een ananas te schillen, kan je het best een broodmes gebruiken (maar er bestaan ook speciale ananasschillers). De bovenste bladeren van de ananas er afsnijden, de vrucht in vier of acht parten snijden (afhankelijk van de grootte), vruchtvlees in z'n geheel los snijden van de schil. De kern van de ananas er uit snijden. De kern kan je herkennen aan het heel licht gele in het midden van de ananas snij dit er goed uit, want het is heel hard en smaakt niet lekker.

Ananasplant planten

Zelf een ananasplant in huis, dat kan. Wanneer je een ananas hebt gekocht kan je de bovenkant van de ananas eraf snijden, de kroon. Deze kroon zet je dan in een laagje water. Als het goed is gaan er na van loop van tijd wortels aan groeien. Dan is het tijd om de plant in de aarde te zetten, zodat deze kan uitgroeien tot een grotere plant. De vraag is of er na een tijd ook echt ananasjes aan de plant gaan groeien, want Nederland heeft niet het geschikte klimaat hiervoor.

Gebruik van de ananas

Ananas is een lekkere zoete vrucht en kan je daarom ook goed door salades doen of bij het vlees. De Verse ananas bevat een eiwitsplitsend enzym. Dit enzym zorgt er voor dat ananas licht verteerbaar is, ook zorgt dat enzym ervoor dat, wanneer je ananas samen met vlees braad, het vlees malser wordt. Ook zorgt het enzym er voor dat als je ananas bij een eiwitrijk product doet zoals gelatine, dat de gelatine niet meer werkt. Wanneer je de verse ananas voor het gebruik met gelatine even kookt heb je hier geen last van.

Ananas en afvallen

De ananas bevat weinig calorieën waardoor het geschikt is om te eten tijdens het afvallen. Ananas is rijk aan vitamine C, kalium, magnesium en foliumzuur. Het is daarom een erg gezonde vrucht. Dankzij de aanwezigheid van het eiwitsplitsende bromelaïne bevordert verse ananas ook de spijsvertering.

Bewaren van de ananas

Ananas wordt bijna rijp geoogst omdat de ananas moeilijk na rijpt na het oogsten. Bewaar een ananas niet onder 8 graden Celsius (dus niet in de koelkast). Eenmaal te koud bewaard kan bij de ananas het zogenaamde lage-temperatuur bederf optreden. Dat houd in dat de vrucht niet meer rijp wordt en vaak van binnenuit gaat rotten. Bewaar een ananas bij kamertemperatuur. Is de vrucht rijp dan is de houdbaarheid bij 12 graden Celsius nog 1 a 2 dagen.
© 2009 - 2019 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met ananas of ananassapAfvallen met ananas of ananassapTegenwoordig hoor je steeds vaker berichten over het afvallen met ananas of ananassap. Het is een gezonde vrucht waarvan…
Zelf ananas kwekenZelf ananas kwekenWat is er nu leuker dan het zelf kweken van uw eigen ananas. Lees dit artikel en leer hoe u op een eenvoudige manier uw…
Bloedgroep dieetBloedgroep dieetHet bloedgroep dieet is een dieet dat gebaseerd is op welke type bloedgroep je hebt, het is een eenvoudig principe. Eet…
Stukje plastic op tong laten naaien, om af te vallenStukje plastic op tong laten naaien, om af te vallenHoe ver wil je gaan om af te vallen? Als een maagverkleining te rigoureus voor je is, dan is de Tong Patch (een stukje p…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong)"

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!