InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Melk de witte motor

Melk de witte motor

Melk de witte motor Wij mensen zijn de enigste zoogdieren die melk drinken. Ook nadat we als baby borstvoeding of flesvoeding hebben gehad gaan we door met melk drinken. Wat is er zo goed aan melk?

Melk

Melk bevat calcium, goede vetten, mineralen en vitamines. De meeste mensen drinken melk bij het ontbijt. Het wordt gedronken, maar ook toegevoegd aan bijvoorbeeld; brinta, muesli of cornflakes. Melk zit ook in andere zuivelproducten zoals yoghurt en kwark.

Soorten melk

Er zijn vele verschillende soorten melk. De meest bekendste melk is de melk van de koe. Maar er is ook melk verkrijgbaar van de geit, paard en schaap.Ook een hele bekende melk is moedermelk.

Moedermelk

Babymelk van de moeder is een emulsie van vetdruppels in water. In het vet zitten allerlei voedingsstoffen zoals:
  • vitamine
  • mineralen
  • eiwitten
  • lactose
  • zouten

De moedermelk wordt geproduceerd nadat er een kindje geboren is. Dit geldt natuurlijk voor mensen, maar ook voor dieren.
De babyvoeding zorgt ervoor dat het kindje groeit, voedingsstoffen binnenkrijgt, en de afweerstoffen van de moeder zodat het kindje weerstand opbouwt.

Allergie

Als je allergisch bent voor koemelk dan wordt dit vaak al vanaf de geboorte geconstateerd. Eerst moet er dan natuurlijk onderzoek gedaan worden of er werkelijk een allergie is voor koemelk.

Als je hiervoor allergisch bent, dan ben je eigenlijk allergisch voor het koemelkeiwit. De melk die je dan wel mag drinken is sojamelk of geitenmelk. Baby kunnen dit nog niet drinken, en moeten dan over op speciale voeding waar geen koemelkeiwit in zit.

Koe

Een koe geeft elke dag melk, maar hoe kan dat?
Als een koe ieder jaar een kalf krijgt, dan blijft de koe zeker elf jaar lang melk produceren. De boer moet dan wel de koe twee maal per dag gemolken worden. Melk ontstaat doordat er in het gras vocht zit. Dit vocht wordt in de netmaag van de koe gescheiden van de grasvezels. Als de koe andere bijvoeding krijgt naast het gras, dan is de samenstelling van de melk ook anders.

Pasteuriseren

Als de melk van de koe afkomt, is deze nog rauw. Deze melk is zeer vet. Deze melk wordt ook wel boerenmelk genoemd.Van deze melk kan je slagroom maken. De vette laag moet je dan van de melk afhalen en dan kloppen. Wel moet er dan suiker worden toegevoegd aan de melk voordat het geklopt wordt. In rauwe melk zitten veel bacteriën. Hierdoor kan je de melk niet lang bewaren. Daarom is het noodzakelijk dat deze bacteriën worden gedood.

Dit gebeurd tijdens pasteuriseren. De melk wordt dan verhit tot 65 graden. Hierdoor gaat de bacteriën dood, maar de smaak blijft behouden. Dit proces is ontwikkeld door de Nederlander Louis Pasteur. Nadat de melk gepasteuriseerd is wordt het vet eruit gehaald hierdoor ontstaat dan volle, halfvolle of magere melk. Belangrijk is dat als je melk in de winkel koopt, je dit dan thuis ook koel bewaart. Doe je dit niet dan komen de bacteriën weer terug in de melk en bederft deze.

Melkweetjes

  • Als je 6 melkproducten per dag neemt, kan dit de kans op botontkalking verkleinen.
  • Een koe per jaar 8000 liter geeft.
  • Een koe bestaat voor 30% uit water.
  • Ongeveer 20% van de Nederlandse bevolking geen gewone melk lust.

Slot

Melk speelt dus vanaf de geboorte al een rol in ons leven. Belangrijk is het om minimaal 2a3 goede melkproducten per dag te nemen. Wat goede melkproducten zijn dat staat in de voedingswijzer. Het is dus waar dat al het goede komt van koeien!
© 2008 - 2017 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk is een geweldig alternatief voor de koeienmelk! Voor mensen met een lactose intolerantie en geen melkproduct…
De samenstelling van A2A2-melkDe samenstelling van A2A2-melkNaast magere melk, halfvolle melk, volle melk, biologische melk en weidemelk staat er nu ook A2A2-melk in de schappen. A…
T-toets 2 - gemiddelden onafhankelijke steekproevenEen t-toets wordt uitgevoerd om te bekijken of een verschil significant is. Oftewel: komt het verschil door toeval of is…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Rauwe melk: een gezond alternatiefRauwe melk: een gezond alternatiefVeel mensen vinden dat een glas melk bij de dagelijkse voeding hoort. Toch is melk verantwoordelijk voor voedselallergie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Melk de witte motor"

Reactie

Boom, 25-05-2008 12:49 #1
Hallo kan uw mij zeggen of melk drinken bij het warm eten wel gezond is? Reactie infoteur, 26-05-2008
Melk bij het warme eten is niet gezond. Het zorgt ervoor dat ijzer uit het eten minder opgenomen wordt.

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 30-03-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!