InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Leggen biologische kippen de beste eieren?

Leggen biologische kippen de beste eieren?

Leggen biologische kippen de beste eieren? Een zachtgekookt eitje bij het ontbijt, lekker! Eieren zijn een basisingrediënt van onze voeding. Je kan ze hard- of zachtgekookt eten, als omelet, roerei, in een uitsmijter, gepocheerd en noem maar op. Eieren worden verwerkt in sauzen, gebak, koekjes, quiches en nog meer lekkers. Die enorme hoeveelheden eieren worden uiteraard gelegd door ontelbare kippen. Vaak leven die kippen in erbarmelijke omstandigheden, ze moeten zoveel mogelijk produceren. Biokippen hebben het in dat opzicht beter. Maar zijn hun eieren dan ook smakelijker en gezonder?

Eieren, een onmisbaar ingrediënt in onze voeding

Eieren zijn niet weg te denken uit ons voedingspatroon. Ze vormen een basisingrediënt in onze keuken. Denk maar aan je zachtgekookt eitje bij het ontbijt, een hardgekookt ei in een salade, een roerei, een lekkere uitsmijter of een omelet. Eieren worden verwerkt in sauzen zoals mayonaise, ze zijn een vast ingrediënt in gebak, taarten en koekjes. Ook in pasta zitten eieren. Kortom, eieren zijn heel populair en onmisbaar in onze voeding. In 2015 werden in België 74 eieren per capita gekocht voor thuisgebruik. In Nederland worden per hoofd jaarlijks ongeveer 190 eieren geconsumeerd, waarvan er 120 thuis worden gegeten. Welke kippen produceren al deze eieren?

Elk ei heeft zijn specifieke code

Sinds 2001 heeft elk ei een stempel met een code. Met die code kunnen controleurs achterhalen uit welk land en uit welk bedrijf het ei komt. Ook voor de consument is deze code belangrijk: het eerste cijfer van de code geeft aan onder welke levensomstandigheden de legkip het ei heeft geproduceerd. Niet alle kippen hebben namelijk dezelfde levensomstandigheden. Sommige kippen hebben een miserabel bestaan, andere hebben meer geluk. Er zijn vier categorieën van eieren.
  • 0 = biologisch ei
  • 1 = vrije-uitloopei
  • 2 = scharrelei
  • 3 = kooiei

Met dit eerste cijfer van de code weet de consument hoe het ei geproduceerd werd, met andere woorden, wat de levensomstandigheden zijn van de leghennen (situatie in 2016).

3 = kooiei

De vroegere legbatterijen zijn sinds 2012 in Europa bij wet verboden. Toch leven kooikippen nog steeds in erbarmelijke omstandigheden. De kooien zijn weliswaar iets ruimer maar toch heeft iedere kip maar een leefruimte van iets meer dan een A4-blad. Het dier heeft dus zelfs geen plaats om even de vleugels uit te slaan. Deze kippen zijn nerveus en agressief omdat ze helemaal weggerukt zijn van hun natuurlijke manier van leven. Om te vermijden dat ze elkaar de veren uittrekken en elkaar doden, wordt de punt van de snavel afgesneden. Voor de kippenhouders draait alles om goedkope en snelle productie. De leghen wordt aanzien als een machine, respect voor het dier is totaal afwezig. Bovendien zitten deze kippen vol antibiotica om mogelijke ziektes te voorkomen. Kooieieren vind je niet in de supermarkt maar ze worden wel verwerkt in koekjes, sauzen enz.

2 = scharrelei

Hoewel iets beter dan kooikippen hebben zogenaamde scharrelkippen nog steeds een armzalig bestaan. Ze zitten de hele tijd binnen, in een ruimte met 9 kippen per m2. Ze hebben wel zitstokken en legnesten en op de vloer ligt stro zodat ze kunnen scharrelen. Ze komen jammer genoeg nooit in de buitenlucht.

1 = vrije-uitloopei

Kippen met vrije uitloop kunnen wel naar buiten. In de binnenruimte zitten ze met 9 kippen per m2 en buiten beschikt elke kip over 1 m2.

Bron: Makamuki0, PixabayBron: Makamuki0, Pixabay
0 = biologisch ei
Biologische eieren worden gelegd door biokippen. Deze kippen hebben een binnenruimte met stro om te scharrelen, er zijn zitstokken en legnesten. Op 1 m2 zitten maximaal 6 kippen. Buiten op de weide heeft elke kip 4 m2 ter beschikking. Hier kunnen ze naar hartelust scharrelen, klauteren en pikken. Ze kunnen zich gedragen op hun natuurlijke manier. De snavel wordt niet weggebrand of afgehakt.

Biologische kippen krijgen uitsluitend plantaardig biovoer, niet bespoten met insecticiden en niet genetisch gemanipuleerd, zonder chemische additieven, zonder vismeel. Ze worden gevoed met o.a. tarwe, gerst, haver, maïs, soja, erwten, zonnebloemzaad en luzerne. De biologische kippenhouderijen worden streng gecontroleerd in Europa. Er wordt strikt toegekeken op de levensomstandigheden en het welzijn van de kippen. Dit alles maakt dat biologische kippen gezonde kippen zijn. Ze hebben een goede conditie omdat ze zich op hun natuurlijke manier kunnen gedragen en gezond voedsel krijgen.

Zijn biologische eieren voedzamer en gezonder dan gewone eieren?

Volgens het Mother Earth News egg testing project van 2007 zouden eieren van biologische kippen voedzamer zijn dan eieren van niet-biologische kippen. Ze zouden minder cholesterol bevatten en meer vitamine A en E, meer omega 3-vetzuren en veel meer betacaroteen. Ook zouden biologische kippen een beter immuunsysteem hebben, maar of dat ook een effect heeft op de voedingswaarde van de eieren is nog niet bewezen. Het lijkt een logische redenering dat eieren van nerveuze kippen die volgestouwd zijn met antibiotica en onder erbarmelijke omstandigheden leven, van mindere kwaliteit zijn dan eieren van gezonde, happy kippen die in een fatsoenlijke omgeving opgroeien. Toch is het niet wetenschappelijk bewezen dat biologische eieren echt gezonder zijn.

Of biologische eieren ook lekkerder smaken, daarover zijn de meningen verdeeld. Sommigen vinden dat vooral de dooier rijker is van smaak, anderen proeven niet echt een verschil.

Ethische keuze

Het is in ieder geval zo dat je keuze tussen biologische eieren of gewone eieren snel gemaakt is als dierenwelzijn voor jou belangrijk is. Het is dus eerder een ethische keuze. Als steeds meer consumenten gaan kiezen voor bio kan dat een duidelijk signaal zijn naar de kippenhouders toe. Zij zullen dan verplicht zijn om over te gaan naar een meer diervriendelijke manier van kweken. Zo kunnen miljoenen kippen gered worden van een miserabel bestaan.
© 2016 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Adopteer een biologische kip (of haan)Adopteer een biologische kip (of haan)Houdt u ook van een mooie natuur, waarin dieren de vrijheid hebben en ze ook van hun leven kunnen genieten. Dan kunt u e…
Pasen: feiten over eieren op tafel!Pasen: feiten over eieren op tafel!Het eten van eieren hoort bij Pasen. Over de gezondheid en veiligheid van eieren doen tegenwoordig veel fabels de ronde.…
Een ei hoort erbij!Een ei hoort erbij!Wie kent het niet ... " een ei hoort erbij" is jaren gebuikt ter promotie van het product. Hoe populair is het ei eigenl…
Waar komt mijn ei vandaan?Waar komt mijn ei vandaan?Naast de vele eieren die Nederlanders consumeren, worden eieren ook vaak gebruikt als grondstof voor bakkerijproducten,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • http://ecobioliving.eu/gezonder-eten/stempelcode-op-eieren-biologisch-vrije-uitloop-scharreleieren/
  • http://www.anevei.nl/dynamic/media/4/documents/Actueel/20140407%20Paasdagen%20en%20eieren%202014%20OVONED.pdf
  • https://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/legkippen
  • http://www.cucina-naturale.it/section/article/buona_gallina_fa_buon_uovo
  • http://tecnichef.it/uova-biologiche-guida-completa/
  • http://fatburningman.com/the-egg-taste-test-plus-4-reasons-to-spend-money-on-good-eggs/
  • Afbeelding bron 1: Makamuki0, Pixabay

Reageer op het artikel "Leggen biologische kippen de beste eieren?"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 26-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!