InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Suiker – verborgen suiker

Suiker – verborgen suiker

Suiker – verborgen suiker Suiker is niet goed voor ons en daarom letten we op wat we eten. Lastig genoeg zitten er veel suikers verborgen in producten, waarvan je dat niet zou verwachten. In chips zit bijvoorbeeld suiker en dat is nog maar één product waarbij je denkt: "Hè, suiker in chips?" We krijgen daardoor ongemerkt veel meer suiker binnen dan we in de gaten hebben. De Wereldvoedselorganisatie maakt zich er zelfs zorgen over.

Suiker consumeren

We krijgen dagelijks teveel suiker binnen. De Wereldvoedselorganisatie (WHO) maakt zich zorgen over onze suikerinname. De WHO adviseert om per dag niet meer dan 25 gram suiker te consumeren, dat zijn ongeveer twee afgestreken eetlepels. Het blijkt dat we ongemerkt meer suiker binnen krijgen dan we denken. Als we een koekje of snoepje eten, gebak nemen of van ijs genieten, dan weten we dat we ook suiker eten, maar van heel veel producten is het niet zo duidelijk dat er suiker in zit.
Fabrikanten stoppen in steeds meer producten suiker om de producten op smaak te brengen. Feitelijk vervlakt suiker de smaakt: bitter wordt minder bitter en zuur minder zuur. De reden dat de suiker wordt toegevoegd is een commerciële, oppervlakkig gezien wordt het product er lekkerder door en wat lekkerder is wordt vaker gekocht.

Gezondheidsproblemen

Suiker is niet goed voor ons. Het is niet alleen een aanslag op ons gebit, het werkt ook nog eens verslavend en kan tot gezondheidsproblemen zorgen. De gezondheidsklachten kunnen gaan over overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en cholesterol. Het immuunsysteem kan slecht gaan werken, de hormonen kunnen van slag raken en de bloedsuikerspiegel kan verstoord raken.

Verslavend

We weten dat suiker niet goed is en toch blijven we het gebruiken, omdat zoet lekker is. De voedingsindustrie speelt in op onze liefde voor zoetigheid. Er wordt zelfs aan hartige producten suiker toegevoegd, zodat we zonder het te merken suiker binnenkrijgen. Suiker heeft in onze voedingsmiddelen veel verschillende namen, dat ook nog eens extra verhullend werkt.
Zelfs potjes babyvoeding kunnen suiker bevatten, om onze baby alvast aan de smaak te laten wennen en afhankelijk te maken van zoet. Suiker is net zo verslavend als nicotine en alcohol.

Troost

Suikerhoudende voedingsmiddelen worden vaak gegeten als troostvoedsel. Door het eten van suiker willen we ons lichaam een lekker gevoel geven, maar eigenlijk werkt het averechts.

Chemische benamingen en verhullingen

Op het label met ingrediënten staat suiker incognito, in de vorm van allerlei chemische benamingen. Suiker is toegevoegd in de vorm van mono- en di-sacchariden, maar we worden ook op het verkeerde been gezet door begrippen als ‘op basis van concentraten’, appelstroop, druivensapconcentraat of melasse. Het lijkt allemaal heel gezond en natuurlijk maar het zijn feitelijk niet anders dan verhullingen voor suiker.

Zetmeel

De suikerfamilie is nog groter als we bedenken dat zetmeelrijke producten eigenlijk ook suikers zijn, lange ketens van glucose, die weer worden gesplitst door onze spijsverteringsenzymen. Suiker in de vorm van sucrose en fructose zit in plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit.
Uiteindelijk komt er glucose in de bloedbaan, of het nu afkomstig is van geraffineerde suiker, lange ketens of fructose.

Aromastoffen

Stoffen die aan onze voedingsmiddelen worden toegevoegd zijn ondermeer aromastoffen, vitaminen, mineralen, sporenelementen en kruidenextracten. Die toevoegingen worden gemengd in een 'dragersubstantie'. De drager is vaak een maltodextrine, met heel kleine hoeveelheden suiker. Die hoeveelheden zijn zo klein dat ze niet op het etiket hoeven worden genoemd in de ingrediëntenlijst. Fabrikanten hebben veel moeite gedaan om producten minder vet te maken en het smaakverlies dat daarbij optreedt - minder vet is minder smakelijk – wordt gecompenseerd door meer suiker toe te voegen.

Suiker in je lichaam

Bij iedereen die suiker eet, verhoogt de bloedsuikerspiegel snel. Het lichaam reageert door insuline aan te maken. Er volgt dan een piek insuline waardoor de bloedsuikerspiegel daalt, naar een lager niveau dan voorheen. Hierdoor gaat het lichaam weer naar suiker vragen en dan volgt er weer een piek insuline. Het zijn deze pieken en dalen die slopend zijn voor je lichaam.
Een ander punt is dat wanneer je meer suiker, energie, inneemt dan je verbruikt er een overschot aan suikers ontstaat die het lichaam opslaat als lichaamsvet, te beginnen bij de buik.

Suiker in producten

Suiker zit in voor de hand liggende producten zoals snoep, maar ook in veel producten waar we het niet in verwachten.
Een paar verrassende voorbeelden:
  • Soep in blik;
  • Ketchup;
  • Knakworstjes;
  • Sausjes;
  • Chips en Toastjes.

Minder suiker

Lastig genoeg is de enige manier om onder de verborgen suikers uit te komen het zelf bakken van je brood en gebak, verbouwen van je eigen groente en je maaltijden zelf te maken. Alleen als je geen reeds bereide producten meer koopt verminder je de verborgen suiker consumptie. Je kunt ook stoppen met zelf suiker toevoegen aan je eten en drinken. Drink je koffie en thee bijvoorbeeld zonder suiker en voeg geen lepeltje suiker toe aan je bakje yoghurt. Dat is even wennen, maar na een paar dagen weet je niet beter. Het went vrij snel.
Je kunt ook een goede start maken door die producten waarvan je weet dat er veel suikers in zitten te vermijden en te vervangen voor gezondere varianten. Pers bijvoorbeeld zelf je sinasappelen en maak je eigen chocolademelk in plaats van een flesje kant en klare chocomel kopen. Een alternatief voor suiker, als je toch de zoete smaak nodig hebt in een product, is Stevia. Het is een natuurlijke zoetstof zonder de nadelen van suiker.

Supermarkt

Wie op de suikers wil letten, kan bij het boodschappen doen kritisch naar de etiketten van de producten kijken. Laat om te beginnen in iedere geval de snacks staan, want daar zit in alle gevallen grote hoeveelheden suikers in.
Suiker eten we dus niet alleen als de korrels uit de suikerpot of de klontjes die zo duidelijk laten zien hoeveel je slikt. Ook rietsuiker is slecht voor je lichaam ook al lijkt het gezonder dan witte suiker.
We kunnen maar beter letten op wat we eten, kant en klaar producten laten staan en meer zelf gaan maken. Dan weet je tenminste wat je eet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doet suiker met je?Wat doet suiker met je?Steeds meer mensen beginnen eraan; suikervrij eten. De supermarkten liggen vol met suikervrije, koolhydraat arme product…
Suiker: leer de trucs van de voedingsindustrie herkennen!Suiker: leer de trucs van de voedingsindustrie herkennen!Suiker is een drug die het genotscentrum in onze hersenen prikkelt. De voedingsindustrie maakt hier handig gebruik van.…
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Suikers, welke zijn goed? Welke kunnen we beter vermijden?De zoete smaak in onze voedingsmiddelen die wij dagelijks nuttigen, is afkomstig van suiker, ook wel sucrose genoemd. Su…
Stevia; een gezond alternatief voor suikerStevia; een gezond alternatief voor suikerSteeds vaker is te lezen over de nadelige gevolgen van suiker (verslavend, dikmakend). Gelukkig is er een gezond alterna…
Bronnen en referenties
  • http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/waar-zitten-overal-verborgen-suikers-in/speel/1/ geraadpleegd op 7 maart 2015
  • http://www.optimalegezondheid.com/voedingsmiddelen-met-heel-veel-suikers/ geraadpleegd op 7 maart 2015
  • http://forum.fok.nl/topic/498762 geraadpleegd op 7 maart 2015

Reageer op het artikel "Suiker – verborgen suiker"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 11-03-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gezondheid
Schrijf mee!