InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Het verschil tussen vruchtensap en vruchtendrank

Het verschil tussen vruchtensap en vruchtendrank

Er is een wettelijk verschil tussen vruchtensap en vruchtendrank. Veel consumenten zien het woord vruchten op een literpak staan en denken: ´Dat is gezond.´ Niets is minder waar. Vruchtendrank, ook wel vruchtennectar genoemd, is net zo ongezond als frisdrank. Het is zelfs even slecht voor de lever als alcohol. Volgens de voedselwarenwet behoort vruchtennectar tot dezelfde categorie als frisdrank; er zit evenveel suiker in. Een pak wat wordt verkocht als vruchtendrank zou meer naar waarheid kunnen worden verkocht als: ´suikerwater met een vruchtensmaak´. Vruchtensap is een tikkeltje gezonder, zij het dat het gemaakt is van bevroren vruchtenpoeder aangelengd met kraanwater.
Geen supermarktproduct is zo gezond als zelf geperste sinaasappelsap / Bron: Scott Bauer, U.S. Department of Agriculture, Wikimedia Commons (Publiek domein)Geen supermarktproduct is zo gezond als zelf geperste sinaasappelsap / Bron: Scott Bauer, U.S. Department of Agriculture, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

100% vruchten of 90% water?

Vruchtensap bestaat voor 100% uit vruchten. Dat betekent echter niet dat het gezond is. Vruchten zoals sinaasappels en appels worden eerst gevriesdroogd. Van een appel of citrusvrucht blijft een hoopje poeder over. Dit poeder wordt vervolgens met kraanwater aangelengd waarna de fabrikant gerechtigd is om het 100% natuurlijk vruchtensap te noemen. Vriesdrogen is in feite een chemische bewerking. Uit onderzoeken blijkt dat als je een product invriest het vitaminegehalte afneemt. Met andere woorden: sappen uit een pak die voor 100% vruchtensap zijn, zijn niet zo gezond als het verse fruit zelf. Als je bij poeder water doet, zal de vruchtensap in feite voor ongeveer 90% uit water bestaan. Toch mag het wettelijk het label 100% vruchtensap dragen. Er zit geen toegevoegde suiker in vruchtensap.

Waarom vriesdrogen goed is voor fabrikanten

Er is een belangrijk voordeel voor fabrikanten aan het gebruik van gevriesdroogde vruchtensap. Men kan er namelijk veel meer ‘sap’ van maken dan als het sap vers geperst wordt. Vers geperst vruchtensap is de meest gezonde vorm van vruchtensap. Helaas vervliegen er vele bioactieve stoffen en is deze drank relatief kort houdbaar. ´Vers´ geperste sappen worden in flesjes verkocht maar deze sapproducten zijn nog steeds niet zo gezond als een vers geperst glas sap uit je eigen keuken.

25% vruchten, 75% suikerwater

Vruchtendrank en vruchtennectar zijn twee woorden die voor dezelfde drinkwaar worden gebruikt. Vruchtendrank is wettelijk gezien frisdrank, net zoals vruchtennectar. Hiervan is het fruitgehalte slechts 25%. De rest is suikerwater, glucose-fructosestroop, aroma’s en steeds vaker worden er kunstmatige vitaminen aan nectars toegevoegd, om het de schijn van gezondheid mee te geven. Kunstmatige vitaminen werken op twee manieren erg slecht. Ten eerste worden ze door het lichaam als een gifstof gezien. Dat blijkt bijvoorbeeld uit onderzoeken die de werking van vitamine C in het lichaam hebben gecontroleerd. Kunstmatige vitamine C wordt door het lichaam zo snel mogelijk afgevoerd terwijl natuurlijke vitamine C minstens 24 uur lang in het lichaam blijft. Met andere woorden: het lichaam kan niks met ascorbinezuur, de stof die wetenschappers beschouwen als zijnde vitamine C. Overigens wordt het synthetische ascorbinezuur de ene keer gebruikt als voedingszuur, de andere keer als conserveermiddel en in potjes met synthetische supplement heet het ineens vitamine C. Dat zou mensen al aan het denken moeten zetten.

Obesitas en diabetes door vruchtennectar

De fabrikant maakt handig gebruik van het feit dat fruit een gezond imago heeft. Het verkoopt fruitdrank maar deze levert beslist niet de gezondheidsvoordelen op die fruit wel oplevert. In fruitdrank zit naast suiker glucose-fructosestroop. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat deze zoete, versynthetiseerde vorm van suiker de kans op het krijgen van de ontzettend vervelende ziekte diabetes type 2 aanmerkelijk verhoogt. Ook de kans op het krijgen van overgewicht of obesitas wordt groter van producten met fructose. Fructose klinkt gezond maar is het niet. Veel mensen weten dat fructose de naam van een suikersoort is die van nature in fruit zit. Daarom hebben fabrikanten voor de versynthetiseerde vorm van maissuiker de naam fructose gekozen; aan alle namen zit een oorsprong die te maken heeft met marketing.

Leververvetting door vruchtennectar

Glucose-fructose stroop is aldus de zoetstof waarmee vele producten waaronder frisdrank, vruchtendrank en vruchtennectar gezoet worden. Wetenschappers hebben aangetoond dat het innemen van deze zoetstof een sterk verhoogde kans geeft op het krijgen van een vervette lever. Datzelfde gebeurt bij alcoholische dranken. Daarom hebben wetenschappers deze ziekte ‘niet door alcohol veroorzaakte leververvetting’ genoemd.

6% fruit, 94% suikerwater

Een vruchtendrank op basis van citrusvruchten hoeft slechts 6% citrusfruit te bevatten. Een vruchtendrank- of nectar op basis van steenvruchten zoals abrikoos en perzik moet wettelijk gezien 30 procent vruchtensap bevatten. De drank die ontstaat bestaat voor de rest uit water en suiker. In feite bestaat een liter perzik-abrikozennectar voor ruim 660 ml aan suikerwater. De prijs voor deze hoeveelheid suikerwater is ongeveer een euro terwijl de prijs om dit te maken rond de 2 cent ligt. Als je echt zo graag suikerwater wilt drinken met een beetje vruchtensmaak, kun je dat beter zelf maken.

De meeste van de in dit artikel verwerkte gegevens zijn ontleend aan het boek ‘De Supermarktleugen’ van Jörg Zipprick. Zijn bevindingen worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Maak zelf een vruchtendrank

Zelf een lekkere citroenlimonade maken is eenvoudig. Je perst een citroen en doet er suikerwater bij. Suikerwater maak je door heet water te mengen met wat suiker. Echter: suiker is een drug; je hebt er steeds meer van nodig en voelt je depressief als je het niet neemt. Daarom kun je beter steviawater gebruiken. Maak een thee met steviablaadjes en laat deze afkoelen. Om het afkoelen te bevorderen kun je ijsklontjes gebruiken.

Vers sap

Er bestaan allerlei verssapmachines waarmee je van nectarines, perziken, appels, abrikozen en allerhande soorten vruchten een prima vers sap kan maken. Dat is de meest gezonde vorm van sap maken. Citrusvruchten kun je beter niet in deze verssapmachines doen; gebruik daarvoor een citruspers. Wat er wel gebeurt bij deze machines is dat de vezels van vruchten worden gescheiden van het sap. De vezels kun je in veel gevallen gewoon opeten en smaken lekker. Doe een eetlepel door het sap en de rest kun je of zo opeten of toevoegen aan een muesli of havermout.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?Het ontbijt wordt vaak gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Vooral wanneer je probeert af te vallen kan het…
Zelf granita's makenVerfrissend na een copieuze maaltijd of heerlijk als tussendoortje in de zomer. Granita’s (korrelig waterijs) zijn gemak…
Hersenen: gezonde voeding voor de hersenenHersenen: gezonde voeding voor de hersenenDe basisvoeding voor onze hersenen is glucose. Het is belangrijk om de volgende producten te eten: vers fruit; verse gro…
Kleinfruit in de keuken; jams en drankenKleinfruit in de keuken; jams en drankenAan klein fruit is veel plezier te beleven. Aalbes, kruisbes, bosbes, framboos of aardbei zijn heerlijke seizoen vruchte…
Spaans: Culinaire woordenlijst – DrankenSpaans: Culinaire woordenlijst – DrankenBent u in Spanje of in een Spaans sprekend land op vakantie en u wilt graag iets te drinken bestellen in het Spaans? Lee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het verschil tussen vruchtensap en vruchtendrank"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!